برداشت آب باران راه نجات از بحران

امروزه به دلیل برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی و همچنین خشکسالی تدریجی در بسیاری از نقاط دنیا، بحران آب به چنان موضوع حیاتی تبدیل شده است که پیش بینی می‌شود درآینده جنگ نه بر سر منازعات سیاسی و اقتصادی بلکه بر سر آب به راه بیفتد!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آب اصلی‌ترین عنصرحیات بشر وهمچنین مهم‌ ترین عامل تشکیل سکونت گاه‌ها برای انسان‌ها است. بارها و بارها ضرب المثل "هر کجا آب هست، آبادی نیز هست" را شنیده‌ایم اما پرسش اینجاست که حال چه بر سرمان آمده که نسبت به این عنصر حیاتی بی اهمیت شده‌ایم؟  پیشینیان ما صرفه جویی و ذخیره آب را امری واجب می‌پنداشتند اما متاسفانه به نظر می‌رسد که این امر در قرن بیست و یکم جایگاه چندانی ندارد!

تاریخ نشان می‌دهد که پیشینیان بیش از انسان‌های امروزی به ارزش نعمت‌های طبیعی آگاه بودند. در واقع نیاکان ما به خوبی انرژی نهفته در آب، باد، خاک و خورشید را می‌شناختند. حدود چهار هزار سال پیش در رم، خاورمیانه، ایران و چین، جمع آوری آب باران و روان‌آب‌ها اصلی ترین و مهم ترین روش تامین آب شرب بوده است. برای مثال، در گذشته ایرانی‌ها در مناطق کویری و کم آب با احداث آب انبارها، آب باران را در مخازن زیر زمینی ذخیره می‌کردند که این روش مزایایی از جمله ذخیره آب در زمان جنگ و خشکسالی و همچنین خنک ماندن آب در تابستان را به همراه داشته است.

سیستم جمع آوری آب باران (Rainwater Harvesting System)

سیستم جمع آوری آب باران، به اصطلاح یک روش سبز و مقرون به صرفه برای جمع آوری آب باران و روان‌آبها است. این روش شامل جمع آوری آب باران از پشت بام‌ها و دیگر سطوح سخت بالای سطح زمین می‌شود. در واقع جمع آوری آب باران روشی موثر برای مقابله با بحران کم آبی است و هم اکنون در کشورهای بسیاری که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند اجرا شده است.

برای مثال درکشورهای هند، اندونزی، فیلیپین، مالزی،سریلانکا، آفریقای جنوبی و نیز دیگر کشورها این راهکار در حال اجرا است. بر اساس آمارها، سرمایه گذاری و مدیریت صحیح در استفاده از این روش تاثیرات به سزایی در صرفه جویی و همچنین کاهش عوارض ناشی از خشکسالی را دارد.  بر اساس آمارها در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰۰ هزار سیستم جمع آوری آب باران در ایالت متحده آمریکا نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.

اجزای تشکیل دهنده سیستم جمع آوری آب باران

سطح یا حوزه آبگیر: این سطوح ممکن است پشت بام‌ها یا سطوح زمین باشند که آب را به سمت کانال آبی انتقال می‌دهند. سطوح صاف و مسطح باعث افزایش جریان آب می‌شوند درحالی که سطوح ناصاف آب بیشتری را جذب می‌کنند.

لوله ها و شبکه انتقال آب : این شبکه آب جمع آور شده را به تانک یا مخزن آبگیر هدایت می‌کند.

فیلترها و دستگاه‌های فلاشینگ: این فیلترها از ورود آب‌های آلوده که معمولا در بارش اول وجود دارند به مخزن ذخیره آب جلوگیری می‌کنند.

مخزن آبگیر: برای نگهداری از آب جمع آوری شده استفاده می‌شود و دارای یک شیر یا پمپ برای دسترسی آسان به آب ذخیره شده می‌باشد. این شیر یا پمپ ممکن است در بالا یا پایین سطح زمین قرار بگیرد.

مزایای استفاده از سیستم جمع آوری آب باران چیست؟

ارتقا سلامتی انسان‌ها

افزایش جمعیت انسانها تهدیدی برای آلودگی و نابودی منابع طبیعی از جمله منابع آبی به شمار می‌رود. به عبارتی افزایش جمعیت منجر به افزایش تقاضا برای آب بیشتر و در نتیجه این امر سبب کمبود و آلودگی منابع آبی می‌شود که این خود تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌ها محسوب می‌شود، در حالی که ذخیره سازی آب باران در خانه، باعث دسترسی انسان‌ها به آب پاک و سالم می‌شود.

تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری گیاهان، شستشو و با رعایت اصول بهداشتی برای آشامیدن

آبیاری گیاهان، شستشوی وسایل نقلیه وتصفیه آب جمع آوری شده برای آشامیدن از مزایای آب جمع آوری شده توسط سیستم جمع آوری آب باران است. البته اگر ازآب جمع آوری شده برای آشامیدن استفاده می‌شود حتما باید به دلیل وجود آلاینده‌ها و غبار موجود در ذرات هوا، از روش کلر کردن و یا روش‌های دیگر برای ضدعفونی کردن آن استفاده کرد.

کیفیت خوب و بهداشتی بودن آب باران

کمبود آب‌های زیرزمینی منجر به مصرف آب‌های آلوده توسط انسان می‌شود. در حالی که آب باران بدون طی هیچ گونه فرآیندی از کیفیت خوب وسالمی برخوردار است. حتی در مواردی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف آب باران بهتر از آب لوله کشی است چرا که سطح پاکیزگی آن توسط مالک مخزن کنترل می‌شود.

دسترسی به آب کافی در فصل‌های مختلف سال

از طرف دیگر، دسترسی انسان‌ها به منابع آبی مانند دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در فصل‌های مختلف سال متغیر است اما جمع آوری آب باران دسترسی انسان‌ها به آب مورد نیاز را در فصل‌های مختلف سال امکان پذیرمی‌سازد.

با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و این روزها در اکثر شهرها با بحران کم آبی مواجه هستیم، بی شک تحقیق و آشنایی با روش‌های نوین در جهت استفاده از منابع آبی می‌تواند منجر به مقابله با این بحران جدی شود. آب باران، نعمت پاک الهی است که در بسیاری از کشورهای دنیا برای مقابله با کم آبی از آن بهره  می‌گیرند اما متاسفانه در کشور ما اقدامی برای استفاده از آن نمی‌شود. امید که با مدیریت و اقدامات لازم شاهد بهره گیری از این نعمت الهی باشیم.

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 360954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر اسدی IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 1
    عاااااااالی و کاملا مفید و علمی...
  • حمیرا IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    4 0
    سلام خسته نباشید ممنون از این همه اطلاعات مفید و آموزنده شما، ان شاءالله روزی فرا رسد که با استفاده از روشهای نوین برای بحران کم آبی به مقابله جدی دست یابیم و از آن بهره ببریم
  • نرگس IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    5 0
    چرا این مطالب را به دست مسولین نمی رسونید تا فکری کنند!
  • خسرو IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 0
    خیلی عالی بود ، اطلاعات مفید و قابل استفاده ای در اختیار گذاشتید انشاالله موفق باشید.
  • خسرو IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 1
    خیلی جالب بود انشاالله موفق باشید.