۵ میلیارد تومان هیچ گره‌ای از مشکل آب اصفهان باز نمی‌کند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: در بودجه سال آینده، پنج میلیارد تومان برای تکمیل طرح های آبرسانی و احیای زاینده‌رود در نظر گرفته شده است اما با این میزان اعتبار هیچ گره‌ای از مشکل آب اصفهان باز نمی‌شود.

حسین محمدرضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اینکه می‌توانند برای آبرسانی به سمنان از دریای خزر برنامه‌ریزی کنند، برای دریاچه ارومیه و برای تالاب‌های جنوب کشور نیز بودجه در نظر بگیرند، اما برای زاینده رود، تالاب بین المللی گاوخونی و حقابه‌داران ۳۰۰۰ ساله آن نه...، جای سوال و تعجب دارد.

وی تاکید کرد: برای جایگزین کردن آب‌هایی که از سهم حقابه‌داران زاینده رود برای شرب، صنعت و توسعه کشاورزی در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و استان یزد و همچنین برای احداث باغات در مناطق شیب‌دار در استان اصفهان و چهارمحال برداشت شد، برای عملیاتی شدن تونل بهشت آباد و تونل و سد تونل سوم کوهرنگ باید بودجه اختصاص می یافت.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان افزود:  این مقدار اعتبار در نظر گرفته شده، یک‌هزارم هزینه‌ای است که باید برای احیای کامل زاینده‌رود، احیای تالاب بین المللی گاوخونی و محیط زیست صرف شود و این مبلغ ناچیز توهین به مردم و کشاورزان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استان اصفهان است.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: هیچ کس حرف قانونی نماینده‌های کشاورزان، مسئولان اصفهان و نمایندگان مردم در مجلس را گوش نکرد به همین دلیل نماینده‌های مردم اصفهان اقدام به استعفا کردند.

وی اظهار کرد: مردم، کشاورزان، ائمه جمعه، تعداد کثیری از اعضای شوراهای شهر و روستای این حوضه نیز از این استعفا حمایت کردند، و در نماز جمعه اصفهان و تمام نماز جمعه‌های شهرهای واقع در حوزه زاینده‌رود حضور یافته و با پلاکارد های خود حمایت خود را از اقدام شجاعانه و آگاهانه نمایندگان اعلام کردند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان تاکید کرد: تا زمانیکه آب در زاینده‌رود جاری نشود، و کشاورزان کاشت و برداشت نداشته باشند معیشت این قشر درست نخواهد ‌شد.

وی افزود: حتی اگر همین اکنون آب برای کشت غله کشاورزان رها سازی شود، کشاورزان کشت خود را انجام دهند و دولت در پرداخت پول گندم تاخیر نداشته باشد( که دارد)، حداقل هفت ماه دیگر کشاورز پول دست رنج خود را دریافت می کند تا در وضعیت معیشتی اش تغییر ایجاد شود.

محمدرضایی افزود: طبق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود، وزارت نیرو موظف است میزان برداشت آب از منبع حقآبه داران که همان زاینده رود طبیعی و آب تونل اول گوهرنگ که شامل ۷۵ درصد آب کل زاینده رود و آورد های دولت است که طی ۱۸ سال برداشت و به بخش های دیگر فروخته، محاسبه کرده و به کشاورزان پرداخت کند که بتوانند تا برداشت محصول تا هفت ماه دیگر مشکل معیشتی خود را رفع کنند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد : تا به امروز بیش از ۴۰۰ میلیمتر بارندگی در سرشاخه های زاینده رود داشته ایم که طبق مصوبه شورای هماهنگی قرار بود موقعی که منبع ذخیره آب پشت سد زاینده رود به اضافه حجم قبلی سد به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسید و یا معادل آن بارندگی شود آب برای کشت غله کشاورزان باز شود که خوشبختانه تا بحال این مقدار بارندگی محقق شده ولی متاسفانه هنوز آب طبق وعده‌های داده شده برای کشاورزان از سد رهاسازی نشده است.

کد خبر 360796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.