خطر انقراض بیخ گوش گربه‌سانان و سگ‌سانان اصفهان

دو مسئله دست درازی انسان به حیات وحش و تغییرات اقلیمی باعث شده تا روز به روز به تعداد گونه های در حال انقراض حیات وحش اضافه شود، گونه هایی که ادامه حیات ما به بقای هر کدام از آنها نیز بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلامت و پایداری محیط زیست از بزرگترین دغدغه های انسان امروزی و یکی از چالش‌های جهان نوین به شمار می رود. در سده کنونی به دلیل دستاوردهای صنعتی که صنعتی شدن و فناوری برای جوامع به ارمغان آورده؛ زندگی انسان و محیط زیست او دستخوش تغییر و دگرگونی های بسیاری شده است. استان اصفهان نیز از این امر مستثنی نبوده و بیش از دو هزار گونه گیاهی و ۹۰۰ گونه جانوری این استان هر روز دستخوش تغییراتی می شود که با ادامه روند فعلی شاید کمتر از ۲۰ سال آینده بخش اعظمی از این ذخایر محیط زیستی را از دست بدهیم.  از این رو برای بررسی آخرین وضعیت حفاظت از گونه های حیوانی در استان اصفهان گفت و گویی را با حسین اکبری، سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

اقدامات شاخص برای حمایت از حقوق حیوانات چه بوده است؟

برنامه‌های متنوع حمایت از گونه های جانوری و گیاهی در سطح کلان کشوری برگزار می‌شود. استان اصفهان نیز برنامه‌هایی را برای حفاظت محیط زیست در دستور کار خود قرار داده است.حفاظت از گونه های جانوری در زیستگاه‌های مادری، حفاظت از مناطقی که گونه‌های در حال انقراض در آن زندگی می‌کنند، تلاش‌ مستمر محیط بانان و کارشناسان برای حفظ و حراست از انواع گونه‌های مختلف در استان از  جمله اقدامات در دستور کار است. تا کنون ۶۲ گونه پستاندار، ۴۴ گونه خزنده و نزدیک به ۳۰۰ گونه پرنده مقیم، بومی و مهاجر در استان اصفهان شناسایی شده که محیط زیست در صدد حفظ و حراست از این حیوانات است.

درمان حیوانات مصدوم از دیگر برنامه های در دستور کار است و هدف اصلی از اجرای این طرح  بازگشت حیوانات مصدوم به زیستگاه های مادری آنها است؛ در صورتی که صدمات برای حیوان جبران ناپذیر باشد و امکان بازگشت به طبیعت نباشد به مراکز نگهداری از حیوانات مانند باغ پرندگان و باغ وحش تحویل داده می‌شود؛ همچنین مراکز  قرنطینه نیز برای تیمار و درمان حیوانات کمیاب و در معرض انقراض مصدوم راه اندازی شده است که مرکز دهیاری ماهور برای پرندگان شکاری از جمله مراکز راه اندازی شده است و مرکز قرنطینه در پارک ملی کلاه قاضی نیز در حال راه اندازی است.

در خصوص استفاده از ظرفیت مدارس برای فرهنگسازی در خصوص حفظ و نگهداری حیات وحش چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

طی ۱۵ سال گذشته محیط زیست آموزش‌هایی را در سطوح پایه ابتدایی در دستور کار خود قرار داده است زیرا معتقد هستیم که  آموزش در مدارس  رویکرد و دیدگاه‌های جامعه را  نسبت به حفظ محیط زیست ارتقا می‌دهد بر این اساس آموزش زیست محیطی در مدارس بسیار جدی گرفته شده است؛ محیط زیست هر ساله طرح ملی محیط یار را در استان های کشور اجرایی می کند.

طرح ملی یک ساعت با محیط‌بان نیز برای مردم محلی که در نزدیکی مراکز حفاظت شده سکونت دارند و آموزش ارگان‌های دولتی برای احصاء و همکاری متقابل دستگاه متولی جزء برنامه‌های اجرایی است؛ تا با شناخت هر چه بیشتر محیط زیست به یک هم افزایی و همکاری در حفظ و حراست به ویژه در زمینه حیات وحش برسیم.

