پایان استفاده از سوخت‎‌های فسیلی در دانمارک

دولت دانمارک در نظر دارد که با ارائه طرحی نو در راستای سازگاری با محیط زیست، تا سال ۲۰۵۰ به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر برای رفع نیازهای انرژی خود دست یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانمارک با ایجاد طرح "انرژی ما" دست به اقدامات خاصی برای تحقق هدف خود، یعنی سازگاری با محیط زیست، زده است. این کشور با هدف استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۵ و دسترسی ۱۰۰ درصدی به انرژی‌های قابل‌تجدید در تمام بخش‌ها تا سال ۲۰۵۰، این طرح را ارائه داده است و هدف آن در بلندمدت، ایجاد شبکه‌ای گسترده از انرژی و حمل و نقل است که کاملا به منابع انرژی‌های تجدیدپذیر وابسته باشد و در نتیجه کشور را به کشوری ۱۰۰ دوستدار محیط زیست تبدیل کند.

در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های دانمارک حاکی از آن هستند که تا سال ۲۰۲۰ این کشور به صورت گسترده از مصرف انرژی سنتی خود کاسته و نیمی از برق تولیدی خود را از انرژی باد تأمین خواهد کرد. پس از آن تا سال ۲۰۳۰، نیروگاه‌های دانمارک کاملا عاری از هر گونه نیاز به زغال سنگ خواهند شد و تا سال ۲۰۳۵ کلیه نیازهای برق و گرمایش این کشور از طریق منابع تجدیدپذیر تولید خواهد شد. اینگونه اقدامات که برای ایجاد رشد اقتصادی سازگار با محیط انجام می‌گیرند، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد ولی با توجه به تصیمیم قاطع دانمارک، رقم ناچیزی به حساب آمده و آینده دانمارک را تضمین خواهد کرد.

از سوی دیگر با توجه به هشدار آژانس بین‌المللی انرژی، در صورت تغییر نکردن نوع مصرف انرژی، دمای جهانی تا شش درجه افزایش خواهد داشت؛ حال با اقداماتی که دانمارک در پیش گرفته است، می‌توان گفت که این کشور تبدیل به رهبری پیشرو برای توسعه فناوری‌های دوستدار محیط زیست شده است و در بلندمدت سود بسیاری برای دانمارک حاصل می‌شود.

 البته لازم به ذکر است که این امر منوط به استفاده شرکت‌های دانمارکی از فرصت پیش رو است و موفقیت در آن به تمام دنیا ثابت خواهد کرد که ایجاد یک شبکه انرژی سازگار با محیط زیست، در درازمدت واقع بینانه و مقرون به صرفه خواهد بود چرا که در کنار افزایش بهره‌وری از انرژی و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد کسب و کارهای جدید و همچنین سرمایه‌گذاری خانوارها در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های کارآمدتر نیز به وقوع خواهد پیوست. علاوه بر آن کاهش مصرفی که در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد، منجر به کاهش کلی هزینه‌های انرژی خواهد شد.

در حال حاضر ابتکارات دولت دانمارک سبب شده است که در مقایسه با سال ۱۹۹۰، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور با کاهش ۳۵ درصدی تا سال ۲۰۲۰ همراه باشد که این امر دانمارک را در مسیر دستیابی به هدف اتحادیه اروپا برای کاهش ۸۰ تا ۹۵ درصدی کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ قرار می‌دهد. در این راستا دولت دانمارک از تمام احزابی که در پارلمان نماینده دارند دعوت کرده است که برای تغییر شکل سیاست‌های انرژی تا سال ۲۰۲۰ مذاکرات لازم را انجام داده و سیاست‌های انرژی جدیدی برای ایجاد ثبات و امنیت آینده انرژی دانمارک اتخاذ و این کشور را به شبکه‌ای از انرژی‌های دوستدار محیط زیست تبدیل کنند.

کد خبر 360975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    1 0
    به امید روزهایی که از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بلوچستان و نیز تابش خورشید در بیابان های ایران برق تولید کنیم.خوشم اومد.