صدور بیش از ۱۲۰۰ اخطاریه برای واحدهای آلاینده استان اصفهان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در شش ماه نخست امسال بیش از ۱۲۰۰ اخطاریه برای واحدهای آلاینده‌ اصفهان صادر شده است.

مهدی ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و ادارات تابعه بیش از سه هزار بازدید کارشناسی و پایش از واحدهای صنعتی و خدماتی استان داشته‌اند، اظهار کرد: این پایش ها منجر به صدور بیش از ۱۲۰۰ اخطاریه و تشکیل بیش از صد پرونده در محاکم قضایی برای واحدهای آلاینده استان شده است.

وی ادامه داد: از این شمار پرونده قضایی، برای ۴۰ پرونده رأی صادر شد که در میان آرای صادره حکم پلمب هشت واحد صنعتی وجود دارد.

ریاحی با بیان اینکه بر اساس قانون همه واحدهای صنعتی حتی واحدهای صنعتی غیر آلاینده، موظف هستند که هر سه ماه یکبار وضعیت زیست محیطی خود را به آزمایشگاه‌های معتمد و ادارات کل استانی اعلام کنند، گفت: آزمایشگاه‌های معتمد اداره حفاظت محیط زیست نیز هر سه ماه یکبار به واحدهای صنعتی مراجعه می‌کنند و همه خروجی‌های آنها مانند دودکش، فاضلاب، صوت و پسماند را اندازه گیری می‌کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: کارشناسان این اداره علاوه بر پایش روزانه واحدهای صنعتی، شب هنگام و نامحسوس نیز فعالیت واحدهای صنعتی را رصد می‌کنند بنابراین بیشتر اخطاریه‌ها ناشی از شناسایی واحدهای آلاینده از سوی خود کارشناسان بوده است و سهم گزارشات مردمی از کل اخطاریه‌های صادره کمتر از ۱۲ درصد است.

رویکرد محیط زیست، تعطیلی واحدهای تولیدی نیست

ریاحی با بیان اینکه همکاری واحدهای تولیدی آلاینده با محیط زیست متفاوت است، اظهار کرد: برخی  از واحدها پس از دریافت اخطاریه محیط زیست اقدام به رفع آلودگی می‌کنند اما برخی دیگر به اخطاریه‌ها اهمیت نمی‌دهند که منجر به ارجاع پرونده آنها به محاکم قضایی می‌شود.

وی ادامه داد: این واحدهای متخلف در مرحله قضایی تمکین و نسبت به عقد قرارداد جهت طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل آلودگی مانند تصفیه خانه‌های صنعتی و فیلترهای جاذب ذرات گرد و غبار و گازهای آلاینده، اقدام می‌کنند.

ریاحی با ابراز تأسف از اینکه برخی واحدهای آلاینده با وجود اخطاریه‌ها و ارجاع به محاکم قضایی همچنان به تولید و انتشار آلایندگی در محیط زیست ادامه می‌دهد، افزود: فعالیت آلاینده این واحدها که در اقلیت هم هستند در نهایت منجر به صدور حکم تعطیلی واحدشان از سوی مراجع قضایی می‌شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: رویکرد ما تعطیلی واحدهای تولیدی نیست بلکه هدف اصلی رفع آلودگی است و خوشبختانه بر اساس آمار در شش ماه نخست امسال ۴۵ واحد صنعتی نسبت به رفع آلودگی خود اقدام کردند.

اثرات تجمع آلاینده‌ها از آستانه تحمل محیط و انسان، خارج است

وی گفت: آلودگی‌های زیست محیطی ابعاد مختلفی دارد، به عنوان مثال آلودگی خاک در مجاورت اراضی کشاورزی از اهمیت بیشتری نسبت به آلودگی هوا برخوردار است و آلودگی هوا در مجاورت مراکز جمعیتی و منطقه تنفسی شهروندان دارای اهمیت بیشتری نسبت به آلودگی خاک است.

ریاحی با اشاره به آلاینده‌ترین واحدهای صنعتی استان، خاطرنشان کرد: مجتمع ذوب آهن اصفهان،  شرکت قطران زغال سنگ و  برخی از واحدهای فرآوری مواد نفتی واقع در شهرک صنعتی رازی از عمده‌ترین واحدهای صنعتی آلاینده در استان اصفهان بشمار می‌روند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان با ابراز خرسندی از این که در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی از سوی واحدهای صنعتی در راستای رفع آلودگی‌ها انجام شده است، گفت: صنایع استان ، دیگر مانند گذشته برای هزینه‌کردن در خصوص  مسائل زیست محیطی مقاومت نمی‌کنند.

وی با اشاره به نحوه نظارت بر فعالیت واحدهای آلاینده بزرگ اظهار کرد: علاوه بر پایش مستمر این واحدها از سوی کارشناسان استان، خود واحدها هم ملزم به نصب تجهیزات پایش آنلاین شده‌اند  به نحوی که وضعیت خروجی آنها به صورت لحظه‌ای در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان قابل مشاهده است.

ریاحی با بیان اینکه تعطیلی این واحدها با توجه به گستردگی فعالیت، تولیدات و شمار افرادی که در آنها مشغول هستند، کار ساده‌ای نیست، ادامه داد: برای بخش‌های مختلف این واحدها که تولید آلایندگی می‌کنند به صورت مجزا پروژه‌های زیست محیطی تعریف می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در مجتمع ذوب آهن اصفهان تا کنون صدها فیلتر طراحی، ساخت و نصب شده‌ است که آلایندگی قسمت‌های مختلف فرآیند را کاهش داده است اما این کافی نیست و هر ساله پروژه‌های زیست محیطی جدیدی تعریف و اجرا می‌شود تا به تدریج به نقطه مطلوب نزدیک شویم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: تأثیر آلایندگی واحدهای صنعتی و متخلف بر محیط زیست و سلامت انسان برای همگان آشکار است اما بیشترین پیامدهای منفی در اثر تجمع آلاینده‌ها است که در حقیقت افزایش آلودگی‌ها از آستانه تحمل محیط و انسان خارج شده، اثرات سوء آن‌ها دو چندان می‌شود.

کد خبر 360834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.