رکود بی‌سابقه بازار طلای اصفهان

بی‌ثباتی نرخ طلا و افزایش بی‌رویه آن باعث کاهش تقاضای مشتریان بازار طلای اصفهان شده و حتی کسانی که مجبور به خرید طلا هستند یا مشتریان ثابت این بازار بوده اند از خرید صرف نظر کرده یا آنکه به خریدهای اندک بسنده می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌قدری نوسان قیمت‌ها در بازار طلا غیرقابل‌پیش‌بینی شده‌ که خرید و فروش طلا را به یک ریسک بزرگ تبدیل کرده است.

نابسامانی وضعیت بازار طلا، ارز و به‌تبع آن بازارهای وابسته در نگاه اول شاید فقط تصمیم به خرید مشتریان را متزلزل کرده است اما در عمق این موضوع می بینیم که فعالان این صنف علاوه بر از دست دادن طرف تقاضا، خودشان نیز برای خرید و ساخت با مشکل مواجه شده اند به طوریکه منجر به ورشکستگی و اعتراضات بسیار این افراد شده است.

در برخی منابع خبری نیز به نقل از رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران آورده اند؛ رکود در بازار طلا به حدی است که خریدوفروش مصنوعات آن به حدود صفر رسیده است، با وجود این نوسانات در قیمت طلا، قدرت تصمیم‌گیری از مردم گرفته‌شده و نیز از نظر اقتصادی و مالی قدرت خریدشان پایین آمده است.

فعالان این صنف نیز با تأکید بر وضعیت بدون سابقه این بازار، به زیان‌های خود که پیامد رکود صنعت طلا و جواهر است اشاره می‌کنند و معتقدند گرانی طلا و کاهش قدرت خرید مردم از دلایل مهم برای تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی در شرایط کنونی است.

هرچند اغلب خریداران، طلافروشان را بی‌تقصیر در گرانی نمی‌دانند اما فعالان بازار طلا و جواهر نیز می‌گویند که این صنعت با رکودی عجیب همراه است، فروش مصنوعات به‌شدت کاهش‌یافته و طلافروشان سودی از گرانی طلا نمی‌برند.

از طرفی باوجود رکود داخلی بازار طلا گفته می‌شود؛ در این شرایط، راهکار عبور از رکود، روی آوردن فعالان این صنف به صادرات است اما بنا به گفته مسئولان این بخش مشکلاتی همچون وضع مالیات بر ارزش‌افزوده بر اصل طلا به میزانی است که منجر به رکود تولیدات و ناتوانی در رقابت با بازارهای بین‌المللی شده است.

این در حالی است که همواره تولیدکنندگان نسبت به این موضوع انتقاد شدیدی داشته و معتقدند اصل طلا، افزوده‌ای ندارد که بر آن مالیات وضع شود.

موجی از بیکاری صنعت طلای اصفهان را در نوردیده است

در همین ارتباط رییس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بیان می‌کند: کاملاً واضح است با افزایش نرخ طلا که متاثر از نوسانات ارزی اخیر است، رغبت مردم هم به خرید طلا کاهش‌یافته و این موضوع منجر به کسادی بازار طلا شده است، البته سال‌هاست که مشکلات مختلفی بر سر راه فعالان این صنف قرار دارد.

 هوشنگ شیشه بران می‌افزاید: حدود سه هزار و۵۰۰ نفر در قالب شاغل در واحدهای تولید طلا، کیفی، بنکدار، نقره فروش و ... در اصفهان مشغول به کار هستند که این رکود در بازار طلا و جواهر بر اشتغال آن‌ها نیز تأثیر منفی گذاشته است، در واقع تعطیلی پی‌درپی واحدهای تولیدی طلا پیامدی از رکود کامل این صنعت در سراسر کشور است، در اصفهان نیز بیش از ۱۰۰ واحد در سال گذشته تعطیل‌ شده‌اند و اکنون شاهد موجی از بیکاری در صنعت طلای اصفهان هستیم.

به گفته این مسئول تعیین قیمت طلا بر مبنای عرضه و تقاضا، نرخ دلار و قیمت جهانی طلا است تا زمانی هم که نرخ ارز به ثبات نرسد نمی‌توان هیچ کمکی به فعالان این صنف کرد زیرا اگر قیمت ارز ثابت باشد تکلیف مردم مشخص می‌شود ولی با وجود افزایش نرخ ارز مردم قدرت خرید ندارند و اگر تصمیم بر سرمایه‌گذاری داشته باشند سرمایه خود را در بازاری دیگر وارد می‌کنند. گویا همه عوامل دست به دست هم داده تا کشتی این بازار را به گل بنشاند.

شیشه بران در رابطه با تأثیر صادرات طلا بر خروج این بازار از رکود، می‌گوید: برخی بر این اعتقادند با افزایش نرخ ارز دولت بر سیاست افزایش صادرات طلا برای رونق اقتصادی کشور تمرکز کند ولی نکته قابل‌ تأمل آن است که دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا نه‌تنها بر بازار داخلی بلکه بر شرایط بازار صادراتی نیز تأثیر منفی گذاشته است.

وی می‌افزاید: بحث مالیات بر ارزش‌افزوده باعث شده، قیمت تمام‌شده در ایران با کشورهای دیگر فاصله بگیرد، همچنین هزینه‌های دیگر مانند حق بیمه نیز در این موضوع تأثیرگذار بوده است؛ در حال حاضر بالاترین حق بیمه از کارگران طلاسازی دریافت می‌شود، دلیل دیگر آن است که در چند سال اخیر در رابطه صادرکنندگان طلا با خریداران خارجی، وقفه‌ای ایجاد شد و کشورهای دیگر مانند ترکیه، جایگزین صادرکنندگان ایرانی شده‌اند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان ادامه می دهد: به‌علاوه آنکه رکود اقتصادی در کشورمان و درکشورهای دیگر دنیا، به‌طور طبیعی باعث کاهش مصرف طلا در دنیا شد و این موضوع در کاهش صادرات کشور ما نیز تأثیرگذار بوده است.

همچنین عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به رکود این بازار و کاهش تولید طلا در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: باوجود ظرفیت بالای اصفهان در تولید طلا اما اکنون با فاجعه تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی این شهر مواجه هستیم.

رضا چینی تصریح می‌کند: در حالیکه تا چند سال گذشته با تولید زیاد و صادرات قابل‌توجه طلا، شرایط بسیار خوبی در این صنعت وجود داشت اما با تغییرات در شرایط تولید آن مانند دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از قیمت کل طلا، وضعیت تا میزان بسیاری تغییر کرد تا جایی که تولید طلا افت قابل‌توجهی پیدا کرده است.

وی اظهار می‌کند: چنین تصمیمی معنایی به غیر از افزایش هزینه‌های تولید، از دست دادن بازارهای صادراتی و ازبین رفتن هزاران شغل نداشت به طوریکه باعث شد اصفهان با توانایی بالا در تولید طلا، به‌جای تولید و صادرات به یک واردکننده تبدیل شود زیرا بسیاری از واحدهای تولیدکننده طلا ورشکسته و تعطیل شدند و البته بسیاری نیز که مشغول هستند با ظرفیت اندکی فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان یادآور می شود: کشور ترکیه در این مدت که تولیدکنندگان و صنعتگران ما با مشکلاتی عدیده دست و پنجه نرم می کردند و حتی بسیاری از آنها از گردونه فعالیت و بازار خارج شدند توانست جای آنها را در بازارهای جهانی از آن خود کند.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 361045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.