سازمان ملل متحد مبارزه با آلودگی‌های پلاستیکی را شدت می‌بخشد

رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه آلودگی‌های پلاستیکی به بدن انسان‌ها در سراسر جهان آسیب می‌زنند، از شدت یافتن مبارزه جهانی علیه این آلودگی‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماریا فرناندو اسپینوزا در نشست خبری که به همراه گاستن برآون نخست وزیر کشور آنتیگوآ-باربودا، فعال علیه معضل آلودگی‌های پلاستیکی، برگزار شد، اظهار کرد:  حدود ۸۰ درصد پلاستیک‌های جهان سالانه  به اقیانوس‌ها ختم می‌شوند که بیانگر راه یافتن سالانه حدود هشت تا ۱۲ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها است.

 وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۵۰ میلادی شمار پلاستیک‌ها در دریاها از ماهی‌ها بیشتر خواهد بود، گفت: میکرو پلاستیک‌ها (ذرات پلاستیکی) در حال حاضر در آب و نمک یافت می‌شوند و به همین دلیل در بدن همه انسان‌های زمین وجود دارند.

یک مطالعه تحقیقاتی که در ماه اکتبر ۲۰۱۸ (مهرماه) انجام شده بود، در واقع نشان داد که میکرو پلاستیک‌ها همه جا در زنجیره غذایی انسان وجود دارند.این ذرات در مدفوع افراد ساکن اروپا، روسیه و ژاپن یافت شده بودند

آلودگی پلاستیکی معضلی برای اقیانوس‌ها است

تشدید مبارزه جهانی علیه آلودگی‌های پلاستیکی، تکمیل تلاش‌هایی است که در این خصوص تاکنون از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد، نشنال ژئوگرافیک و گلوبال سیتیزن ( Global Citizen)  در سراسر جهان انجام شده است

در فوریه ۲۰۱۷،  برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد پویش جهانی با عنوان "دریاهای پاک" را با هدف پایان دادن به زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها به راه انداخت.

در همان زمان و در جریان برگزاری اجلاس جهانی اقیانوس‌ها که در بالی اندونزی برگزار شد، پویش جهانی " دریاهای پاک" از دولت‌ها خواست سیاست‌هایی برای کاهش پلاستیک در کشورهای خود به کار بگیرند، صنایع ملزم به تجدید نظر در طراحی محصولات و به حداقل رساندن بسته‌های پلاستیکی شوند و مصرف کنندگان را به تغییر رویه وعادت برای مصرف ظروف یکبار مصرف دعوت کنند؛ پیش از آنکه آلودگی‌های پلاستیکی خسارتهای جبران ناپذیری برای اقیانوس‌ها بوجود آورند.

همچنین هدف رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تشدید مبارزه‌ها علیه آلودگی‌های پلاستیکی ، آگاه ساختن افراد از آسیبهای ناشی از این آلودگی‌ها، محدود کردن استفاده از پلاستیک و پایان دادن به مصرف بی رویه ظروف پلاستیکی و جلوگیری از انباشت انها در دریاها و اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۲۲ است.

بر همین اساس گردهمایی در بهار سال آینده میلادی برای استقبال از طرح‌های فردی و گروهی فعالان علیه معضل آلودگی‌های پلاستیکی در نیوریرک برگزار می‌شود و همچنین عهدنامه‌ای با دو کشور نروژ و آنتیگوآ-باربودا در راستای مبارزه با این آلودگی‌ها به امضا خواهد رسید

این در حالی است که شش ماه پیش؛ ژوئن ۲۰۱۸ ( خردادماه ) در جریان نشست گروه ۷ ،  کانادا، فرانسه، آلمان، انگلستان و ایتالیا منشور جدید علیه آلودگی‌های پلاستیکی اقیانوسها را علی رغم مخالفت ایالات متحده آمریکا و ژاپن، پذیرفتند

به گزارش ایمنا، میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند. در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می‌شوند. میکروپلاستیک‌ها در کبد، کلیه و روده‌ها انباشته و با کمک جریان خون به ارگانهای دیگر بدن منتقل می‌شوند. بر اساس مطالعات جدید این ذرات بر هورمونهای تولید مثل بخصوص در زنان اثر گذار است.

ترجمه و تنظیم از : ندا سپاهی _خبرنگار ایمنا

کد خبر 360732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.