"پردیس اشراق" به قطب گردشگری شرق اصفهان تبدیل می‌شود

پروژه پردیس اشراق به عنوان یک مرکز بزرگ گردشگری، رفاهی و تفریحی در راستای افزایش شور و نشاط اجتماعی با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی به قطب گردشگری شرق اصفهان تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با استقبال گسترده خانواده‌ها از بزرگترین شهربازی خاورمیانه، در مجاورت آن یعنی کوه نخودی پروژه‌ای تحت عنوان «پردیس اشراق» با هدف ایجاد محیطی شاد و آرام تعریف شد تا یک مرکز بزرگ گردشگری، رفاهی و تفریحی در شرق اصفهان ایجاد شود. به گفته مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان پروژه پردیس اشراق یکی از محورهای اصلی توسعه در شرق اصفهان محسوب می شود.

" توسعه گردشگری" یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری در دوره جدید است که در این راستا در نظر دارد محورهای گردشگری را در شرق؛ غرب، شمال و جنوب توسعه دهد؛ در جنوب اصفهان کوه صفه یکی از قطب‌های گردشگری محسوب می‌شود و در شرق شهر نیز قرار است کوه نخودی به قطب گردشگری محور شرقی تبدیل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه پردیس اشراق، همچنین شرایط بخشی از حلقه حفاظتی شهر در محدوده منطقه چهار، میزان پیشرفت ابَر پروژه میدان شهدای هسته‌ای، سرانه فضای سبز منطقه، شرایط بافت جمعیتی و... با «رضا اخوان» مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت و گو کردیم.

در حریم منطقه چهار پردیس اشراق در دست اجرا است، گویا فاز نخست آن آماده شده و فازهای دو و سه باقی مانده است، مراحل باقی مانده شامل چه بخش‌هایی است؟

پروژه پردیس اشراق یکی از محورهای اصلی در شرق اصفهان به عنوان محور گردشگری، رفاهی، تفریحی و خدماتی است، در واقع جنوب شهر اصفهان کوه صفه قرار دارد و چیزی شبیه به کوه صفه قرار است در شرق اصفهان اتفاق بیافتد.

 پروژه پردیس شرق حدود ۴۰۰ هکتار مساحت دارد که بخش اول آن در مساحت حدود ۴۰ هکتار انجام شده؛ در فاز اول لندسکیپ، فضای سبز، پیاده‌راه سازی و فضاهایی مانند پیست دوچرخه سواری و پارکینگ عمومی پیش‌بینی شده است. در فاز دوم و سوم به لحاظ شرایط فیزیکی محل که کاربری معدن داشته، امکان انجام عملیات عمرانی در آن نبود و این موضوع توقفی در پروژه ایجاد و فرصتی فراهم کرد تا با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی هماهنگی‌هایی انجام دهیم. از این رو مقرر شد فراخوانی برای جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام و توافقات اولیه با سرمایه گذار انجام شود که در صورت تامین شرایط مورد نظر سرمایه گذار مبنی بر تأمین آب، وضعیت مالکیت و کاربری‌های محل در آینده نزدیک فازهای دوم و سوم عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

فاز دوم و سوم پروژه پردیس اشراق شامل فضاهای خدماتی، کافی‌شاپ و محیط‌های رفاهی، تفریحی، ورزشی و مجموعه خدماتی است. در خصوص موقعیت مکانی این پروژه باید گفت که پردیس اشراق همجوار شهر رویاها واقع شده، دسترسی آن از حلقه حفاظتی شهر امکان‌پذیر است که در ضلع جنوبی آن نیز پروژه نمایشگاه بین‌المللی قرار دارد.

چقدر از حلقه حفاظتی شهر اصفهان در منطقه چهار قرار دارد و کارها چطور پیش می‌رود؟

شش کیلومتر از حلقه حفاظتی شهر در حریم منطقه چهار است، این شش کیلومتر حدفاصل رودخانه زاینده رود است که با دو تقاطع غیرهمسطح به میدان مرکزی میوه و تره بار منتهی می‌شود که بخش عمده آزادسازی آن قبلا انجام شده و امسال جزء پروژه‌های شاخص منطقه نیست، زیرا یک پروژه شاخص با عنوان پروژه میدان شهدای هسته‌ای در منطقه وجود دارد و بنا بر تأکید شهردار اصفهان و اعضاء شورای شهر مصمم هستیم تا این پروژه به اتمام برسد.

بعد از اتمام پروژه میدان شهدای هسته‌ای و پروژه‌های منتهی به این میدان، تعریض حلقه حفاظتی و احداث تقاطع‌های غیرهمسطح که به احتمال زیاد دو تقاطع غیرهمسطح در مسیر حلقه حفاظتی شهر قرار می‌گیرد را اجرا خواهیم کرد.

