دلیل بخشی از آمار بالای بیکاری ضعف روحیه استقلال‌طلبی جوانان است

روانشناس و مشاوره خانواده گفت: اکنون یکی از دلایلی که جوانان در جامعه تا سنین بالا بیکار می‌مانند ضعف مسئولیت‌پذیری و ضعف روحیه استقلال‌طلبی در بین آنها است.

مهرداد دشتی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه استقلال یکی از پایهایترین نیازهای انسان برای تأمین سلامت روان است، اظهار کرد: اگر این نیاز در افراد به روش صحیحی برآورده نشود از نظر روانی و شخصیتی دچار آسیب می‌شود.

وی با بیان اینکه استقلال به معنی خودمختار بودن شخص است، اضافه کرد: فردی که از استقلال برخودار است توان انجام کارهای شخصی خود را دارد. بچه‌ها از ۱۸ ماهگی تا دو سالگی به این مرحله می‌رسند که  خودشان انسان مستقل و مجزایی هستند.

این روانشناس و مشاور خانواده ادامه داد: کودکان در این دوره سنی نسبت به پوشیدن لباس‌ها و خوردن غذا و انجام کارهای شخصی به صورت مستقل تمایل دارند و در واقع از همین موقع می‌توان شاهد پرورش استقلال در بین کودکان بود که این امر وابسته به یک قاعده کلی در مورد استقلال و پاسخگویی به نیازهای بچه‌ها است.

دشتی با بیان اینکه ویژگی استقلال نیاز به پرورش دارد، گفت: در واقع این ویژگی یک نیاز روانی است. هنگامی که کودکان می‌توانند  بعضی از فعالیت‌ها را خودشان انجام دهند، می‌طلبد که والدین اجازه انجام این کارها را به فرزندان دهند و فقط مراقب آنها باشند که آسیب نبینند.

وی اضافه کرد: اجرای این قاعده از دوره سنی یک سال و نیم به بعد منجر به استقلال کودکان بسته به بازه سنی‌شان می‌شود و به مرور این صفت در کودکان بروز پیدا می‌کند و تقویت می‌شود.

این روانشناس و مشاور خانواده معتقد است زمانی که درخانواده و جامعه زندگی می‌کنیم یک سری قوانین نوشته شده یا نانوشته‌ بین اعضای خانواده حاکم است و آنجایی که قانون شکسته می‌شود دیگر استقلال معنایی ندارد و همه اعضای خانواده باید به قوانین احترام بگذارند.

 وی یادآور شد: از نظر روان‌شناسی وقتی که یک فرزندی بیشتر از ۲۰ سال سن دارد در سن استقلال کامل قرار گرفته و می‌تواند برای خودش زندگی کند همچنین این فرد باید به قوانین خانواده هم احترام گذاشته و رفتار خود را مطابق قوانین خانواده تنظیم کند.

دشتی با تاکید بر اینکه جوان حق انتخاب دارد و مخالفت او با نظر والدین به معنی سرکشی نیست، افزود: جوان نسبت به تصمیم‌ها و انتخاب شغل و منبع درآمد و رفتارهای اجتماعی و نسبت به انتخاب همسر مسئول است و ضروری است که در این زمینه‌ها استقلال یافته و به او حق انتخاب داده شود؛ مخالفت او با نظر والدین در برخی مسائل زندگی به معنای سرکشی نیست و باید والدین درخواست جوان را بررسی کرده و به او کمک کنند.

وی علت اساسی ممانعت خانواده‌ها از استقلال بچه‌ها را تفاوت اساسی بین دلبستگی و وابستگی دانست و گفت: والدین نسبت به فرزندان خود بسیار دلبسته هستند و این دوست داشتن‌های زیاد برای خانواده آسیب زا است و به رشد بچه‌ها و ساختار خانواده صدمه می زند؛ این دلبستگی و دوست داشتن به وابستگی تبدیل می‌شود.

روانشناس و مشاور خانواده بر این باور است که تفاوت اساسی دلبستگی و وابستگی در اضطراب است. اگر فردی کسی را دوست داشته باشد به او دلبسته است و هنگامی که این دوست داشتن با ترس و اضطراب شدیدی همراه شود در حقیقت وابستگی ایجاد می‌شود.

دشتی تصریح کرد: والدینی که بچه‌هایشان را بدون ترس و اضطراب دوست دارند این دوست داشتن خالص بوده و مانعی نیست بچه‌ها از سنین کودکی مسئولیت پذیری، قدرت حل مساله و ارتباط با دیگران  را یاد می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه والدینی که بچه‌هایشان را با ترس و اضطراب شدیدی دوست دارند، نمی‌گذارند که کودکان به تنهایی تصمیم‌های زندگی را گرفته و انتخاب کنند و دائم فرزندان را کنترل می‌کنند، اظهار کرد: همین رفتارهای والدین موجب متکی بار آمدن کودکان شده و آنها در زندگی همیشه دچار آسیب می‌شوند.

مشاور و روانشناس خانواده ادامه داد: این گروه از کودکان حس اعتماد به نفس و مهارت را از دست می‌دهند و در واقع والدین آنها باعث از بین رفتن عزت نفس در فرزندان می‌شوند و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بچه‌ها با دیگران بسیار کم رنگ‌تر خواهد شد. اکنون یکی از دلایلی که جوانان در جامعه تا سنین بالا بیکار می‌مانند همین ضعف مسئولیت پذیری و ضعف روحیه استقلال در بین آنها است.

 وی تاکید کرد: حذف کنترل‌های افراطی از سوی والدین و واگذاری انجام تصمیم‌های زندگی بر عهده خود فرزندان موجب رشد استقلال و مسئولیت پذیری در بین جوانان می‌شود و از وابستگی افراطی فرزندان به والدین جلوگیری می‌کند.

کد خبر 361033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.