عملیات عمرانی خط ۲ مترو دی‌ماه آغاز می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: عملیات عمرانی خط دو مترو از شهرک امام حسین (ع) تا میدان امام علی (ع) از دی ماه آغاز می‌شود، اکنون فعالیت عمرانی چهار ایستگاه شروع شده و عملیات دو ایستگاه نیز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی صبح امروز (سه شنبه) در ادامه سلسله نشست‌های «سه شنبه ها با رسانه» با عنوان پاسخگویی در مسیر امید اظهار کرد: به مناسبت هفته حمل و نقل طی ۳۳ روز با اجرای برنامه‌های مختلف برای تمام گروه های سنی میهمان شهروندان هستیم.

وی با بیان اینکه شهر ما، قصه پر غصه‌ای دارد افزود: این قصه پرغصه در سال های اخیر شامل معضل آلودگی هوا، تردد خودروهای سنگین و موتورسیکلت‌های دودزا، خودروهای تک سرنشین، چالش وارونگی هوا، سفرهای زائد شهری و آلودگی با منشأ حمل و نقل بوده است و برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

رونمایی از پوستر آدم و هوا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند به مناسبت هفته حمل و نقل برای "آدم و هوا" قصه بنویسند، گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای رویدادهای ۳۳ روزه "قصه آدم و هوا" را برگزید که امروز با حضور چند نفر از خبرنگاران از پوستر آن رونمایی شد، البته باید اصحاب رسانه حامی این قصه باشند.

صلواتی با بیان اینکه رویدادهای "قصه آدم و هوا" از ۲۰ آذر تا ۲۹ دی‌ماه با نشست‌های خبری، جشنواره‌ها، همایش‌ها، برنامه‌های تفریحی، بازدیدها، افتتاحیه ها، نواختن زنگ شهر و میزگردها همراه خواهد بود، تصریح کرد: "قصه آدم و هوا" در بخش های نه به خودرو های تک سرنشین، پویش های مردمی و فرهنگ سازی، ارتقای زیرساخت ها و حمل و نقل عمومی برنامه های مختلفی اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به ارتقاء زیرساخت های حمل و نقلی شهر گفت: از جمله این زیرساخت ها افتتاح پارک سوارهای شهری، طرح سفرهای فیروزه ای، بفرمایید موتوربرقی، ورود ۳۰ اتوبوس بازسازی شده، فعالیت های عمرانی خط دو قطار شهری، دوربین و سامانه های هوشمند ترافیکی و دیده بان آلودگی هوا و طرح های سازمان بار است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: بهره برداری از ۱۵ ایستگاه دوچرخه، ارتقاء کیفیت خدمات، ورود بخش خصوصی به توسعه حمل و نقل پاک، تنوع خدمات در ایستگاه های دوچرخه، استقرار سیستم یکپارچه برای سهولت دسترسی از دیگر اقدامات این حوزه است.

صلواتی با بیان اینکه برای احداث ۱۰۰ کیلومتر احداث مسیر دوچرخه تا سال ۱۴۰۰ قول‌هایی به شهروندان داده‌ایم، تصریح کرد: تاکنون تنها پنج کیلومتر از مسیر دوچرخه در شهر اجرا شده که زیرا هرکجا خواستیم زیرساخت مسیر دوچرخه ایجاد کنیم با مخالفت هایی روبرو شدیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش دیده‌بان آلودگی هوا و طرح های سازمان بار برخورد با خودروهای خدماتی دودزا، معرفی پنج اکیپ دیده بان آلودگی، دریافت گزارش های مردمی از ۱۳۷، دریافت گزارش مردمی از سامانه ترافیک یار و معرفی خودروهای دودزا به راهور و مراکز معاینه فنی انجام می شود همچنین رونمایی از طرح توزین چمدانی، رونمایی از سیستم بار متحرک WIM و معرفی طرح مربوط به بارنامه ها را خواهیم داشت.