ابر پروژه میدان شهدای هسته‌ای که می‌تواند پروژه محرک توسعه باشد، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

این پروژه شامل یک مجموعه پروژه یا به تعبیری ابرپروژه است، اما در راستای تنویر افکار عمومی و تبیین ابعاد گسترده پروژه، گمنام مانده است.

پروژه شامل میدان شهدای هسته‌ای حدود ۴۰ هزار مترمربع، ادامه خیابان سلمان فارسی یا مشتاق سوم به طول ۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر شامل تندرو، کندرو، پیاده رو و رفیوژ میانی، خیابان روشن شهر با عرض ۶۰ متر و  طول ۱۸۰۰ متر، خیابان ارغوانیه با حدود یک کیلومتر طول و عرض ۶۰ متر است.

در خصوص حجم سنگین آزادسازی پروژه میدان شهدای هسته‌ای باید گفت که در نگاه اول به لحاظ شرایط فیزیکی همه گمان می‌کنند آزادسازی بخش‌هایی از اراضی کشاورزی و باغات متروکه، گلخانه و یا تجاری‌هایی که اکثراً دارای مجوز نبوده کار راحتی است، اما وقتی شهرداری به این بخش ورود پیدا کرد، در طول دو سال گذشته شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کرد.

 درخواست ما از ساکنان  اطراف پروژه که املاک آنها در مسیر تعریض خیابان‌ها است و یا باید تملک شود، این است که مستقیم به شهرداری مراجعه و در جلسات کمیسیون‌های معوض و توافق شهرداری شرکت کنند تا آزادسازی‌ برای تسریع و تسهیل در رفت و آمد شهروندان و هم اینکه پروژه فرسایشی از این شرایط خارج شود، شرکت کنند. در واقع بالغ بر ۹۰ درصد انرژی و اعتبار این پروژه و پروژه‌های مشابه، صرف مباحث آزادسازی می‌شود؛ بنابراین از شهروندان انتظار می‌رود مستقیم به شهرداری مراجعه کرده و از انتخاب واسطه‌های خاص، معلومالحال و زیادهخواه پرهیز کنند و یقین داشته باشند نتیجهای که حاصل خواهد شد، برای همگان رضایتبخش است.

این پروژه تا کنون چقدر پیشرفت داشته است؟

آزادسازی فاز اول که ادامه خیابان سلمان فارسی و میدان شهدای هسته‌ای است، تا کنون به میزان ۵۶ درصد انجام شده و برای باقیمانده مسیر در حال انجام توافق هستیم. جایی که بتوانیم بگوییم عملیات عمرانی در آن انجام شده، ادامه خیابان سلمان فارسی است که حدود ۲۰ درصد آن باقی مانده است.

در میدان شهدای هسته‌ای نیز حدود ۱۰ درصد عملیات عمرانی انجام شده است، اما در خیابان روشن شهر از ۱۷۰۰ متر طول خیابان حدود ۱۳۰۰ متر آن اجرا  شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گویا سرانه فضای سبز منطقه چهار از حد استاندارد خیلی بالاتر است، به طوری که  ۳۰ درصد از مساحت فضای سبز شهر اصفهان در این منطقه قرار دارد، برای تامین آب و نگهداشت آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در منطقه چهار شهرداری اصفهان، سه بلوک بزرگ فضای سبز شامل «بلوک باغ غدیر» به میزان حدود ۴۰ هکتار که ۳۰ هکتار خود مساحت باغ غدیر است و ۱۰ هکتار فضای سبز شهری شامل بوستان ها، رفیوژ میانی و حاشیه خیابان‌ها و اتوبان است، «بلوک مشتاق» حدفاصل خیابان بزرگمهر تا سه راه پینارت که حدود ۵۰ هکتار است و «پارک بزرگ شرق اصفهان» به عنوان بزرگترین بلوک فضای سبز شهری و جنگلی است که حدود ۷۵۰ هکتار فضای سبز جنگلی و شهری دارد که در مجموع می‌توان گفت حدود ۹۰۰ هکتار فضای سبز در محدود منطقه چهار شهرداری اصفهان قرار دارد.

