سالانه ۲۵۰۰ اصفهانی سکته مغزی می‌کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از دلایل بالا رفتن آمار سکته مغزی این است که بافت جمعیت رو به پیری می‌رود.تقریباً هر سال در استان اصفهان نزدیک به ۲۵۰۰ نفر سکته مغزی می‌کنند. البته این آمار به جز شهرستان کاشان است.

محمد سعادت‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم بسیار مهم سکته مغزی که برای عموم قابل تشخیص است، اظهار کرد: در صورت مشاهده ضعف عضلانی اندام به ویژه در صورت،  تاری دید،  سردرد شدید و ناگهانی و اختلال در صحبت کردن باید  به سرعت فرد را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند.

وی افزود: برای افرادی که علائم سکته مغزی دارند برای استفاده از داروهای تجزیه خونی، زیر چهار ساعت زمان طلایی بهبود محسوب می شود که حدوداً ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد با این روش بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: پیشگیری اولیه برای سکته مغزی کنترل فاکتورهای  خطر از جمله،  فشار خون بالا،  دیابت،  بیماری‌های قلبی به ویژه ریتم نامنظم قلب،  مصرف دخانیات،  مصرف قرص های هورمونی در خانم‌ها،  بی تحرکی،  چاقی و چربی بالا است که بروز سکته مغزی را در بین افراد جامعه افزایش می‌دهد.

سعادت‌نیا با بیان اینکه اخیراً تحقیقاتی در کانادا صورت گرفته مبنی بر اینکه آلودگی هوا در بروز سکته مغزی تاثیرگذار است، اضافه کرد: اما تحقیقاتی مبنی بر اینکه نوعی تغذیه،  آلودگی هوا را خنثی کند، انجام نشده است و آنچه مطرح می‌شود که مصرف شیر یا سیر در دفع سموم آلودگی هوا و دخانیات تاثیرگذار است،  صحت ندارد.

مدیر گروه رشته بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تحقیقات ۱۰ ساله ای که در خصوص سکته مغزی در ایران انجام شده، گفت: هر پنج دقیقه یک ایرانی سکته مغزی می کند و این موضوع افزایش میزان شیوع سکته مغزی را در ایران نشان می‌دهد.

سعادت نیا تصریح کرد:  یکی از دلایل بالا رفتن آمار سکته مغزی این است که بافت جمعیت رو به پیری می‌رود.تقریباً هر سال در استان اصفهان نزدیک به ۲۵۰۰ نفر سکته مغزی می‌کنند. البته این آمار به جز شهرستان کاشان است..

وی تصریح کرد: میانگین سن شیوع سکته مغزی در ایران ۱۰ سال نسبت به کشورهای پیشرفته پایین آمده است.  این در حالی است که سن شیوع در نواحی مختلف کشور بر اساس رعایت نکردن ریزفاکتورهای خطر متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در ایران تحقیقاتی در خصوص تاثیر مستقیم افسردگی و اضطراب بر سکته مغزی صورت نگرفته است،  بیان کرد: افسردگی و اضطراب به صورت غیر مستقیم در بروز سکته مغزی موثر است به دلیل اینکه افراد افسرده فشار خون بالایی دارند؛ هم‌چنین برخی از آن‌ها به سمت مصرف دخانیات می‌روند  که از عوامل مؤثر در بروز سکته مغزی است.

کد خبر 360770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.