کاهش تقاضای مردم از بازارهای اصلی باعث اُفت تورم می‌شود

یک کارشناس اقتصادی کاهش تقاضاهای مردمی از بازارهای اصلی را عاملی مهم برای افت نرخ تورم عنوان کرد و افزود: با کاهش تقاضا قیمت‌ها نیز کاهش می یابد و به تدریج تورم نیز سقوط خواهد کرد.

محمدرضا شهنام پور در گفت‌وگو با ایمنا در رابطه با دلایل رشد نرخ تورم، اظهار کرد: تورم معمولا به دو شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را نشان می‌دهد که تورم فعلی از نوع بلندمدت است، از این‌رو متعادل شدن این نرخ به زمان طولانی نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هر زمان که نقدینگی بین مردم زیاد شود چنین مشکلاتی برای یکی از بازارهای اصلی ایجاد می شود چون تقاضا در این بازارها بیش از عرضه‌شده وتعادل از دست می‌رود. هرچند مردم دوباره به این نتیجه رسیده‌اند که مطمئن‌ترین و بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها هستند و در حال روی آوردن به این مراکز هستند.

شهنام پور در رابطه با رشد نرخ تورم گفت: با افزایش نرخ دلار، تورم نیز صعودی شد اما اکنون‌ که دلار در آستانه کاهش است، توقع می‌رود نرخ تورم نیز کاهش یابد که البته چنین اتفاقی زمان‌بر است، البته به شرطی که دوباره پس از مدت‌ زمانی افزایش نیابد.

وی معتقد است، آغاز شکل‌گیری تورم در این بازارها به تصمیم کاهش سود سپرده‌های بانکی مربوط می‌شود، شروع مشکلات از زمانی بود که نرخ سود سپرده‌ها کاهش یافت و مردم نقدینگی خود را به‌جای بانک‌ها به‌سوی این بازارها روانه کردند.

به گفته این استاد دانشگاه وقتی کاهش نرخ‌ها اتفاق می‌افتد که در درازمدت نرخ دلار ثابت بماند و درآن زمان اگر نرخ تورم نیز کاهش نیابد به ثبات می‌رسد.

وی اظهار کرد: نرخ تورم بر اساس شاخص‌هایی تعیین می‌شود که از جمله آن ارز، طلا، بورس، خودرو و مسکن بوده و این پنج مورد از شاخص‌های پایه و تاثیرگذار بر تورم است.

کد خبر 361247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.