واکنش طوفانی کاربران توئیتر به قوم‌گرایی نماینده مهاباد

بعد از آنکه نماینده مهاباد در مجلس از «ملت کرد» سخن گفت و حوزه انتخابیه خود را سرزمینی خواند که «توسط رژیم‌های استکباری انگلیس و غرب بین چهار کشور تقسیم شده اند تا مبادا روح آزادگی مردم آن روزی یکی گردد»، کاربران شبکه اجتماعی با توئیت‌های خود به این اظهارات واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی قبل از تعطیلات دو هفته ای نمایندگان، یعنی روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه-«جلال محمود زاده»، نماینده مردم مهاباد در نطق میان دستور خود، ضمن اشاره به این موضوع که او از نمایندگانی است که در یک سال گذشته به دلیل اظهارنظر در مورد یک موضوع و یک رویداد تاریخی مربوط به «ملت کرد» به دادگاه احضار شده است؛ به  یک بحث قومیتی اشاره کرد و در خلال آن از یک رهبر تجزیه طلب با صراحت دفاع کرد.

نطق جنجالی و البته پر حاشیه جلال محمودزاده، آنهم در خانه ملت و صحن علنی مجلس واکنش‌های گوناگونی را برانگیخت. قبل از هر چیز باید گفت این نوع خطابه‌ها که به سنتی آشنا در کارنامه ادوار نمایندگان کرد تبدیل شده است، راهبردی است که در سالهای اخیر برخی نمایندگان ترک هم به پیروی و تقلید از آن برخاسته اند. کمااینکه «روح الله حضرت پور»، نماینده مردم ارومیه در واکنش به سخنان استاندار آذربایجان غربی در ارتباط با «فاجعه جیلولوق» در توئیتر خود نوشته است: «ملت آذربایجان اگر بر یک جنایت تاریخی تأکید دارد، در پی ایجاد اختلاف نیست، بلکه می خواهد این جنایت ها دوباره تکرار نشوند. آقای استاندار مهمان ما هستند و فرهنگ ما، فرهنگ مهمان نوازی است؛ اما از ایشان انتظار داریم، سطحی با حوادث تاریخی برخورد نکنند.»

با این وجود واکنش کاربران فضای مجازی نشان می دهد که کلیت جامعه ایرانی از نطق‌های اینچنینی که بوی تفرقه می دهد، استقبال نمی کند و خواهان جلوگیری از تکرار چنین مواضعی است.

موضوعی که فصل مشترک همه واکنش ها نسبت به سخنان قومیتی نماینده مهاباد است، این است که چرا او این جمله «مصطفی بارزانی» را نمی‌گوید که «هرجا کرد هست، آنجا ایران است.» و کردهای ایران را که اصالتی ایرانی دارند، متصل به یک مسأله تاریخی در ارتباط با تقسیم بخش های کردنشین عثمانی کرده است؟ موضوعی که در حقیقت می توان آن را بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور عنوان کرد!

علی که یک فعال سیاسی در توئیتر  است در واکنش به این سخنان «جلال محمود زاده» نماینده مهاباد گفته است: «بعد از تجزیه امپراتوری عثمانی، طبق قرارداد سایکس- پیکو، مناطق کردنشین عثمانی بین ۳ کشور تازه تأسیس عراق، ترکیه و سوریه تقسیم شد. این چه ربطی به کردستان ایران داره که در طول تاریخ همیشه تعلق به خاک ایران داشته؟! این اظهار نظر قطعا خلاف امنیت و منافع ملی است.»

 امیر یکی از کاربران توئیتر  به سخنان جلال زاده واکنش نشان داده و نوشته: «یک نفر به این نماینده بی‌سواد بگوید که انگلیس و فرانسه بخش‌های کردنشین عثمانی را بین سه کشور ترکیه، عراق و سوریه تقسیم کردند و این تقسیم ارتباطی به کردستان ایران نداشته. این فرد بی‌شرمانه از قاضی محمد یاد می‌کند، اما این جمله «مصطفی بارزانی» را نمی‌گوید که «هرجا کرد هست، آنجا ایران است.»

محمد حسین دیگر کاربر فضای توئیتر در صفحه خود پیرامون نطق محمودزاده نوشت: امروز نماینده مهاباد در نطق خود ضمن ستایش برخی رهبران تجزیه طلب کُرد چون قاضی محمد، وجود مناطق کردنشین در جغرافیای ایران و عدم استقلال آنها را توطئه غرب دانست. کانون های تبلیغ تجزیه طلبی الزاما آن سوی مرزها نیستند؛ در دل مجلس مملکت رسما برخی نمایندگان این کار را وظیفه خود می دانند.»

امین هم خطاب به نماینده ارومیه نوشته: «آقای نماینده! به عنوان یک تبریزی متذکر می شوم در ایران چیزی به اسم ملت آذربایجان یا ملت فارس یا ... وجود ندارد. ما همه اقوام مختلف، ملتی هستیم به نام "ملت ایران". از این ادبیات تجزیه طلبانه پرهیز کنید. به قول استاد شهریار: اختلاف لهجه، ملیت نزاید بهر کس/ ملتی با یک زبان کمتر یاد آرد زمان». وی از بلاک شدن توسط این نماینده مجلس و توهین برخی هواداران او ابراز گلایه کرده است.

گزارش از: ابوالفضل مدنی-خبرنگار ایمنا

کد خبر 360966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.