تشخیص زودهنگام سرطان خون به کمک نانوسنسورها

دانشمندان علوم پزشکی به تازگی شیوه جدیدی برای تشخیص زودهنگام سرطان خون کشف کرده‌اند که تهدید جدی برای زندگی افراد محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه "Syracuse" در نیویورک به تازگی موفق شده‌اند به کمک نانوسنسورها، تعامل متقابل میان پروتئین‌ها را که ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری سرطان باشد، تشخیص دهند. خبر خوب اینکه یافته‌های جدید برای تشخیص زودهنگام لوسمی لنفاوی (lymphocytic leukemia)، یکی از انواع سرطان خون که بیشتر در سن میانسالی شایع است، بسیار مفید خواهد بود.

به گفته محققان تشخیص زودهنگام این بیماری که تهدید جدی برای زندگی افراد محسوب می‌شود، بسیار مهم و حیاتی است و دانشمندان پزشکی در تلاش هستند تا روش‌های جدید و موثر تشخیص سرطان را هرچه سریع تر، شناسایی کنند. در بررسی‌های صورت گرفته محققان موفق شدند به کمک سنسورهای کوچک، تغییرات جزئی مولکولی را که ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به سرطان باشد، تشخیص دهند.

در بیماری لوسمی لنفاوی، روند رشد لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید مبارزه کننده با عفونت) به درستی انجام نمی‌گیرد به گونه‌ای که تعداد بسیاری از آن‌ها ساخته می‌شود. اگرچه ظاهر لنفوسیت‌ها، ممکن است طبیعی به نظر برسد، اما قابلیت مبارزه با عفونت را آن طور که باید داشته باشند، ندارند.این نوع سرطان از مغز استخوان شروع شده و در خون بیماران گسترش می‌یابد.

نانوسنسورهای جدید که در آزمایشگاه پروفسور لیویو مویلینو، استاد فیزیک کالج هنر و علوم در دانشگاه "Syracuse"در نیویورک، تولید می‌شوند، می‌توانند واکنش متقابل پروتئین به پروتئین را که برای توسعه سلولی ضرورت دارد شناسایی کنند.

جالب است بدانید که تعاملات پروتیئن‌ها به فاکتورهای مختلفی نظیر نوع سلول، مرحله توسعه سلولی و شرایط محیطی بستگی داشته، به صورتی که برخی از این فعل و انفعالات پایدار بوده و برخی دیگر ناپایدار و زودگذر هستند.

به عنوان مثال، تعاملات مورد نیاز برای فعال کردن ژن‌هایی که باعث سیگنال‌دهی سلول ها و توسعه سلول‌های سرطانی می‌شوند، موقت هستند، به این معنی که آنها فقط یک میلی ثانیه طول می‌کشد.

به گفته پروفسور مویلینو، نانوسنسورها امکان مشاهده رویدادهای زیست شیمی را به شیوه‌ای حساس، خاص و کمی (quantitative) فراهم کرده و ارزیابی قابل اطمینانی را از نمونه پروتئین‌های مجزا فراهم می‌کنند.

کد خبر 361113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.