۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
صندلی‌های خالی تئاتر

تئاتر یکی از هنر های نمایشی معروف در سرتاسر جهان است که مورخان در مورد ریشه‌های تاریخی آن اختلافات زیادی دارند و هر یک ریشه این هنر خلاقیت پرور را نقطه‌ای از جهان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریشه شکوفایی و گسترش چشمگیر این هنر در ایران به زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد و توجه بیش از اندازه وی به مراسم  نمایشی همچون تعزیه سبب شد تا هنر های نمایشی دیگری مثل نمایش های رئال و نمایش های کمدی در سایه تعزیه رشد و گسترش پیدا کنند.

پس از پایان پادشاهی حکومت قاجار این هنر از حالت خصوصی و درباری به حالت عمومی و مردمی درآمد تا مردم با مشاهده نمایش های بازیگران نسبت به این هنر علاقمندتر شوند، اما پس از مدتی بازیگران و متصدیان امور اجرای تئاتر متوجه شدند که لازم است تا برای تامین مخارج تئاتر از تماشاچیان مبلغی به عنوان بلیت دریافت کنند تا معیشت بازیگران تئاتر با مشکل مواجه نشود و بدین صورت تئاترها که در آن زمان اغلب خیابانی بودند در مکان های خاص به نمایش درآمدند و موجب درآمد زایی عده زیادی شدند.

امروزه بهای پرداختی بلیت‌های تئاتر باید نه تنها مخارج تئاتر و دستمزد بازیگران بلکه هزینه اجاره سالن و موارد بسیار دیگری را تامین کند و نبود حمایت های اقتصادی در این زمینه سبب افزایش قیمت ناگهانی آن و لوکس شدن این هنر شده است، البته نحوه برخورد مردم با این هنر، متفاوت است و بسیاری از افراد حاضرند بهای بلیت پرداخت کنند و از این هنر لذت ببرند.

مردم تئاتر زده می‌شوند

نادیا فرهادی، کارگردان و بازیگر تئاتر در این زمینه به خبرنگار ایمنا می گوید: افزایش قیمت بلیت نمایش‌های تئاتر در اصفهان، متاثر از استفاده از بازیگران گران قیمت و شاخص در این هنر است و تهیه کنندگان این هنر نمایشی، تنها با افزایش تعرفه قیمت بلیت‌های نمایش تئاتر، قادراند تا تعهدات مالی خود به بازیگران و عوامل را اجرا کنند.

وی با اشاره به گرانی چشمگیر اجاره بهای سالن‌های تئاتر خاطر نشان می‌کند: بسیاری از تهیه کنندگان برای بهتر دیده شدن نمایش خود و استقبال گسترده تر از آن، اقدام به برگزاری نمایش های تئاتر در هتل های بین المللی و شاخص شهر می کنند و همین امر سبب می شود تا فقط افراد خاص و ثروتمند جامعه توانایی تماشای اینگونه تئاتر ها را داشته باشند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر، پیشینه علمی در مورد تئاتر را یکی از الزامات تماشای تئاتر می داند و می گوید: تماشای تئاتر در ایران تنها مخصوص عده ای از هنرمندان است و به دلیل اینکه تماشای تئاتر، پیشینه علمی در مورد موضوع آنها لازم دارد، بسیاری از مردم عادی پس از تماشای آثار فاخر تئاتر، درک مناسبی از آنها پیدا نمی کنند و به نوعی تئاتر زده می شوند.

فقر فرهنگی علت استقبال کم مردم از تئاتر

حسین بختیار، جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در این زمینه به خبرنگار ایمنا می گوید: فقر فرهنگی جامعه علت استقبال  بسیار محدود از  تئاتر است و قیمت بلیت تئاتر نیز تاثیری در انزوای آن در جامعه ندارد و مردم هزینه های غیر ضروری و اضافی بسیاری دارند که قادراند با حذف آنها، هر هفته به تماشای تئاتر بروند.

وی محتوای نا مناسب و غرب زدگی موضوعی در این هنر را از دلایل انزوای آن در میان مردم می داند و یادآور می شود: در تئاترهای که نمایشنامه اروپایی دارند تهیه کنندگان برای دریافت مجوز، ناچار به اعمال سانسور های زیادی هستند و همین موجب می شود که مخاطبی که به تماشای تئاتر نشسته است احساس پراکندگی موضوع کند و با این هنر انس نگیرد.

بختیار اضافه می کند: استفاده از نمایشنامه های ملی که سازگار با قوانین عرف و شرع است می تواند این خلا جمعیتی سالن های تئاتر به هنگام اجرای نمایش را پر کند و روح تازه ای به تئاتر ایرانی بدهد تا مردم بیش از پیش با این هنر مانوس شوند.

بستر مناسبی برای تبلیغات تئاتر در شهر وجود ندارد

مسئله دیگری که در مورد انزوای این هنر نمایشی و جذاب مطرح است تبلیغات محدود برای نمایش ها و سرمایه گزاری نکردن تهیه کنندگان برای تبلیغات در میان مردم است و همین امر سبب می شود تا مردم اصلا از وجود بسیاری از تئاتر ها آگاه نشوند که بخواهند در مورد تماشای آنها تصمیم گیری کنند.

ابوالفضل حاج هاشمی، تهیه کننده و کارگردان تئاتر در این زمینه به خبرنگار ایمنا می گوید: بستر مناسبی برای تبلیغات نمایش های تئاتر در شهر وجود ندارد و قابل توجه است که برای نمایش هایی با محتوای نامناسب و ضد اخلاقی، تبلیغات بیشتری صورت می گیرد و مردم با تماشای آنها تئاتر را از لیست برنامه های خود حذف می کنند.

وی ادامه می دهد: امروزه هدف اصلی بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان تئاتر کشور، تجاری و اقتصادی است و اغلب آنها اطلاعات مناسبی در زمینه نمایش های تئاتر و نحوه اجرای آنها ندارند بلکه صرفا سرمایه دارانی هستند که خواسته اند تا از این طریق چند برابر شدن سرمایه خود را امتحان کنند.

حاج هاشمی اضافه می کند: در حقیقت کیفیت نمایش های تئاتر در اصفهان، بسیار کمتر از نمایش های تئاتر در تهران است و محتوای تئاتر های تهرانی، بسیار فرهنگی تر و کارشده تر است و این موضوع علت استقبال بیشتر مردم تهران از تئاتر نسبت به مردم اصفهان و سایر شهر ها است.

گزارش از: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 360735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.