بی اعتمادی بین کشاورزان و مسئولان باید از بین برود

مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود گفت: بی اعتمادی بین کشاورزان و مسئولان باید از بین برود و برای به دست آوردن این اعتماد باید شفاف سازی کرد و بر اساس تجربه ما این اقدام نیاز به هزینه زیادی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهروز مهاجری صبح امروز ۱۸ آذرماه، در نشست هم اندیشی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود که با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو، مدیران ارشد استان و محققان آلمانی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه مهم حیات رودخانه زاینده‌رود است، اظهار کرد: چگونگی طراحی شهرک صنعتی برای استفاده به جا از منابع آب، مشارکت با کشاورزان اصفهانی و چهار محال و بختیاری از جمله دستاوردهای پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود است.

مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود از اعتماد دوجانبه بین ایران و آلمان یاد کرد و گفت: این پروژه متعلق به هیچ یک از ذی نفعان آن نیست و هدف آن کمک به ارتباط مشترک بین آنها است، در واقع این پروژه متعلق به رودخانه زاینده رود است و تمرکز ما نیز بر رودخانه و منابع آبی است، مسائل سیاسی بین کشورها اهمیتی ندارد و هدف کسب دستاوردهای مشترک است.

مهاجری افزود: در فاز دوم پروژه موفق شدیم به ابزار آلات و استراتژی ها ورود کنیم، کارشناسان آلمانی در هشت سال گذشته کاملا در اختیار این پروژه بوده‌اند، امید است در فاز سوم موفق شویم این پروژه را به طوری برنامه ریزی کنیم که ایران بتواند بهره بیشتری از سیستم ایجاد شده ببرد.

وی اضافه کرد: این پروژه برای توسعه یکپارچه در حوزه اقتصادی و زیست محیطی همراه با ایجاد رفاه، در تعامل با اکوسیستم ها اجرا شده است.

مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود خاطرنشان کرد: سیاست به کارشناسان نیاز دارد تا با ارزیابی ها و توصیه های این افراد تصمیمات درستی را اتخاذ کند و امید است با کمک این پروژه اِلمان هایی طراحی شود که کارشناسان امکاناتی را برای پشنهادات سازنده در اختیار مسئولان قرار دهند.

مهاجری افزود: بدون خواسته سیاست گذاران چنین پروژه‌ای نمیتواند اجرا شود و من باور دارم که با توجه به نگرانی های آبی که وجود دارد سیاست گذاران در ابعاد کوچک وارد شده و ما را حمایت کنند.

وی بیان کرد: با تشکیل مرکز آموزش ایرانی- آلمانی توانستیم بستری را برای همکاری دو کشور فراهم کنیم، پروژه های پایلوت با دو هدف عمده استفاده از فناوری های نوین آلمان در ایران و آماده سازی پرسنل اجرا شد.

مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود با بیان اینکه تلاش کردیم با وارد کردن فناوری های جدید پروسه ها را بهینه سازی کنیم، گفت: در بازسازی کانال های فاضلاب اصفهان (اصفهان قدیمی ترین کانال های کشور را دارد) سعی شد تا از فناوری های روز استفاده شود، به عنوان مثال در خیابان علامه امینی برای بازسازی کانال‌ها ورود کردیم و این کار به ثمر رسید.

وی بیان کرد: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده، تکنولوژی های زیادی را برای تصفیه و تامین آب به ایران وارد کرده ایم، در ایران بخش های زیادی وجود دارد که از این تکنولوژی‌ها برخوردار نیستند، البته مسئولان باید تصمیم بگیرند تا تکنولوژی های فردای آلمان را، امروز در ایران به کارگیرند و بتوانند بحران های خود را پشت سر بگذارند و از آلمان ها جلو بزنند زیرا ایران پتانسیل اینکار را دارد.

تقاضاهای بین المللی برای حمایت از گاوخونی

مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود اعلام کرد: تقاضاهای زیادی از هلند، سوییس و فرانسه داریم که می‌خواهند گاوخونی را حمایت کنند، می‌توان با به کارگیری منابع بین المللی مشکل آب را حل کرد و چگونگی به کار گیری این ایده ها به عهده مسئولان ایرانی است.

وی گفت: نسبت به این پروژه بویژه زمانی که قصد داشتیم کشاورزان و ایده‌هایشان را وارد پروژه کنیم، بدبینی هایی وجود داشت اما مطمئنیم وارد کردن افراد مختلف به این پروژه کار درستی بوده زیرا مهم این است که چقدر این کار مدیریت و به آن اهمیت داده شود.

کد خبر 360892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.