چرا از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم؟

یک کارشناس حمل و نقل گفت: افزایش حجم ترافیک طی ۱۰ سال گذشته، از یک مشکل به یک چالش بزرگ برای شهر اصفهان تبدیل ‌شده است و در این راستا مؤثرترین راهکار مکمل کاهش آلودگی هوای اصفهان، بهبود سیستم حمل ‌و نقل عمومی است.

شراره محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سراسر جهان آلودگی هوای شهرهای بزرگ یکی از نگرانی‌های جدی زیست محیطی و بهداشتی است.

وی افزود: حمل و نقل به خصوص در جاهایی که سوخت گازوئیل استفاده می کنند یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت هوای مناطق شهری است؛ این مسئله باعث شده تا تدابیری شدید و دقیق در مورد استانداردهای آلوده کننده خودروها در سراسر جهان اتخاذ شود و انگیزه ای برای تحقیق درباره جایگزینی سوخت ها و فناوری هایی که نوید آلودگی کمتر و تمیزی بیشتری دارند، ایجاد کند.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: امروزه در تمامی شهرهای بزرگ دنیا سیستم حمل و نقل عمومی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است به طوری که این سیستم‌ها نسبت به خودروهای شخصی کارایی بیشتری دارد و می تواند تاثیر عمده ای در بهبود کیفیت هوای محلی داشته باشد.

محمودی خاطرنشان کرد: در شهرهای توسعه یافته استفاده از این سیستم باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شود که امکان ایجاد فرصت‌های رشد آتی شهر در آنها دیده شود.

وی اظهار کرد: شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی مانند وجود ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل و نقل و قیمت مناسب موجب تمایل بیشتر مردم به استفاده حمل و نقل عمومی می شود.

این کارشناس حمل و نقل اضافه کرد: در کشور ما، حمل و نقل عمومی می‌تواند بخش مهمی از راهکار بهبود چالش‌های اقتصاد، انرژی و محیط‌ زیست باشد و کیفیت بهتر زندگی را برای مردم به ارمغان آورد. آلودگی هوا در اصفهان یک تهدید جدی و حتمی برای سلامتی و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد شهر محسوب می شود.

محمودی خاطرنشان کرد: افزایش حجم ترافیک طی ۱۰ سال گذشته  از یک مشکل به یک چالش بزرگ برای شهر اصفهان تبدیل ‌شده است و در این راستا مؤثرترین راهکار مکمل کاهش آلودگی هوای اصفهان، بهبود سیستم حمل ‌و نقل عمومی است.

وی اظهار کرد: دستیابی به این هدف در بهبود وضعیت ترافیک، آلودگی هوا و کیفیت زندگی در شهر اصفهان مؤثر خواهد بود و جایگزین مناسبی برای افرادی است که توانایی خرید خودروی سازگار با استاندارد آلایندگی را ندارند؛ همچنین با توجه به نقش نوع ناوگان اتوبوس‌های عمومی شهری، باید برنامه سرمایه‌گذاری در راستای افزایش ناوگان و تسریع در از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده و جایگزینی آن‌ها تهیه شود.

این کارشناس حمل و نقل گفت: ترویج دوچرخه‌سواری، موتوربرقی و تکمیل خطوط مترو به‌عنوان یک جایگزین سبز، امن و مقرون‌ به‌ صرفه حمل ‌و نقل به ویژه برای دسترسی‌های محلی و سفرهای کوتاه‌ یکی از دغدغه‌های شهرداری اصفهان طی دو سال گذشته بوده است که با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در جهت رواج این شیوه‌های حمل و نقلی تلاش های فراوانی شده است.

ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی

وی با بیان اینکه با استفاده حمل و نقل عمومی، تحرک فردی تقویت می‌شود، ادامه داد: تقویت حمل و نقل عمومی، فرصت‌های شغلی و اقتصادی زیادی برای میلیون‌ها نفر فراهم می‌کند و از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

محمودی تصریح کرد: جا به جایی با اتوبوس و مترو نسبت به رانندگی با خودرو شخصی، کیلومترها صرفه‌جویی به دنبال دارد، حتی در صورت زندگی و یا کار در مناطق پرترافیک می‌توان با استفاده از حمل و نقل عمومی مقدار زیادی در مصرف بنزین سالانه صرفه‌جویی کرد.

وی خاطرنشان کرد: نقاط قوت سیستم حمل و نقل عمومی در اصفهان شامل راه اندازی خط یک مترو، تردد دقیق و ایمن با فناوری بالا، راه اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو، پایین بودن عمر ناوگان اتوبوسرانی در مقایسه با عمر ناوگان در کشور، سرویس دهی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس مجهز به فیلتر دوده تا پایان سال، دوره‌های منظم معاینه فنی اتوبوس‌ها با حساسیت بالا و راه اندازی تعمیرگاه تخصصی اتوبوس‌های شهری است.

وی اظهار کرد: کم بودن زمان سرویس دهی مترو، در دسترس نبودن جداول زمانی مترو، مناسب نبودن تعداد اتوبوس‌ها برای کلیه خطوط و تردد برخی اتوبوس‌های دود زا و خارج از رده در سطح شهر از نقاط ضعف سیستم حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان به حساب می آید.

راه اندازی رینگ چهارم و تاثیرآن بر کاهش آلودگی هوا

این کارشناس حمل و نقل به احداث حلقه حفاظتی اشاره کرد و گفت: رینگ حفاظتی در توزیع ترافیک ورودی قبل از رسیدن به محدوده شهری، حذف ترافیک بین شهری از داخل شهر و تأمین ترافیک ایمن، راحت، سریع و ارزان در کلانشهر اصفهان بسیار تاثیرگذار است.

محمودی افزود: جلوگیری از ورود وسایط نقلیه سنگین به محدوده شهر، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت و ساز در این منطقه و ایجاد کمربند سبز محدوده شهری از دیگر تاثیرات اجرای حلقه حفاظتی شهر اصفهان محسوب می شود.

کد خبر 361001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.