 فعالیت سمن‌ها در استان اصفهان برای حفاظت محیط زیست را چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم و سمن ها کمک های شایانی برای رشد، توسعه و تعالی محیط زیست انجام داده‌اند، البته باید مشارکت‌های مردمی به حداکثر برسد. فعالان و سمن های  محیط زیست در سطح استان بسیار زیاد هستند و بدون هیچ گونه توقع کارهای بسیار ارزشمندی انجام می دهند که به نوعی پشتوانه بسیار قوی برای  محیط زیست هستند. ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و ارتقا دانش عمومی  در کلانشهر اصفهان و شهرستان‌های استان جزء حرکات موثر این سمن‌ها بوده که تا کنون انجام داده اند.

تاکنون ۳۲ سمن ثبت شده فعال در حوزه محیط زیست در استان اصفهان وجود دارد البته باید توجه داشت که تعدادی از این سمن‌ها نیز ثبت نشده و یا در حال تکمیل مراحل ثبت نام هستند.

چه برنامه‌هایی برای حمایت از حیوانات کمیاب و در معرض انقراض دارید؟

گونه‌های جانوری و گیاهی بر اساس فهرست بین‌المللی در زیر مجموعه اتحادیه حفاظتی قرار دارد که این آمار بر اساس داده‌های موجود جهانی، منطقه ای و کشوری رده بندی می‌شوند. گونه های حیوانی و گیاهی رده بندی های مختلف دارند تا برنامه ویژه برای گونه‌های در خطر انقراض و آسیب پذیر محیط زیست در نظر گرفته شود. در استان اصفهان گونه‌هایی از گربه سانان، سگ سانان، کفتار، پرندگان شکاری، خانواده شاهین‌ها، هوبوره و زابورها جزء گونه های کمیاب و در معرض انقراض محسوب می‌شوند، البته به این موضوع اشاره کنم که گونه‌های در حال انقراض طیف بسیار گسترده ای را در بر می‌گیرد.

چند هکتار  برای حفاظت از حیوانات در نظر گرفته شده است؟

در استان اصفهان۱۰ منطقه حفاظت شده است که نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، ۹ منطقه شکار ممنوع به وسعت ۷۵۰ هزار هکتار در استان اصفهان تعریف شده که به لحاظ شاخص‌های حفاظتی از نظر تجهیزات و امکانات زیر ساختی و منابع انسانی در این مسیر ممنوعیت‌های شدیدی وجود دارد. از سه سال گذشته ارتقای مناطق شکار ممنوع به مناطق چهارگانه تحت مدیریت در دستور کار قرار گرفته است. "منطقه یخاب" به وسعت حدود ۲۷۰ هزار هکتار به منطقه شکار ممنوع ارتقا پیدا کرده است، ارتقا "منطقه خارو" در شهرستان اردستان، "کوه بزرگی" در شهرستان  نایین و "کلاته" در شهرستان خوروبیابانک به پناهگاه یا منطقه حفاظت شده در برنامه های پیش روی سازمان محیط زیست استان اصفهان است.

برای زیر ساخت‌ها محیط زیست چه اندازه بودجه نیاز است؟

تا کنون  برای این امر اعتباری تعریف نشده است؛ باید در استان اصفهان حداقل ۱۷ تا ۲۰ درصد مناطق تحت پوشش سازمان محیط زیست قرار بگیرد تا به استاندارهای جهانی برسد که حدود دو میلیون هکتار می‌شود، البته حفاظت شبانه روزی از مراکز حفاظت شده باید امکانات خودوریی، موتور سیکلت و تجهیزات حفاظتی برای پایش آنلاین و توسعه زیر ساخت ها همچون پادگان های محیط زیستی داشته باشد که  به بودجه‌های کلان نیازمند است.

آیا پناهگاهی برای سگ‌های ولگرد در اصفهان در نظر گرفته شده است؟

سگ‌های ولگرد یک موضوع کلی است. اصل موضوع این است  که هر جاندار حق حیات دارد و باید از آن حفاظت شود. تعادل جمعیتی گونه های حیات وحش بحث بسیار مهمی است و سگ جز گونه های حیات وحش حیاتی محسوب نمی‌شود اما باید از حقوق قانونی حیات برخوردار باشد. کنترل جمعیت سگ ها در محدوده روستاها و نواحی خارج شهر با دهیار و بخشداری‌ها و در محدوده شهر با شهرداری‌ها است که برای این امر از روش‌های نوین جمع آوری سگ ها و کنترل جمعیت استفاده شده که تاثیرات بسزایی نیز داشته است. تا کنون جمعیت سگ‌ها برای مردم استان اصفهان مشکلات آلودگی برای انسان ها ایجاد نکرده زیرا  اگر جمعیت سگ از آستانه جمعیت بالا برود بهداشت انسان را به خطر می اندازد.

کد خبر 361010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.