صلواتی ادامه داد: در بخش دوربین و سامانه های هوشمند ترافیکی بهره برداری از ۱۰۶۳۶ دوربین نظارت تصویری، رونمایی از یک دستگاه خودرو سیار ثبت تخلف، دوربین های ثبت تخلف، تابلوهای متغیر خبری، بهینه سازی تقاطع ها و تجهیزات هوشمند مرکز کنترل ترافیک به مناسبت هفته حمل و نقل را شاهد خواهیم بود.

رویدادهای ۳۳ روزه حوزه حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به فعالیت های عمرانی خط دو قطار شهری اصفهان گفت: عملیات عمرانی خط دو مترو از شهرک امام حسین (ع) تا میدان امام علی (ع) از دی ماه آغاز می‌شود، اکنون فعالیت عمرانی چهار ایستگاه شروع شده و عملیات دو ایستگاه نیز آغاز می‌شود.

صلواتی خاطرنشان کرد: آغاز احداث ایستگاه شاهد و لاله در خط دو قطار شهری، رونمایی از اثر هنری ایستگاه دانشگاه در خط یک و رونمایی از نشان خط یک مترو را در رویدادهای ۳۳ روزه به مناسبت روز حمل و نقل خواهیم داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از ورود ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ناوگان اتوبوسرانی به مناسبت هفته حمل و نقل خبر داد و گفت: بازسازی و اورهال ۳۰ دستگاه اتوبوس، ارتقا خدمت رسانی به شهروندان، نظارت بر کیفیت فنی اتوبوس های شهری و برگزاری رویداد راننده حرفه ای در بخش اتوبوسرانی انجام می شود.

صلواتی با اشاره به طرح "بفرمایید موتوربرقی" گفت: عرصه انبوه موتوربرقی با پایه تولید داخلی، حمایت از خریداران با ارائه تسهیلات، پیش بینی تخصیص فروش نقدی ویژه، حمایت از جایگزینی موتورسیکلت بنزینی و برقی، تداوم طرح کلاه ایمنی «سرزندگی» و تدوام طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در قالب این طرح اجرا می شود.

وی با اشاره به طرح «چشم شهر روشن» گفت: در این طرح بزرگ فروش اقساطی انواع پاکرو شامل موتوربرقی، دوچرخه برقی، اسکوتر شارژی و ... با تسهیلات ویژه ارائه می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص طرح سفرهای فیروزه ای اظهار کرد: در این طرح از رانندگان نمونه تاکسی، ارائه بسته حمایتی ویژه تاکسیرانان و تکریم تاکسیرانان تقدیر خواهد شد.

صلواتی از برگزاری جشنواره عکس "ترافتو "خبرداد و گفت: برگزاری این جشنواره در محورهای مترو، تاکسی، اتوبوس، کلاه ایمنی و دوچرخه است که همراه با تجلیل از برگزیدگان هربخش، افتتاح نمایشگاه عکس گروهی جشنواره، فتوواک بخش جنبی جشنواره عکس (ترافتو) و حضور عکاسان در مترو و BRT برگزار می شود.

وی از برگزاری جشنواره "ترافیلم" خبر داد و گفت: این رویداد ذیل رویداد جشنواره فیلم ۶۰ ثانیه اصفهان و به عنوان بخش ویژه در سه محور کلاه ایمنی، سرزندگی، اصفهان شهر دوچرخه ها، نه به خودروهای تک سرنشین و محورهای حوزه فرهنگ ترافیک برگزار می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از برگزاری جشنواره کارتون "ترافیکاتور" خبرداد و تصریح کرد: این جشنواره در سه محور "کلاه ایمنی سرزندگی"، "اصفهان شهر دوچرخه" و "نه به خودروی تک سرنشین" برگزار می شود.

صلواتی ادامه داد: از برنامه های جانبی جشنواره کارتون "ترافیکاتور" بازدید هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست از مراکز ترافیک شهر اصفهان و دیدار با مدیران شهری و مدیران حوزه ترافیک است و در قالب این جشنواره نمایشگاه گروهی آثار منتخب افتتاح می شود.

