راه‌اندازی نخستین فرهنگسرای زیست محیطی کشور در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین فرهنگسرای زیست محیطی کشور در اصفهان، امضا شد.

علی دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای مهم این سازمان و سازمان‌های مرتبط با مسائل زیست محیطی، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه است، اظهار کرد: تفاهم نامه راه اندازی پردیس نمایشگاهی زیست محیطی کشور با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به امضا رسید. 

وی با بیان اینکه از مسائل زیست محیطی که در خصوص آن باید در جامعه فرهنگ سازی کرد و به مردم آموزش داد، مدیریت پسماند است، گفت: طرح راه اندازی این فرهنگسرا با هدف آموزش زیست محیطی به شهروندان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای تجهیز، بهسازی و آماده سازی فضای آن پیش بینی شده که با توجه به امضای تفاهم نامه، تا پایان سال جذب خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: قرار بود فرهنگسرا را به صورت کامل، سازمان راه اندازی نماید ولی با توجه به اهمیت مسئله تصمیم گرفته شد که از توان بخش های دیگر شهرداری هم استفاده شود. بر همین اساس با سازمان های مرتبط رایزنی شد که مورد استقبال همکاران قرار گرفت و مکانی در کنار فرهنگسرای سلامت برای ساخت این پردیس در نظر گرفته شد. 

دهنوی اضافه کرد: یکی از اهداف بزرگ ایجاد این فرهنگسرا، متمرکز کردن سازمان های مردم نهاد و همکاری آنها در این مجموعه برای فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه است که می توانند در این خصوص ما را یاری کنند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اهمیت نقش مردم و سمن ها، خاطر نشان کرد: بدون ایفای نقش مردم و سمن ها نمی توان کارها را چندان پیش برد و در حقیقت هم به عنوان فراگیر و هم به عنوان یاری رسان از کمک مردم استفاده می کنیم. 

وی افزود: در فرهنگسرای زیست محیطی به صورت فراگیر به کودکان و دانش آموزان در سنین مختلف، حوزه های محیط زیست از جمله مدیریت پسماند آموزش داده می شود، تمرکز ما بر آموزش و فرهنگسازی عموم مردم و به طور خاص دانش آموزان است و اینکه یک پردیس نمایشگاهی زیست محیطی با رویکرد مدیریت پسماند ایجاد کنیم. 

دهنوی ادامه داد: در این فرهنگسرا یک مجموعه کامل آموزشی برای افراد مختلف در نظر گرفته خواهد شد، در بخشی از آن ماکت کارخانه پسماند طراحی شده و همچنین دانش آموزان با دیدن کلیپ های آموزشی با بخشی از فعالیتهای سازمان پسماند و جنبه های زیست محیطی مدیریت پسماند آشنا می شوند و سپس از نزدیک از کارخانه بازدید می کنند تا با چگونگی جداسازی، تفکیک و مدیریت بهتر پسماند آشنا شده و در آینده با نهادینه شدن آموزش ها، آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. 

وی با اشاره به اینکه با امضای تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش در حوزه های مختلف همکاری می کنیم، اظهار کرد: یکی از حوزه های فراگیر در مرحله نخست، آموزش دانش آموزان در سنین مختلف و در سطوح آموزشی متفاوت و بازدید آنها از کارخانه حداقل یک بار در سال است. همچنین توزیع سطل های کارتن پلاست برای تفکیک پسماندها در مدارس یکی دیگر از موارد تفاهم نامه با آموزش و پرورش است. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ضمن تقدیر از همراهی و تلاش اعضای کمیسیون های اجتماعی و محیط زیست، بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر و مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: با توجه به مطالبات زیست محیطی مردم، راه اندازی این فرهنگسرا برای نخستین بار در کشور مطالبات مردم را پوشش می دهد و امیدواریم با کمک خود مردم برخی مشکلات زیست محیطی را به مرور زمان حل و فصل کنیم.

دهنوی با بیان اینکه رویکرد، مدیریت پسماند است اما تلاش می کنیم در این فرهنگسرا به دیگر حوزه ها و مسائل زیست محیطی هم پرداخته شود، ابراز امیدواری کرد نخستین فرهنگسرا و پردیس نمایشگاهی زیست محیطی مدیریت پسماند کشور در اصفهان بهار سال آینده به بهره برداری برسد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد این پردیس زیست محیطی با هدف اجرایی نمودن شعار شهردار اصفهان با عنوان "شهر زیست‌پذیرتر" در حال انجام است.  

کد خبر 361251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.