اصفهان باید به سمت توسعه سیستم‌های ریلی حرکت کند

یک کارشناس حمل و نقل گفت: هزینه یک کیلومتر مسیر اتوبوس شهری بسیار بیشتر از یک کیلومتر احداث مترو است، بنابراین شهر اصفهان باید به سمت توسعه سیستم‌های ریلی حرکت کند.

 احمدرضا جعفریان درگفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیستم حمل و نقل به عنوان شالوده و اساس توسعه پایدار یک شهر و کشور محسوب می‌شود، بنابراین امروزه با توجه به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها و بیماری‌های ناشی از آن، تمامی شهرها به دنبال سیستم حمل و نقلی هستند که بتواند با صرف کمترین انرژی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جابه جایی را انجام دهد، البته این موضوع در شهرهای بزرگی مانند اصفهان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات به کمک سیستم‌های حمل و نقل آمده است تا بتواند این نیاز بشر را برآورده کند، افزود: صنعتی بودن کلانشهر اصفهان و حجم بالای جا به جایی‌ها به دلیل نقش بسیار مهم این شهر در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اصفهان را با مشکلات زیادی همچون آلودگی هوا و ترافیک سنگین مواجه کرده است.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه شهر اصفهان از نظر حجم تردد خودرو در خیابان‌ها در رده شهر تهران قرار دارد، ادامه داد: با توجه به شرایط شهر اصفهان، "توسعه سیستم ریلی" بهترین و با صرفه ترین راهکار برای کاهش مشکلات ترافیکی است، آمارها نشان می دهد که در اصفهان به ازای هر کیلومتر توسعه مترو حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده، این هزینه شامل تمام هزینه‌های احداث تونل، ایستگاه ها، بسترسازی، ریل گذاری، تجهیز کردن مسیر و علایم و تجهیزات ایمنی بوده است، حال اگر بخواهیم یک کیلومتر مسیر برای عبور اتوبوس‌های شهری ایجاد کنیم برای عبور آسان وسایل و حفظ حریم  مسیر برای حرکت اتوبوس ها باید حداقل چهار هزار مترمربع تملک شود و با توجه به وجود بافت‌ تاریخی و بناهای قدیمی در سطح شهر اصفهان، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در شهر با هزینه‌های هنگفت صورت می‌گیرد.

 جعفریان مقدم افزود: تملک اراضی بسیار پرهزینه و گاهی اجرای طرح را غیرممکن می‌کند، اگر هزینه تملک هر مترمربع را حدود ۲۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای احداث یک کیلومتر مسیر حرکت اتوبوس‌های شهری حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان به منظور تملک اراضی لازم است و این تنها هزینه تملک اراضی است و اگر هزینه های دیگری مانند بسترسازی و آسفالت مسیر و خرید تجهیزات و وسایل را در نظر بگیریم، مطمئنا هزینه یک کیلومتر مسیر اتوبوس شهری بسیار بیشتر از یک کیلومتر احداث مترو است، به همین دلیل اصفهان باید به سمت توسعه سیستم‌های ریلی حرکت کند.

وی پیشنهاد داد: مدیریت شهری با استفاده از سیستم های RITS هوشمندسازی حمل و نقل زمینه استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت‌های موجود را فراهم کند،  RITS یک سیستم حمل و نقل ریلی در عصر جدید است که فناوری الکترونیک، فناوری کامپیوتر، فناوری ارتباطات مدرن، فناوری پردازش اطلاعات ، فناوری اتوماسیون هوشمند و غیره را ادغام می‌کند.

این کارشنای حمل و نقل تاکید کرد: با توجه به اهمیت سیستم ریلی در توسعه پایدار شهری و کاهش مشکلات ترافیکی و آلاینده‌ها، توصیه می‌شود توسعه شهری مبتنی بر سیستم‌های حمل و نقل ریلی مدنظر مسئولان شهر اصفهان قرار گیرد، زیرا توسعه شهری مبتنی بر سیستم ریلی می‌تواند آینده بسیار متفاوتی را برای شهر رقم بزند.

کد خبر 360998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.