وی با اشاره به جشنواره "تراطنز" خبر داد و گفت: جشنواره تراطنز در سه محور کلاه ایمنی سرزندگی، اصفهان شهر دوچرخه و نه به خودروی تک سرنشین و همراه با اختتامیه جشنواره شعر تراطنز، تجلیل از برگزیدگان و اجرای شب شعر خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا پنجم دی ماه ۹۷ به سامانه ترافیکال شهرداری اصفهان ارسال کنند.

صلواتی افزود: در ویژه برنامه ایستگاه ترافیک نیز سلسله نشست های آموزشی در راستای ارتقاء دانش فنی و مهندسی پرسنل و مدیران و سیاست گذاران حوزه حمل و نقل و ترافیک در چارچوب فازهای علمی و محتوایی چهارگانه با حضور اساتید شاخص حوزه ترافیک برگزار می شود.

وی به پارک ترافیک اشاره کرد و گفت: حضور پارک ترافیک در مدارس و آموزش ترافیک به کودکان اصفهانی، آموزش اصول ترافیک به کودکان در بیش از ۱۰۰ مدرسه شهر، فعالیت های پارک‌های ترافیک پنج‌گانه و آموزش میدانی به کودکان همچنین استقرار پارک ترافیک سیار در بیش از ۱۰ مدرسه از جمله برنامه های ۳۳ روزه در بخش پارک ترافیک است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از برگزاری کارگاه یک روزه آفرینش هنری هنرمندان تصویرگر اصفهان در قالب "تراطرح" خبر داد و گفت: این کارگاه در محورهای اصفهان شهردوچرخه ها، کلاه ایمنی سرزندگی و حمل ونقل عمومی در محل مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان برگزار می شود.

صلواتی ادامه داد: طرح پویش مردمی «قصه آدم و هوا» در فضای مجازی توسط بازوها و ربات ها و تبلیغات شهری اجرا می شود.

وی با اشاره به پویش اعتراضی پرستاران اظهار کرد: افتتاح پویش مردمی و اعتراضی پرستاران اصفهان به تصادفات و سوانح موتورسیکلت با برسر گذاشتن کلاه ایمنی در بیمارستان ها و مراکز سلامت شهراصفهان اجرا می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از برگزاری مانور عابر پیاده در قالب پویش های مردمی خبرداد و گفت: اجرای مانور مردمی ارتقاء فرهنگ ترافیک با محوریت احترام به خط عابر پیاده توسط عابران، استقرار گروه های راهنما و جلب توجه شهروندان به چراغ راهنمایی همچنین ارتقاء فرهنگ شهروندی در شئون ترافیکی به خصوص در موضوع عابران پیاده انجام می شود.

صلواتی با اشاره به برگزاری مانور "بفرمایید مترو" خاطرنشان کرد: مانور دعوت مردمی به استفاده از مترو در راستای جذب مسافر به مترو در افق یکساله متروی ۱۰۰هزار نفری است که همراه سازی مردمی و دعوت به استفاده از مترو، گوشزد کردن آلودگی هوا و اهداء بلیت‌های تک سفره را شامل می شود.

وی در خصوص اجرای طرح سه شنبه بدون خودرو گفت: برگزاری برنامه سه شنبه بدون خودرو در محله رهنان خیابان ابوذر با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ اصفهان همچنین اجرای طرح روز بدون خودرو در منطقه پنج شهرداری اصفهان، خیابان نظر میانی به مناسبت آغاز سال جدید میلادی برنامه ریزی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های پویش های مردمی "زنگ شهر" است که در اتوبوس و پایانه ها با هدف ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و معرفی زیرساخت های شهری به صدا در می آید.

صلواتی از برگزاری همایش هم پیمانی به منظور آشنایی مدیران شهری و متولیان شهرهای اطراف اصفهان با ظرفیت های حمل و نقل از طریق سامانه هم پیمایی خبر داد و گفت: همایش بررسی محدوده ترافیکی و معرفی ظرفیت های اجرایی و عملیاتی طرح محدوده ترافیکی همراه با بررسی مشکلات اجرای طرح و نقاط قوت و تأثیرات اجرای طرح انجام می شود.

