برای رفع مشکل زاینده‌رود می توان از دنیا کمک گرفت

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همکاری با آلمان برای پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود، نشان دهنده این است که برای رفع این مشکل می‌توان از کمک دنیا استفاده کرد و امید است با نتایج این نشست بتوانیم مشکلات کشور را در این حوزه رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمود مدرس هاشمی صبح امروز _یکشنبه ۱۸ آذر ماه_ در "نشست هم اندیشی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود" که با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو، مدیران ارشد استان و محققان آلمانی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در چند روز گذشته حذف ردیف بودجه زاینده رود و استعفای نمایندگان نشان داد، دولت باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و با همکاری و برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های علمی کشور و جهان برای رفع این مشکل اقدام کند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه امروزه موضوع آب نخستین اولویت کشور است، گفت: نه تنها متخصصان بلکه مردم نیز با مسائل و مشکلات حوزه آب آشنا بوده و همگی به خوبی این موضوعات را لمس و درک کرده‌ند. موضوع آب از دیرباز تا به امروز از ارزش و قداست خاصی برخودار بوده تا جاییکه در ایران کهن، آناهیتا یا فرشته نگهبان آب، واژه در فرهنگ ملی ما داشته است.

مدرس هاشمی افزود: جشن های ویژه آبانگاه نیز دلالت بر ارزش و قداست و توجه به موضوع آب در فرهنگ کهن ایران زمین دارد، همچنین از هزاران سال پیش، قنات به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته و قنواتی که از حدود سه هزار سال پیش وجود دارد هنوز بهره برداری می‌شود که نشان دهنده توجه ویژه نیاکان ما به آب است.

وی با بیان اینکه با افزایش جمعیت، ایجاد صنایع آب بَر و مدرنیته مشکلات حوزه آب هر روز جدی تر و حادتر شد، گفت: خشکسالی های دهه گذشته فلات مرکزی ایران، برداشت های بی حساب و بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی بر زاینده رود باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شده است.

امانت دار مدیریت آب برای آیندگان هستیم

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: علاوه بر اینکه امروز در استفاده از آب و تامین با کیفیت آن با مشکل مواجه هستیم باید  امانت دار مدیریت آب برای آیندگان نیز باشیم. تنها راه حل این مشکل مدیریت یکپارچه، جامع نگر و علمی به موضوع آب زاینده رود است که خوشبختانه در این پروژه به طور درست و صحیح مد نظر قرار گرفته است.

چرا دانشگاه صنعتی اصفهان به این موضوع ورود پیدا کرده؟

مدرس هاشمی با طرح این سوال که چرا دانشگاه صنعتی اصفهان به این موضوع ورود پیدا کرده؟ گفت: از فعالیت این دانشگاه بیش از ۴۰ سال می گذرد و در زمینه پیشبرد مرزهای دانش و علم مقالات بسیاری را عرضه داشته، شرکت‌های دانش بنیان برای اولین بار در این دانشگاه شروع به کار کرده و اولین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور با عنوان شهرک علمی و تحقیقاتی راه اندازی شده است. در چشم انداز این دانشگاه تاثیر گذاری در منطقه، توسعه و رفع مشکلات و چالش‌های کور دیده شده است.

مدرس هاشمی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه با شرکت های مختلف بتوان راه حل های علمی، منطقی و درستی را در این زمینه پیدا کرد.

کد خبر 360841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.