توقف با چراغ قرمز و حرکت با چراغ سبز

چندین دهه است که چراغ‌های راهنمایی کمک می‌کنند تا عابران پیاده و خودروسواران در خیابان‌ها با هم به خوبی کنار بیایند.

به گزارش ایمنا، اما زمانی وجود داشت که در هیچ شهری چراغ ها و علائم رانندگی وجود نداشت و ترافیک شهرها یا به طور مستقیم توسط پلیس ها هدایت می‌شدند یا هیچ گونه سیستم کنترل و هدایتی در شهر وجود نداشت. این وضعیت اما در دوشنبه ای در ۱۵۰ سال پیش با نصب اولین چراغ راهنمایی و رانندگی در شهر لندن تغییر کرد؛ این چراغ راهنمایی که با انرژی گازی کار می کرد در تقاطعی شلوغ مقابل پارلمان انگلیس در لندن نصب شد.

مرگ سالانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در خیابان های شلوغ از اسب‌ها و درشکه‌های آن زمانِ انگلیس، مقامات این کشور را بر آن داشت تا برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند و چراغ راهنمایی اختراع "جان پیک نایت"، مهندس راه آهن، همان چاره مورد نظر بود.

نصب نخستین چراغ راهنمایی و رانندگی در شهر لندن

نخستین چراغ راهنمایی شبیه به چراغ های مورد استفاده در راه آهن ها بوده و مجهز به دو بازوی متحرک و چراغ های سبز و قرمز گازی برای استفاده در شب بود که یک افسر پلیس به طور دستی آن ها را تغییر می داد.

با وجود تلاش های مقامات برای بهبود امنیت، معرفی این تکنولوژی نیز مخالفت هایی همراه داشت. برخی مخالفان، این رویه را که به مردم دستور دهیم که چه زمانی حرکت کنند و چه زمانی توفق کنند مخالف جامعه لیبرال انگلیس می‌دانستند.

جان پیک نایت - مخترع نخستین چراغ راهنمایی

اما در آن زمان لندن بیش از هر زمانی نیاز به کنترل ترافیکی داشت. چرا که جمعیت سه میلیونی آن از سال ۱۸۶۱ میلادی به حدود هفت میلیون نفر در سال ۱۹۱۰ میلادی رسیده بودبا این حال دوره حکمفرمایی اولین چراغ راهنمایی بسیار کوتاه بود. چرا که نشت گاز از این چراغ پس از گذشت حدود یک ماه از کارش منجر به انفجارهای زیادی شد که یک افسر پلیس را به شدت مجروح ساخت.

اما شهر لندن حدود شش دهه برای تغییر چراغ های راهنمایی و رانندگی در سال ۱۹۲۵، یعنی زمانی که چراغ های راهنمایی الکتریکی از آمریکا وارد انگلیس شد، انتظار کشیددر حال حاضر حدود ۹ میلیون نفر ساکن ناحیه بزرگ لندن هستند و این شهر، هفتمین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. میدان پارلمان نیز هم اکنون شلوغ ترین نقطه پایتخت انگلیس محسوب می شود.

بنابر گزارش ان بی سی نیوز، در ناحیه ای که زمانی اولین چراغ راهنمایی جهان واقع شده بود، هم اکنون ۲۴ چراغ راهنمایی مخصوص خودروها و افراد پیاده قرار گرفته است. همچنین بیش از ۶۰۰۰ چراغ راهنمایی در سراسر شهر لندن برای کنترل ترافیک این شهر قرار داده شده است.

چراغ راهنمایی برقی

پس از جریان انفجار دیگر خبری از علامت‌های هشداردهنده نبود و خیابان‌های لندن به مدت ۵۰ سال از وجود چراغ راهنمایی فارغ بودند. تا اینکه سرانجام چراغ راهنمایی برقی در سال ۱۹۱۴ در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایوی آمریکا به بهره‌برداری رسید. در اوایل دهه ۱۹۲۰ استفاده از چراغ راهنمایی در اروپا نیز با موفقیت ممکن شد.

نخستین چراغ راهنمایی در برلین

در سال ۱۹۳۰ وسایل نقلیه شهر برلین دیگر با علامت‌ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به تردد در خیابان‌ها می‌پرداختند.

برج راهنما در برلین

معروف‌ترین و مهم‌ترین چراغ راهنمای کشور آلمان مدت‌ها در میدان پوتسدام شهر برلین واقع بود. برج‌های راهنما گرداننده امور رانندگی در پرترددترین خیابان‌ها و میدان‌های سراسر قاره اروپا بودند. اما بنای برجی با ابعادی کوچکتر حتی امروز هم در میدان پوتسدام توجه و تحسین عابران را برمی‌انگیزد.

ارتباط چراغ‌ راهنمایی با راننده خودرو

قرمز - زرد - سبز

نخستین چراغ راهنمایی تنها به دو علامت سرخ و سبز مجهز بود و به جای رنگ زرد که بعدها به آن دو رنگ اضافه شد، صدای یک زنگ تغییر رنگ‌ها را اعلام می‌کرد. با آمدن چراغ راهنمایی برقی در دهه ۱۹۲۰ رنگ زرد نیز میان این دو رنگ جا گرفت.

ارتباط چراغ‌ راهنمایی با راننده خودرو

کارکردهای چراغ راهنمایی مدام در حال افزایش است. برای نمونه چراغ راهنمایی در برخی نقاط به رانندگان نشان می‌دهد که مناسب‌ترین سرعت برای اجتناب از توقف بیجا پشت چراغ راهنمایی چیست. این کار هم به محیط زیست و هم به اعصاب راننده کمک می‌کند.

چراغ راهنمایی برای کاربران گوشی‌های هوشمند

البته چراغ‌های راهنمایی دیگر تنها در فضاهای مرتفع نصب نمی‌شوند بلکه استفاده از آنها بر روی زمین هم ممکن است. چراغ‌های راهنمایی روی زمین در واقع برای حفظ امنیت بیشتر عابران پیاده‌ای هستند که هنگام عبور از خیابان‌ها چشمشان به گوشی هوشمندشان است.

بتهوون در شهر بن آلمان

در شهر بن آلمان که محل تولد لودویگ فون بتهوون است، چراغ‌های راهنمایی با تصویری از بتهوون آراسته شده‌اند. به طور معمول چراغ‌های راهنمایی اسباب هیجان و گاهی حتی عصبانیت هستند. طبق آمار، هر آلمانی دو هفته از عمرش را پشت چراغ قرمز می‌گذراند.

منبع: ایسنا

کد خبر 361096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.