ضرورت توجه به نقش بخش خصوصی در گسترش تجارت منطقه اکو

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت اکو در نشست کمیته حمل و نقل اتاق اکو با تاکید بر نقش بخش خصوصی در بازاریابی کریدورهای جاده‌ای و ریلی اکو پیشنهاد داد تا با هدف حضور شرکت‌های فورواردر، کمیته بازاریابی تحت نظر کمیته حمل و نقل تشکیل شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، نشست کمیته حمل و نقل اتاق‌های بازرگانی و صنعت اکو در شهر تاشکند جمهوری ازبکستان با حضور هیأت‌هایی از کشورهای آذربایجان، افغانستان، ازبکستان،ایران، پاکستان، ترکیه و قزاقستان برگزار شد.

محمدرضا کرباسی دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت اکو و معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این جلسه با تاکید بر نقش بخش خصوصی در بازاریابی کریدورهای جاده‌ای و ریلی اکو پیشنهاد داد تا با هدف حضور شرکت‌های فورواردر، کمیته بازاریابی تحت نظر کمیته حمل و نقل تشکیل شود تا امور مربوط به بازاریابی و تجاری‌سازی مسیرهای کریدورهای منطقه اکو تسهیل شود.

نماینده پاکستان در این نشست با برشمردن تجارت ۶۵ میلیارد دلاری کشورهای عضو که ۶ درصد از کل تجارت جهانی را شامل می‌شود، به بحث و بررسی در رابطه با مشکلات ترانزیتی به عنوان مانعی بر سر راه توسعه تجارت کشورهای عضو اکو پرداخت.

او برقراری کریدور چین - پاکستان را انقلابی در حمل و نقل منطقه دانست و خواستار همکاری بین بنادر گوادر و چابهار از سوی دو کشور پاکستان و ایران شد.

نماینده جمهوری ازبکستان نیز ضمن ارایه گزارشی در خصوص توسعه زیرساخت‌های ترانزیت و حمل و نقل در منطقه اکو گفت: ۲۸ می سال جاری ( ۷ خرداد ۹۷) وزرای حمل و نقل اکو تصویب کردند که ۵ کریدور ریلی و ۲ کریدور جاده‌ای اکو احیا شوند که در حال حاضر امور مربوط به این کریدور در حال پیگیری است.

او در ادامه به ارایه گزارشی در خصوص وضعیت کریدورهای حمل و نقل در آسیای میانه پرداخت.

به اعتقاد نماینده دبیرخانه اکو، اتصال چین و اروپا از طریق کریدورهای پنج گانه محقق می‌شود که کریدور جدیدی هم در آینده به آنها اضافه و در صورت تصویب در شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو، این کریدور اجرایی خواهد شد.

در این نشست همچنین مقرر شد تا بررسی‌ها در خصوص حمل مسافر با قطار اکو (ITI) انجام و نتایج جمع‌بندی در نشست آتی اتاق اکو بررسی شود.

کد خبر 361315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.