طرح جامع معماری شهری در ایران نداریم

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ما یک طرح جامع معماری شهری نداریم، گفت: شهرداری‌ها می توانند با ارائه یک بسته تشویقی برای افرادی که در نماهای ساختمان از معماری ایرانی استفاده می کنند، معماری ایرانی را ترویج دهند.

به گزارش ایمنا، مهدی عبدالرزاقی با بیان اینکه در بیشتر شهرهای ایران هویت شهری خاصی وجود ندارد، اظهار کرد: این بحث دو جنبه دارد. جنبه اول در زمینه فرهنگ سازی در زمینه هویت شهری است به این صورت که در زمینه شهرسازی یک فرهنگ معماری ایرانی و اسلامی ایجاد و تلفیقی از این دو را در شهرها داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث دوم در زمینه مدرن سازی شهری است. شهرهایی که توسعه می یابند و در زمینه معماری، مدرن می شوند ممکن است در حوزه سیما و منظر شهری تقلیدهایی از معماری دیگر کشورها انجام دهند. در همین زمینه هم برخی از شهرها به این زمینه ورود کردند و به صورت بخشنامه ای عمل می کنند و نماهای وراداتی مانند نمای کلاسیک یا رومی را ممنوع می کنند. در حالی که به نظر بنده در کنار این بخش نامه باید بحث فرهنگی را نیز جدی گرفت. قطعا ما در معماری ایرانی و اسلامی جذابیت هایی داریم که می تواند جای نمای رومی و ... را بگیرد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استان ها با بیان اینکه ایرانی ها در معماری صاحب سبک هستند تصریح کرد: باید برای هویت بخشی به کالبد شهرها دو کار را به صورت موازی پیگیری کرد در کنار تدوین قوانین یکسان سازی معماری شهری به فرهنگ سازی در این زمینه پرداخت.

نماینده قزوین در شورای عالی استان ها با اشاره به وضع موجود سیمای کالبدی شهرهای ایران گفت: آشفته بازاری که امروز می بینیم قابل تغییر کلی نیست بلکه باید به مروز زمان با در نظر گرفتن دوفاکتور پیش گفته اصلاح شود. که قطعا زمان زیادی هم خواهد برد چرا که ما نمی توانیم به اجبار نماهای ایجاد شده را تخریب کنیم.

وی ادامه داد: ما از نظر امنیت و مقاومت سازه ای در این نماها نیز مشکل داریم. به این صورت که اتصالات این نماها به ساختمان ها استحکام لازم را ندارد و در صورت وقع یک زلزله ۵ ریشتری سقوط خواهد کرد. باید در همه حوزه ها ورود پیدا کرد و این مشکل را برطرف نمود.

عبدالرزاقی با انتقاد از نبود طرح جامع معماری شهری در کشور توضیح داد: ما در شورای شهر قزوین پیشنهاداتی ارائه دادیم و در کمیسیون ماده ۵ شورای شهر نمای رومی را به دو دلیل نداشتن استحکام بنا و هویت غیر ایرانی ممنوع کردیم. هر چند که در بافت قدیمی شهرها دستورالعمل هایی برای پیروی از یک نماهای مشخص برای ساختمان ها وجود دارد اما اینکه طرح الزام آور برای کل شهرها وجود داشته باشد چنین چیزی نداریم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استان ها الزامی کردن استفاده از نماها را نامناسب داست و گفت: ما باید فرهنگ استفاده از هویت ایرانی را تبلیغ کنیم. چرا که قوانین دستوری جواب نمی دهد. بسیاری از مردم ما ذهنیتی از معماری ایرانی ندارند اما زمانی که نام معماری رومی به زبان می آید در ذهن بسیاری از مردم شکل آن نیز متبادر می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها می توانند با ارائه یک بسته تشویقی برای افرادی که در نماهای ساختمان از معماری ایرانی استفاده می کنند، معماری ایرانی را ترویج دهند گفت: برای مثال در شهر قزوین ساختمانی که برای شهرداری ساخته می شود نمای آن تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است.

کد خبر 360987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.