هفته فرهنگی گز برگزار می‌شود

رییس شورای اسلامی شهر گز گفت: هفته فرهنگی گز به منظور شناسایی ظرفیت‌های بهتر این شهر به همه مردم ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف احمدی صبح امروز در نشست همفکری انتخاب هفته نکوداشت شهر گز با اشاره به وجود اتفاقات تاریخی متعدد در شهر گز اظهار کرد: مردم شهر گز در همه اتفاقات و مبارزات انقلاب دخیل بوده‌اند وهمواره در تمام مباحث در صحنه‌های مختلف حضور داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حضور همه مردم شهر اتفاق مبارکی خواهد بود، اظهار کرد: انتخاب این بزرگداشت باید در زمانی باشد که شهروندان این شهر که در دیگر شهرها و استان‌های کشور ساکن هستند امکان حضور در این مراسم را داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر گز با اشاره به لزوم وجود برنامه‌های جذاب و شادی در هفته بزرگداشت شهر گز گفت: مباحث مختلف فرهنگی، آداب و رسوم ارزشمند گز و تجلیل از شهدا، ورزشکاران، هنرمندان و فرهیختگان شهر گز اتفاق مبارکی خواهد بود.

احمدی استفاده از ظرفیت‌های تاریخی شهر را ضروری دانست و تصریح کرد: این برنامه‌ها در قسمت‌های مختلف شهر برگزار شود و برای این مراسم از آثار تاریخی شهر اعم از کاروانسرا، مسجد جامع و فرهنگسرای شهر استفاده شود.

شهر گز دارای تاریخی چندهزارساله است

همچنین مجتبی نیرومند، رییس کمیسیون گردشگری و نماینده شهر گز در شورای استان اصفهان در ادامه این نشست همفکری در خصوص ظرفیت‌های این شهر اظهار کرد: در دوره پنجم شوراهای شهر نگاه مدیریت شهری و شورا در شهر گز توجه ویژه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و گردشگری بوده است و به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های تاریخی شهر جلسات متعددی تاکنون برگزار شد.

وی با بیان اینکه شهر گز دارای تاریخی چندهزارساله است، افزود: این شهر دارای استعدادهای فراوانی از مشاهیر و مفاخر و آثار تاریخی متعدد حتی قبل از اسلام تا دوره صفویه داریم.

نیرومند در خصوص آثار متعدد تاریخی این شهر گفت: مسجد جامع گز، کاروانسرای شاه عباسی، خانه‌های تاریخی، محورهای تاریخی، حمام تاریخی و موزه مردم‌شناسی شهر گز تعدادی از جذابیت‌های تاریخی این شهر است.

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر گزبا بیان اینکه شهر گز در فاصله ۱۵ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است، تصریح کرد: این شهر دارای گویش منحصر به فرد گزی است که به ثبت رسیده و این شهر تمام مظاهر شجاعت و فرهنگ و تاریخ را در خود دارد.

نماینده شهر گز در شورای استان در خصوص لزوم انتخاب یک هفته به منظور نکوداشت شهر گز گفت: تصمیم کمیسیون گردشگری شورای شهر گز بر این است تا یک روز شاخص و یک هفته را برای نکوداشت شهر گز که دارای ظرفیت‌های بسیاری است انتخاب کنیم و بدین منظور از همفکری طیف متفاوتی از تخصص‌های تاریخی، ادبی، فرهنگی، عمرانی و همه دلسوزان شهر استفاده کنیم تا بیشتر بتوانیم به معرفی این شهر بپردازیم.

عزمی جدی برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی گز وجود ندارد

 همچنین محمود بخشی، شهردار گز نیز در این نشست در خصوص اهمیت نام‌گذاری روزی به جهت بزرگداشت این شهر اظهار کرد: همه ما چه اهالی گز و چه غیرگزی‌ها اذعان دارند که شهر گز شهری بالقوه تاریخی است، شهری که میراث متعدد ملموس و ناملموس بسیاری دارد.

شهردار شهر گز با ابراز تاسف از عدم وجود عزمی جدی برای استفاده از ظرفیت‌های تاریخی این شهر افزود: در این شهر آثار متعدد تاریخی وجود دارد که از گویش‌ گزی تا آثار تاریخی دوره‌های گذشته تا معاصر نشان از تاریخی کهن در این شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه نباید همواره منتظر یک دستگاه یا نهادی برای انجام خدمات باشیم، تصریح کرد: هرچند پرداختن به مباحث میراثی قطعا برای شهرداری‌ها درآمدزا است اما متاسفانه شهرداری‌ها با بودجه اندک خود توان ورود به مباحث میراثی را ندارند و این تنگناهای بودجه‌ای آنها را از بسیاری اقدامات در حوزه مرمت و رسیدگی به آثار میراث فرهنگی دور کرده است.

سرمایه‌گذاری در بخش میراث تاریخی شهر گز درآمدزا خواهد بود

شهردار گز معرفی آثار تاریخی شهر را از نظر اقتصادی باعث تولید ثروت دانست و اظهار کرد: این معرفی و رسیدگی به آثار تاریخی و توجه به میراث فرهنگی از نظر اجتماعی هم بسیار مفید و موثر است و داشته‌های شهر گز در این موضوع بسیار بیشتر از شهر اصفهان است.

بخشی با اشاره به وجود ۱۸ اثر تاریخی ثبت شده و مهم در شهر گز خاطرنشان کرد: انجمن دوستداران میراث فرهنگی در این شهر می‌تواند باعث مشارکت مردم در حفظ آثار تاریخی شهر گز باشد و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عمران برای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در حوزه میراث فرهنگی وارد شوند.

وی در خصوص انتخاب یک هفته به جهت بزرگداشت شهر گز گفت: برای نامگذاری روزی به نام روز گز باید در ابتدا اهداف این کار مشخص شود موارد متعددی را می‌توان هدف قرار داد که باید برنامه‌های این هفته در ارتباط با هدف این کار اعم از ایجاد جذابیت برای شهر، توسعه گردشگری، سرگرمی برای مردم و توریست‌های بازدیدکننده و توجه به میراث کهن شهر از موارد مورد توجه در هدف این انتخاب باشد.

ضرورت توجه به همه ابعاد شهر گز در انتخاب هفته نکوداشت

بخشی با تاکید بر اینکه باید برای انتخاب روز گز به صورت آگاهانه عمل کرد، افزود: بهتر است برای انتخاب علمی‌تر و منطقی‌تر عمل کرد و زمانی را با توجه به همه ابعاد شهر گز با دقت کامل انتخاب کرد تا مدیران بعدی هم پایبند به اجرای آن باشند.

شهردار گز در خصوص هدف توسعه گردشگری برای انتخاب بزرگداشت شهر گز گفت: اگر هدف از این کار توسعه گردشگری باشد بهتر است هفته بزرگداشت را در بهترین زمان ممکن انتخاب شود و در این هفته تمام توانمندی شهر گز در موارد مختلف فرهنگی اجتماعی و تاریخی را به مردم بازدیدکننده عرضه کنیم.

بخشی بار دیگر بر غنای فرهنگی شهر گز تاکید کرد و افزود: برای هر بازدیدکننده‌ای که به شهر گز می‌آید باورش سخت است است که شهری با این غنای تاریخی و فرهنگی در نزدیکترین فاصله با اصفهان وجود داشته باشد و همه تلاش ما بر این است بتوانیم برای مردم تمام توان خود را به کار بگیریم.

کد خبر 360940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.