وی با بیان اینکه همایش آموزشی متصدیان پارکینگ های شهر به منظور بررسی مشکلات، نحوه ارائه خدمات بهتر و بررسی ظرفیت های ارتقاء کیفیت خدمات برگزار می شود، ادامه داد: امضا تفاهم نامه بین شهرداری اصفهان و اداره کل حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در راستای توسعه تعاملات فرهنگی و لجستیکی در زمینه ترافیک انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح گفتمان ترافیک خاطرنشان کرد: بازدید میدانی و نشست تخصصی و گفتمانی با موضوع پروژه های شاخص حمل و نقل اصفهان از جمله BRT، خیابان چهارباغ، مرکز کنترل، مرکز پایش آلودگی هوا و معاینه فنی با حضور دانشجویان رشته ترافیک اعضای نظام مهندسی و کارشناسان ترافیک مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار می شود.

صلواتی از برگزاری نشست بررسی آلودگی هوا خبرداد و اظهار کرد: نشست شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر با مدیران دستگاه های مرتبط با آلودگی هوا از جمله پلیس راهور، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شورای ترافیک استان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار می شود.

متولی تابلوهای سنجش آلودگی هوا، محیط زیست است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خاموش بودن تابلوهای سنجش آلودگی هوا در شهر گفت: متولی این تابلوها سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان است، البته در بودجه سال آینده اعتباری برای نمایشگرهای زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه اپلیکیشن هوای شهر به زودی رونمایی می شود تا شهروندان خودشان در جریان کیفیت هوای شهر قرار بگیرند ادامه داد: براساس تصمیمات گرفته شده اتوبوس هایی که در مبدأ و مقصد پایانه ها بیش از ۱۰ دقیقه توقف داشته باشند ملزم به خاموش بودن شده اند.

صلواتی  دریافت کارت معاینه فنی خودرو برای کاهش آلودگی هوای شهر را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان با ارائه بخشنامه ای این اقدام را ابتدا از خود شروع کرد و اتوبوس ها و خودروهای شهرداری برای دریافت معاینه فنی اقدام کردند.

وی ادامه داد: تا پایان امسال برای اولین بار ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط تندرو و اتوبوسرانی عرضه می شود که در این راستا مجوزهای لازم دریافت شده و درصدد هستیم برای نوسازی ناوگان و توسعه خطوط اقدام کنیم.

مرحله دوم صدور اوراق مشارکت برای خط دوم مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال جاری دو خط تندرو در سطح شهر عملیاتی خواهد شد، تأکید کرد: سعی کردیم تحریم و مشکلات مالی در روند انجام وظایف ما خللی وارد نکند.

صلواتی با بیان اینکه برای خط دو مترو ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در حال هزینه است، تصریح کرد: تا پایان امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان بخش دوم اوراق مشارکت ارائه خواهد شد و در صدد هستیم خط دو مترو را تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم مشکل اعلام زمانبندی حرکت اتوبوس ها را رفع کنیم و تأکید می کنم روند توسعه متوقف نخواهد شد.

تا سه هفته آینده تقاطع کارخانه قند نیز کلنگ زنی خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: پروژه حلقه حفاظتی شهر بسیار مهم بوده و از تردد خودروهای سنگین در شهر جلوگیری می‌کند.

صلواتی خاطر نشان کرد: تا هشت ماه آینده ادامه بلوار فرزانگان به سمت جاده فرودگاه به طول ۶.۵ کیلومتر بهره برداری می‌شود که با این اتفاق بار آلودگی و تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه رینگ حفاظتی از جاده اتوبان معلم تا بزرگراه دستجردی تکمیل و مشکلات ترافیکی را رفع خواهد کرد، گفت: تا سه هفته آینده تقاطع کارخانه قند نیز کلنگ زنی خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: چرخ توسعه و امیدآفرینی در شهر متوقف نشده است، بعد از دو سال انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی طرح محدوده ترافیکی به نتیجه رسید و در شورای ترافیک استان مصوب شد، در این طرح برای ساکنان محدوده تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طرح زوج و فرد مردم را به داشتن دو خودرو تشویق کرده از این رو درصدد اجرای طرح محدوده ترافیکی هستیم و آن را به صورت روزانه، ماهانه و سالانه اجرا خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: درآمد حاصل از اجرای طرح محدوده ترافیکی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر و زیرساخت های آن هزینه خواهد شد.

