کاهش مصرف آب کشاورزی با تکیه بر سیستم‌های آبیاری خورشیدی

حدود ۷۰ درصد از آب‌های موجود در جهان در بخش کشاورزی بکار می‌روند ولی با توجه به روند افزایشی رشد جمعیت، احتمال افزایش این میزان آب برای تأمین نیازهای بشر امری محرز است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میزان آب در دسترس برای کشاورزی بسیار تحت تأثیر افزایش جمعیت و البته تغییرات آب و هوایی قرار دارد چرا که این تغییرات با افزایش دمای هوا در سراسر جهان، سبب بروز تنش‌های بسیار، به خصوص در نواحی گرم و خشک و کم آب می‌شوند.

از سوی دیگر استفاده از سوخت‌های فسیلی در طول عملیات کشت و زرع و البته آبیاری، خود عاملی برای تشدید این مشکل به حساب می‌آید. بنابراین نبود مدیریت صحیح در مصرف آب و نیز بکار بردن انرژی‌های سنتی (سوخت‌های فسیلی) در کشاورزی، باعث می‌شود که روند تهیه غذا و سیستم غذایی ناپایدار شده، جهان رو به رشد و پرجمعیت با مشکلات جدی‌تری مواجه شود.

خوشبختانه در دنیای امروز که فناوری‌های نوین هر روز بیش از پیش پیشرفت می‌کنند، بکارگیری یک سیستم آبیاری خورشیدی، گامی مفید در راستای مقابله با مشکل کمبود آب جهانی است و حتی راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن هوا محسوب می‌شود. این سیستم که می‌تواند باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف آب در کشاورزی شود، کمک می‌کند تا کشاورزان بر میزان آب مصرفی و زمان‌بندی آن کنترل داشته باشند. از طرفی وجود صفحات خورشیدی در بالای مخازن، از تبخیر آب ذخیره شده جلوگیری می‌کنند که خود نقش بسزایی در صرفه‌جویی آب و جلوگیری از هدر رفت آن دارد.

در هر سیستم‌ آبیاری خورشیدی تعدادی پانل خورشیدی وجود دارد که در مزرعه نصب می‌شوند و علاوه بر آنکه به صورت هوشمند زمان و میزان دقیق آب مورد نیاز را در دسترس کشاورزان قرار می‌دهند، با رفع نیاز به استفاده از موتورهای دیزلی و گازوئیل، سهم بسزایی در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی دارند. سیستم آبیاری خورشیدی که کاملا اتوماتیک عمل می‌کند، مجهز به مخازنی برای ذخیره آب است که در طول روز از آب پر می‌شوند و پس از آن، با تأیید سنسور مخزن، آبگیری آن پایان می‌یابد و عملیات آبیاری به صورت خودکار آغاز می‌شود.

استفاده از این سیستم نیاز به مراجعه حضوری کشاورز ندارد و تمامی مراحل آن می‌تواند به وسیله موبایل یا کامپیوتر شخصی کنترل شود که البته نیاز چندانی به آن وجود ندارد چرا که دستگاه به صورت کاملا هوشمند عمل می‌کند و پس از آغاز فعالیت اجازه می‌دهد که تا آخرین قطره آب، بدون هیچ اتلافی، به مرور تخلیه شده، به صحیح‌ترین نحو ممکن استفاده شود.

لازم به ذکر است که وجود باتری‌های ذخیره انرژی امکان دسترسی به انرژی در طول روزهای ابری را نیز فراهم می‌آورد. این دستگاه به طور کلی تأثیر بالایی بر صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی فعلی برای آبیاری دارد و می‌تواند حداکثر انرژی مورد نیاز کشاورزان را در طول تابستان که نیاز به آب ضروری تر از همیشه است، فراهم آورد.

در حال حاضر، این پروژه کاربردی در سرتاسر اسپانیا اجرا شده است و در ایتالیا، مراکش و پرتغال که به شدت در معرض گرمای خورشید هستند نیز آزمایش شده است. جالب آنکه اولین پانل خورشیدی آبیاری در ایران، در سال گذشته توسط باغداران مراغه خریداری و آزمایش شد که نتایج حاصل از آن بسیار امیدوار کننده بوده است.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار سرویس ترجمه ایمنا

کد خبر 360844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan DE ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    عالیه
  • رضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام. بنده دیروز هم برای خبر بحران اب در ترکیه نظرم را ارسال کردم اما گویا سیستم شما خراب است. به هر حال حیفم امد که نظرم را دوباره ارسال نکنم. بنده اخبار ایمنا را زیاد دنبال میکنم وخوشحال میشم که گاهی به یک سری از موضوعات روز مث آب، حرفه ای و اغلب به صورت ترجمه پرداخته میشن. موفق باشید. در مورد سنت های خاص اصفهان هم گزارش داشته باشید. بسیار متشکرم و موفق باشید