۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
راز تفکر خلاق کشف شد

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که امواج مغزی خاص، باعث به وجود آمدن تفکر خلاق می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان انگلیسی در پی کشف تاثیر فرآیندهای عصبی در شکل گیری خلاقیت متوجه شدند زمانی که قشر بصری مغز (brain's visual cortex) در حال استراحت باشد، امواج آلفا قوی‌تر خواهند بود. به عنوان مثال، زمانی که یک فرد در حالت آرامش قرار داشته و چشم‌های خود را بسته باشد، فعالیت امواج آلفا بیشتر است. اما هنگامی که فرد چشم خود را باز می‌کند، میزان فعالیت امواج آلفا کاهش می‌یابد.

بررسی‌های جدید پیرامون نقش امواج الفا بر فرآیند خلاق مغز جزئیات بیشتری را بیان می‌کند. به گفته کارولین لوفت، رهبر گروه تحقیق از دانشگاه کویین ماری لندن، امواج آلفای بیشتر با توانایی افراد در مطرح کردن ایده‌هایی که کمتر شناخته شده و خلاقانه هستند، مرتبط است.

در تحقیقات جدید، پژوهشگران انگلیسی از جریان الکتریکی برای تحریک فرکانس آلفا در بخش گیجگاهی مغز  استفاده کردند و کارهایی خلاقانه بر عهده شرکت کنندگان گذاشتند. آن ها برای تحریک مغز، از یک روش غیر تهاجمی به نام تحریک مغز توسط جریان متناوب (tACS) استفاده کردند.

در بررسی‌ها هنگامی که از شرکت کنندگان خواسته شد کلمات را به هم پیوند داده و آن‌ها را یکی پس از دیگری بازگو کنند، مغز افراد ابتدا با کلماتی آغاز می‌کند که ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند و پس از آن به سمت کلمات نا آشناتر متمایل می‌شود. برای مثال زمانی که فرد این چرخه را با گفتن کلمه "گربه" آغاز کند، پس از آن کلماتی مانند سگ، حیوان، حیوان خانگی به زبان آمده و سپس فرد به سوی مفاهیم ناآشناتر مانند انسان، مردم و خانواده گرایش پیدا می‌کند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد زمانی که میزان امواج آلفا در بخش گیجگاهی مغز شرکت کنندگان بالاتر باشد، ارتباطات میان کلمات دور دست‌تر و غیر قابل پیش‌بینی ایجاد می‌شود. نتایج به دست آمده، طبیعت فرآیند خلاقیت را نمایان کرده و نشان می‌دهد که چگونه امواج آلفا باعث بازداشتن شیوه‌های عادی تفکر شده و جای خود را به افکار غیر قابل پیش بینی و دارای قوه ابتکار و خلاقانه می‌دهند.  

کد خبر 361208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.