میدل باس‌ها به خیابان‌های شهر می‌آیند

صلواتی با بیان اینکه درصدد هستیم میدل باس ها در خیابان های فرعی با عرض محدود ورود پیدا کنند، به مشکل پارک دوبل خودرو ها در سطح شهر اشاره و تصریح کرد: شهر محل پارکینگ خودروها نیست، اما متأسفانه فرهنگ پارک حاشیه ای در میان شهروندان جا افتاده است.

وی با تأکید بر توزیع متوازن خدمات حمل ونقلی در سطح شهر گفت: خطوط brt در حال حاضر از خوراسگان به مرکز شهر آمده و به سمت میدان جمهوری حرکت می کند، همچنین خط دیگری از پایانه باقوشخانه آغاز و به میدان آزادی ختم می شود، بنابراین می توان گفت توزیع متوازن خدمات حمل ونقلی را در شهر تحقق بخشیده ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آلاینده از چرخه خارج شده است، گفت: بنا نداریم اتوبوسهای فرسوده را در مناطق محروم قرار دهیم و تا سال ۱۴۰۰ سن ناوگان اتوبوسرانی را کاهش خواهیم داد.

صلواتی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۹۰۰ هزار خودرو در سطح شهر اصفهان تردد می کنند که ۲۰۰ هزار خودرو معاینه فنی ندارند، گفت: البته با الزامات موجود و بخشنامه شهرداری برای معاینه فنی خودروها آبان ماه امسال آمار مراجعه معاینه فنی ۴۴ درصد نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد داشته است و ۲۶۰۰ خودروی سنگین و غیرسنگین معاینه فنی گرفته اند.

وی با بیان اینکه در سطح شهر اصفهان هشت مرکز معاینه فنی سبک و یک مرکز معاینه فنی سنگین وجود دارد که همه این مراکز مکانیزه هستند و امکان دخالت انسان حداقل است، گفت: برای کنترل معاینه فنی با استفاده از دوربین های سطح شهر اقدامات لازم انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: طی سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان میزان جرایم رانندگی در سطح شهر اصفهان بوده که تنها ۵۰۰ میلیون تومان آن به شهرداری پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه روزنامه بیش از ۲ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در شهر اصفهان است، گفت: بی شک اگر سیاست های فرادستی اعمال شود راحت تر می توان مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را کنترل کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خودروهای در حال تردد شهر اصفهان تک سرنشین هستند افزود: ارزان بودن خودرو و سوخت مهم ترین عامل تک سرنشینی خودروها است دو پارامتر جذاب که انگیزه تک سرنشینی را در بین افراد افزایش داده است.

پیرامون طرح محدوده ترافیکی و مترو پارکینگ احداث می شود 

صلواتی در خصوص پارک‌های حاشیه‌ای خودروها در شهر گفت: به عنوان مثال پارکینگ‌های طالقانی و حکیم تنها ۷۰ درصد ظرفیت آن تکمیل می‌شود و شهروندان بیشتر علاقه به انجام پارک دوبل دارند.

وی با بیان اینک تعداد پارکینگ‌های شهر با مشارکت مردم تا حد معقول افزایش پیدا می کند، تأکید کرد: طی هماهنگی انجام شده با آموزش و پرورش برخی مدارس در ساعات تعطیلی برای پارک خودروها در نظر گرفته می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه پارکینگ شهدا در کنار ایستگاه مترو در حال آزادسازی است، گفت: پیرامون طرح محدوده ترافیکی و مترو پارکینگ احداث می شود هرچند ایجاد پارکینگ با سیاست استفاده از حمل و نقل عمومی متضاد است از این رو به صورت محدود پارکینگ احداث می شود تا پارک های حاشیه‌ای کاهش پیدا کند.

کد خبر 361042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.