کمبود اعتبار تابلوهای سنجش آلودگی را خاموش کرد

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان گفت: خاموشی برخی از تابلوهای نمایشگر میزان آلایندگی هوا در میادین شهر به دلیل کمبود اعتبارات است و شایعات مبنی بر خرابی عمدی ایستگاه های پایش هوا صحت ندارند.

مهدی ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت محور سال ۹۳ به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید که یکی از محورهای اصلی آن بحث حمل و نقل بود، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد بار اجرایی این طرح جامع بر عهده شهرداری های واقع در محدوده این طرح بود و موفقیت این طرح، موفقیت شهرداری ها در حوزه محیط زیست خواهد بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان افزود: این طرح در حال بازنگری و به روز رسانی است تا با رفع کاستی های آن از تجربیات مرحله اول استفاده شود.

وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خرابی ایستگاه‌های پایش هوا ، تصریح کرد: خاموشی سه نمایشگر میزان آلایندگی هوا دلیلی بر خرابی ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نیست، چهار ماهی از خاموشی نمایشگرها می گذرد اما ایستگاه‌های پایش هوا هر ۱۵ دقیقه یک بار اطلاعات و شرایط کیفی هوا را ثبت می کنند.

ریاحی ادامه داد: به علت کمبود و محدودیت اعتبارات نمی‌توان برای تابلوها هزینه کرد اما سنسورهای ایستگاه پایش هوا که میزان آلاینده ها را ثبت و دیتا تولید می‌کنند، نباید خراب باشند که در حال حاضر گزارشی مبنی بر خرابی این ایستگاه‌ها به ما ارائه نشده است چرا که این ایستگاه‌ها هر روز از سوی کارشناسان بازدید و بر اساس برنامه زمان‌بندی به صورت دوره ای کالیبره ( تنظیم) می شوند.

وی با بیان این مطلب گفت: روش اطلاع رسانی میزان آلایندگی هوا، تنها تابلوهای نمایشگر در سطح شهر نیستند، شهروندان می توانند با نصب برنامه اندرویدی " سامانه پایش کیفی هوا " در گوشی های همراه یا جستجو در سایت اداره کل محیط زیست از میزان آلاینده ها و چگونگی کیفیت هوا به صورت آنلاین مطلع شوند.

ریاحی با اشاره به اینکه محیط زیست ۱۶ ایستگاه، شهرداری ۹ ایستگاه و سازمان هوا شناسی استان ۱ ایستگاه پایش هوا دارند افزود: تا چندی پیش اطلاعات همه ایستگاهها برای محیط زیست آنلاین ارسال می شد اما مدتی است که سرور ایستگاههای شهرداری با دیتا سنتر محیط زیست از سوی شهرداری قطع شده است که امیدواریم هر چه زودتر مشکل برطرف و ارقام محیط زیست، هواشناسی و شهرداری در یک سامانه به مردم ارائه شود.

اختلاف آمارها از نظر مردم غیرمنطقی از نظر کارشناسان توجیه پذیر

معاون فنی اداره کل محیط زیست در خصوص صحت اعداد و میانگین شاخص کیفی هوا تصریح کرد: از آنجایی که ایستگاه‌های پایش هوا همواره از سوی نمایندگی شرکت‌های تولید کننده آنها خطا زدایی شده و برای هر یک گواهی کالیبراسیون جداگانه صادر می شود، نمی‌توان براحتی روی خروجی این دستگاه‌ها عیب گذاشت اما متاسفانه بحث‌های غیر کارشناسی زیاد مطرح می شود.

وی با بیان اینکه ممکن است بین اعداد ایستگاه‌های پایش مستقر در نقاط مختلف شهر حتی تا ۱۰۰ واحد ( AQI شاخص آلایندگی هوا) هم تفاوت داشته باشد، گفت: محل جانمایی و تراکم ترافیک و برخی شرایط دیگر سبب تفاوت اعداد و ارقام است اما این ها غیرطبیعی نیست با این حال وقتی که از سوی برخی افراد سودجو شایعاتی مبنی بر نادرستی و اختلاف آمار هواشناسی، محیط زیست و شهرداری بین مردم مطرح می شود برای شهروندان تردید بوجود می آید که نمی توان به این اعداد اطمینان کرد.

ریاحی اضافه کرد: اختلاف آمارها از نظر مردم غیرمنطقی اما از نظر کارشناسان توجیه پذیر است و همین مسئله باعث شد که شورای برنامه ریزی اعلام کند مرجع اعلام کننده صرفا رییس کمیته اضطراری آلودگی هوا و یا دبیر آن باشد، خوشبختانه دو ماه پیش هیئت وزیران نیز هنگام تصویب یکی از آیین نامه های مرتبط با قانون هوای پاک، این موضوع را برای کل کشور مصوب کرد.

وی بیان کرد: حدود شانزده هزار واحد صنعتی در استان اصفهان وجود دارند که از این شمار ده هزار واحد صنعتی ثبت شده و حدود شش هزار بطور غیر رسمی فعالیت می کنند که بالغ بر۶۰ درصد آنها در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان هستند.

ریاحی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده و صرف هزینه طی دو سال اخیر شاخص پایش واحدهای صنعتی استان از ۰.۸ به ۱.۲ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای موثر در آلودگی هوا میزان گوگرد موجود در سوخت گازوئیل توزیع شده توسط جایگاه های پمپ بنزین است، اظهار کرد: براساس گزارش ها میزان گوگرد اندازه گیری شده در گازوئیل جایگاه آفتاب شاهین شهر در تاریخ بیست و ششم شهریور ماه سال جاری معادل ۲۶ PPM بوده است همچنین در همین تاریخ میزان گوگرد موجود در گازوئیل توزیعی در جایگاه ۵ شرکتی واقع در بختیاردشت اصفهان معادل ۲۱ PPM به ثبت رسیده است.

ریاحی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو ۴ حداکثر سولفور یا گوگرد موجود در گازوئیل نباید از۵۰ PPM بیشتر باشد، افزود: بر اساس نتایج بدست آمده ، میزان گوگرد در سوخت های توزیع شده کاهش چشمگیری داشته است و از این نظر نسبت به شاخص سال های قبل از وضعیت مطلوب تری برخورداریم .

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان بر تداوم پایش نامحسوس جایگاه های توزیع فرآورده های نفتی کلانشهر اصفهان تاکید کرد.

ریاحی همچنین با اشاره به برنامه مطالعه سیاهه انتشار آلاینده های گازی و ذرات کلانشهر اصفهان تصریح کرد: این طرح از کاربردی ترین پروژه های مطالعاتی انجام شده تاکنون در حوزه آلودگی هوا است و نتایج آن در برنامه ریزی های آتی به مدیران شهری کمک شایانی خواهد کرد.

وی گفت: مجری این پروژه مطالعاتی دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان و کارفرمای آن شهرداری است ومحیط زیست در این پروژه نقش نظارتی داشته و مطابقت فرایند مطالعات با مبانی علمی را نظارت می کند.

کد خبر 361137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.