احیای اتحادیه شهرداری‌های کلانشهرهای ایران

نشست هم‌اندیشی مدیران دفتر شهردار تهران و همکاران دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با هدف هم‌افزایی و ارتقای توان و عملکرد دبیرخانه کلانشهرها در دفتر شهردار تهران برگزار شد .

به گزارش ایمنا، سیدعلی اسماعیلی‌فرد، مدیرکل دفتر شهردار تهران در این نشست اظهار کرد: با توجه به نقش پررنگ دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها در مدیریت جدید آن، بستر لازم برای حرکت جدی‌تر در کلانشهرها فراهم شده است.

مدیر کل دفتر شهردار تهران با بیان اینکه انتظار داریم تبدیل این دبیرخانه به اتحادیه زودتر اتفاق بیفتد و بحث جایگاه حقوقی کلانشهرها در این دوره مدیریتی تثبیت شود، ابراز امیدواری کرد: بتوان از تجارب موفق دنیا در این مجموعه استفاده کرد و فصل جدیدی از فعالیت‌های دبیرخانه آغاز و جهشی برای نهادینه کردن و توسعه اثربخشی آن داشته باشیم.

اسماعیلی‌فرد با اشاره به اهتمام به اجرای پروژه‌های مشترک بین شهرداری‌های کلانشهرها، افزود: با استفاده از ظرفیت دبیرخانه می‌توان پروژه‌هایی همچون بیمه، بیمارستان، شرکت‌های کارگزاری و هتل‌های زنجیره‌ای مشترک داشته باشیم که دیگر سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری منابع مالی پروژه‌های ما را تأمین کنند.

وی با اشاره به سه نقش کلیدی دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها، گفت: هم‌افزایی از ظرفیت‌های مشترک همه شهرداری‌ها از جمله احیای ظرفیت بانک شهر متناسب با نیاز و شرایط شهرداری‌ها، هم‌اندیشی و تبادل تجارب و بازشناسی ایده‌ها در شهرداری‌های کلانشهرها و آخرین یافته‌های سایر شهرداری‌های موفق دنیا به سراسر کشور، ایفای نقش مؤثر و مشارکت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها است که می‌تواند فرایند و اثربخشی بالایی برای تمامی شهرداری‌ها داشته باشد.

مدیر کل دفتر شهردار تهران با اشاره به اینکه تاکنون گام‌های بسیار خوبی برای هرچه بیشتر به رسمیت شناختن دبیرخانه از سوی نهادهای حکومتی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت دو دهه اخیر دبیرخانه، هم اکنون زمان آن رسیده که وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شود.

اسماعیلی‌فرد با اشاره به اینکه اگر دبیرخانه بتواند نقش‌ها را به درستی ایفا کند باید الزامات و مقدمات را فراهم نماید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرداری تهران ظرفیت‌های بالاتری نسبت به شهرهای دیگر  از جمله مراکز پژوهشی، مطالعاتی، اسنادی و داده‌ای در شهر تهران وجود دارد که در هیچ کجا نیست و دبیرخانه می‌تواند این ظرفیت در شهرداری تهران را بازشناسی و بازیابی کرده و در اشکال مختلف در کمیسیون‌های خود پیاده کند و به نقاط دیگر کشور نیز گسترش دهد.

وی با تأکید بر اینکه نشست‌های تخصصی کمیسیون‌ها بتواند منجر به تولید لایحه شود و روش‌های ناکارآمد شهری را در دیگر شهرها اصلاح کند و اثربخشی دبیرخانه را در عرصه‌های مختلف گسترش دهد، تصریح کرد : در حال حاضر در بدنه کارشناسی دفتر شهردار کارشناسان خوبی داریم که می‌توانیم از ظرفیت‌های آن‌ها در این موضوع استفاده کنیم ضمن اینکه دبیرخانه شهرداری تهران مرکز اسناد بزرگی است که دبیرخانه کلانشهرها می‌تواند از آن به عنوان یک ابزار علمی استفاده کند.

به گزارش ایمنا، دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها در سال ۱۳۷۸ با موافقت و تصویب شهرداران کلانشهرهای منتخب نخستین دوره شورای اسلامی کلانشهرها، با هدف انتقال تجارب و حفظ حقوق و منافع مشترک و عمومی شهرداری‌های کلانشهرها در راستای پیشبرد اهداف و تقویت مدیریت شهری در شهر مقدس مشهد تشکیل شد.

این دبیرخانه در سال ۱۳۸۵ با درخواست شهردار وقت تهران و تصویب شهرداران کلانشهرها به منظور ارتقاء جایگاه و همچنین مرکزیت اداری سیاسی، به کلانشهر تهران منتقل و شهردار تهران به‌عنوان دبیر مجمع انتخاب شد که درحال حاضر به دبیرکل مجمع تغییر نام یافته است.

شهرداران کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، کرج، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، کرمان و اراک اعضای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران را تشکیل می‌دهند و شهردار تهران نیز دبیرکلیِ این مجمع را بر عهده دارد.

کد خبر 360821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.