⁧‫توافق پاریس ضمیمه نداشت

معاون رییس جمهور در امور زنان و رییس سابق سازمان محیط زیست در صفحه توئیتر خود به این سؤال که آیا ⁧‫توافق پاریس‬⁩ ضمیمه داشته یا نه؟ پاسخ داد.

‏⁧‫به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در صفحه توئیتر خود آورده است:‬⁩‏ در مورد اینکه آیا ⁧‫توافق پاریس‬⁩  ضمیمه داشته یا نه؟ متن زیر پاسخ ساده آنست:

«‏در آبان ٩٤ هنوز توافقنامه پاریس متولد نشده بود که بخواهد تعهدی ایجاد کند، این توافقنامه ١٢ دسامبر ٢٠١٥ (٢٢ آذر ٩٤) در بیست و یکمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوا در پاریس به تصویب رسید. توافق پاریس‬⁩ هیچ پیوستی ندارد. هر کشوری هنگام پیوستن، مخیر است که سند مشارکت ملی داوطلبانه معین خود را اعلام کند یا تا آخرین روز دسامبر ٢٠٢٠ مجاز است این سند مشارکت معین ملی را پس از پیوستن به توافقنامه پاریس به دبیرخانه کنوانسیون ارایه‌ کند.

شایان ذکر اینکه در بیست و یکمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوا فقط یک تصمیم مشتمل بر ١٤٠ بند و یک پیوست مورد توافق اعضا قرار گرفت که آن پیوست متن کامل ⁧‫توافق پاریس‬⁩ است. موضوع امکان ارایه سند مشارکت معین ملی کشورها تا پایان ٢٠٢٠ در بندهای ٢٣ و ٢٤ تصمیم آمده است.

بنابراین مصوبه آبان ٩٤ حدودا یکماه قبل از شکل گیری ⁧‫توافق پاریس‬⁩ بوده و نام آن نیز سند مشارکت ملی مد نظر جمهوری اسلامی ایران است با ترجمه صحیحIntended Nationally Determined Contribution (INDC)و به هیچ عنوان در مقام پیوستی از توافقنامه پاریس قلمداد نیست.»

کد خبر 360997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.