بافت فرسوده تهدیدی برای "تاب‌آوری شهر" است

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری بافت فرسوده موجود در اصفهان را یک تهدید برای تاب‌آوری شهری دانست و گفت: از آن‌جایی که یک چهارم وسعت اصفهان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، لازم است برای احیاء این بافت قبل از وقوع حادثه فکری شود.

علی محمد ظهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خوشبختانه به تازگی به "تاب‌آوری شهر" موضوعی بااهمیت در حوزه مدیریت شهری توجه وی‍ژه شده است و در برنامه‌ریزی‌ها این مهم مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پدیده "زلزله خاموش" در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: فرونشست شهری که از آن به عنوان "زلزله خاموش" در اصفهان یاد می‌شود، یک تهدید برای اصفهان محسوب می‌شود که مهمترین عامل این پدیده برداشت‌های بی رویه آب از چاه‌های زیرزمینی است؛ اگر بقا و پایداری شهر اصفهان برای همه مهم باشد، باید مسائلی که از تاب آوری شهر می‌کاهد، مورد بررسی و بهبود قرار گیرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: آلودگی هوای اصفهان خطری دیگر برای کاهش "تاب‌آوری شهر" است و باید هر چه زودتر برای بهبود آن فکری اندیشیده شود.

ظهرابی با تاکید بر اینکه جمعیت بیش از دو میلیون نفری در حد ظرفیت اصفهان نیست، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته اصفهان ظرفیت این جمعیت را ندارد و این موضوع به اسکان‌های غیررسمی و حاشیه نشینی دامن می‌زند که بدون شک پیامدهای منفی آن در سال‌های آینده مشخص خواهد شد .

وی با بیان اینکه برنامه جامع شهری در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در حال تدوین است، اذعان کرد: رویکرد این برنامه جدید و هدف اصلی از اجرای آن بررسی تمام مشکلات موجود است؛ از ویژگی‌های این طرح مشارکت حداکثری تمامی صنوف و شهروندان با رویکرد افزایش تاب آوری شهری است.

کد خبر 360992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.