سرانه فضای سبز هر شهروند ساکن در منطقه چهار حدود ۷۳ مترمربع است که سه برابر استاندارد تعریف شده است، اما مشکلات خاصی برای نگهداری فضای سبز داریم. به هر حال مشکل خشکسالی از سال‌ها قبل بر اصفهان چیره شده و زاینده رود خشک شده، از این رو تأمین آب برای فضای سبز کار بسیار دشواری است. امسال سختترین شرایط را داشتیم، زیرا تنها سالی بود که هیچ آبی در بستر رودخانه زاینده‌رود جاری نشد و با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد چاه‌های منطقه در بعضی از بلوک‌های اصلی یعنی مشتاق و پارک جنگلی شرق از مدار خارج شد و سطح آب چاه‌هایی که از مدار خارج نشده پایین رفته و دبی پایین داشته و ای سی آب بالا رفته و قابل استفاده نبود، با برنامه‌ریزی و همکاری معاونت خدمات شهری با کرایه تانکرهای آبرسان، اجاره چاه‌های آب و استفاده از پساب به صورت ویژه توانستیم از این شرایط گذار و بحرانی عبور کنیم.

برای سال آینده چه فکری شده است؟

برای سال آینده نیز تلاش می‌کنیم با همکاری شرکت آب و فاضلاب و سازمان آب منطقه‌ای، با دریافت مجوزهای لازم برای کف‌شکنی چاه‌ها اقدام کنیم، هر چند کار سختی است، اما امیدواریم با نزولات آسمانی از این دوران عبور کنیم.

در خصوص بافت جمعیتی منطقه چهار توضیح دهید؟

منطقه چهار شهرداری یکی از مناطق استراتژیک شهر اصفهان با مختصات جغرافیایی مشخص است. این تنوع و تعدد بافت‌ها از جمله بافت مسکونی و بافت جمعیتی منطقه، مسئولیت شهرداری را خطیرتر کرده است. این منطقه دارای ۱۷ محله است که یکی از قدیمی ترین محلات و هسته‌های اصلی شکل‌گیری شهر اصفهان از قدیم الایام «محله شهرستان» بوده است.

در این منطقه بافت تاریخی هم وجود دارد که همان محله شهرستان، پل شهرستان، تپه اشرف است که از افتخارات شهر اصفهان و بافت های تاریخی و فرهنگی این شهر به شمار می‌رود.

بافت بومی و سنتی همان محله‌های شهرستان، رکن‌الدوله، کلمان، کردآباد، جی، خیابان‌های منتهی به خیابان بزرگمهر از جمله بی‌سیم، بلال، هشت‌بهشت، نیرو، بازارچه و محله‌هایی است که از قبل به منطقه الحاق شده و در محدوده قدیمی شهر قرار دارد. این بافت ها از نظر فیزیکی تا حدودی از اصل منطقه فاصله دارد، همچنین از جمله بافت‌ های مدرنیته منطقه خیابان‌های مهرآباد، مهر، مشتاق، لاهور، حمزه اصفهانی و نقاط برخوردار شهر است.

بافت روستایی و کشاورزی هم دارید؟

بله، منطقه چهار پک کاملی از بافت‌های مختلف است، روستاهایی که از سال ۱۳۸۵ به منطقه چهار و شهر اصفهان الحاق شده شامل روستای کلمه‌خواران، محله زوان و محله پینارت بوده که براساس تشخیص مسئولان وقت به شهرداری شهر اصفهان و منطقه چهار الحاق شد.

البته پتانسیل‌هایی در همین بافت سنتی و بومی و روستایی کشاورزی است که باید قدر آنها را بدانیم، اما در حال حاضر محدودیت‌های کشاورزی به لحاظ خشکسالی مشکلاتی برای شهروندان این مناطق به وجود آورده که امیدواریم بتوانیم در راستای خدمات رسانی به این مناطق فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

این منطقه بافت صنعتی نیز دارد مجموعه کارگاهی نیک‌اندیش همجوار با محله پینارت در محله میدان شهدای هسته‌ای در این منطقه قرار دارد که تحت نظر سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مدیریت می‌شود.

گویا دومین منطقه به لحاظ مساحت در شهرداری به منطقه چهار  اختصاص دارد، با چه مساحتی؟

مساحت منطقه چهار۷۵۰۰ هکتار است که از این مساحت یک هزار و ۱۳۵ هکتار در محدوده  قانونی و مابقی حدود ۶۳۰۰ هکتار در حریم منطقه قرار گرفته است؛ این میزان مساحت پتانسیل بسیار خوبی دارد، اما به دلیل اینکه از لحاظ قانونی امکان صدور مجوز و تفکیک اراضی را در آن نداریم، بلااستفاده است.

این حریم در طرح جامع شهری هم لحاظ شده است؟

بله، البته با توجه به اینکه بازنگری طرح جامع شهر اصفهان امسال توسط شورای شهر و معاونت شهرسازی کلید خورده است، شرایط فعلی حریم منطقه و براساس زمان، مکان و مشارکت‌دهی شهروندان و براساس نیازسنجی و امکان سنجی‌های جدید قطعاً در طرح جامع، بازنگری خواهد شد.

کد خبر 361027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.