صنایع چاره‌ای جز پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری ندارند

شهردار اهواز گفت: صنایع باید عوارض آلایندگی را بپردازند، این قانون است و هیچ راه بازگشتی از آن نیست.

به گزارش ایمنا، منصور کتانباف در خصوص عدم پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز از سوی صنایع مستقر در شهر از جمله صنعت نفت، اظهار کرد: باید صنعت نفت را به عنوان یک فرصت ببینیم. معمولا ما با رفتارهایی که انجام می‌دهیم فرصت‌سوزی می‌کنیم در حالی‌ که این صنعت از زمانی که در اهواز است منشأ و محرک توسعه این شهر بوده است.

وی با بیان اینکه نباید تنها مسئله آلایندگی صنعت نفت و آثار سوء آن را دید، ادامه داد: باید آثار مثبت وجود صنعت نفت اهواز را هم درنظر گرفت. چند هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند و معیشت آن‌ها از طریق درآمدهای نفت تأمین می‌شود. باید داوطلب باشیم که چه استخراج و چه صنایع پایین‌دستی آن افزایش پیدا کند. نباید کاری کنیم که این صنعت ترجیح بدهد از اهواز برود و جای دیگری فعالیت کند. رفتارهای ما تا حدی موجب فرار این صنایع می‌شود.

شهردار با اشاره به اینکه پردیس‌های دانشگاه نفت در اطراف ورزشگاه آزادی در تهران واقع هستند، اضافه کرد: این پردیس‌ها باید در اهواز ساخته می‌شدند. ۴۰ سال پیش قرار بود دانشگاه نفت در کوت‌عبدالله اهواز ساخته شود اما همین رفتارهای ما موجب شد در حال حاضر پردیس‌های نفت در رشته‌های متعدد در کنار ورزشگاه آزادی در تهران فعال باشند.

کتانباف تصریح کرد: علاوه بر اینکه ما باید صنعت نفت را به‌عنوان یک فرصت ببینیم، این صنعت نیز باید وظایف قانونی خود را انجام دهد. ما چیزی اضافه بر قانون از صنعت نفت انتظار نداریم. طبق ماده ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده صنعت نفت باید یک درصد از درآمد فروش نفت را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به محلی که نفت از آن استخراج شده است، پرداخت کند.

وی تصریح کرد: در حوزه عوارض آلایندگی رقم این یک درصد تنها برای اهواز و حومه در سال ۹۳، معادل ۳۴۰ میلیارد تومان شده است. این مبلغ اکنون با احتساب جرائم آن به ۱۱۲۰ میلیارد تومان برای یک سال رسیده است. تصور کنید این مبلغ عوارض به شهرداری اهواز پرداخت شود. در این صورت حتما شاهد خدمات بهتری در شهر خواهیم بود.

شهردار اهواز با طرح این سوال که چه کسانی عوارض را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند؟ اظهار کرد: مدیران، اهوازی و خوزستانی هستند در حالی که تمام هم و غم این مدیران باید شهر و استانشان باشد. ما به نفت به عنوان یک ثروت ملی نگاه می‌کنیم که با استخراج آن کل کشور را می‌سازیم. اولویت همین‌جا است. این جمعیت یک میلیون و چند صد هزار نفری شهر اهواز باید بتوانند از این فرصت استفاده کنند. البته نفت تنها صنعت آلاینده ما نیست و دیگر صنایع نیز آلاینده هستند.

کتانباف با بیان اینکه همه ما در آلایندگی نقش داریم، خاطرنشان کرد: وقتی آلایندگی ۲۰۰ حلقه چاه، ریزگردها، آتش زدن مزارع نیشکر و ... وجود دارد، آلایندگی خودروها در اهواز گم می‌شود. منشأ ۸۰ درصد آلایندگی‌ها در ایران، آلایندگی‌های سیار هستند ولی این آلایندگی در اهواز گم شده است.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه در بحث آلایندگی، دیگر صنایع و مردم نیز نقش دارند، گفت: در نهایت در خصوص این مسئله در دادگاه بدوی و تجدید نظر رأی قطعی به نفع سازمان مالیاتی و شهرداری داده می‌شود. شنیده‌ام که حساب‌های شرکت نفت بسته شده‌ است تا این شرکت بدهی‌های خود را بدهد. اینکه این عوارض باید پرداخت شود قطعی است و هیچ راه برگشتی وجود ندارد. قانون نیز هیچ مقامی را تعیین نکرده است که این را زیر سوال ببرد.

کد خبر 360820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.