آمریکا داعش را به افغانستان منتقل کرد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا تعداد زیادی از اعضای داعش را به افغانستان منتقل کرده است و می‌تواند دوباره همان دردسری را که در عراق و سوریه به وجود آورد، در مناطق دیگری از آسیا ایجاد کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، «علی لاریجانی» در دیدار نایب رییس مجلس ملی جمهوری خلق چین که برای حضور در دومین کنفرانس رییسان مجالس ۶ کشور آسیایی و مقابله با تروریسم به تهران سفر کرده است، همکاری جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، ترکیه، روسیه و افغانستان را برای مقابله با تروریسم بسیار مهم دانست.

لاریجانی درباره ضرورت حفظ برجام از سوی سایر کشورهای عضو گروه ۱+۵ بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی، گفت: اگر آمریکا تخلف کند و سایر کشورهای عضو اقدامی نکنند، برجام فایده ای برای ایران نخواهد داشت. از این رو نقش چین، روسیه و کشورهای اروپایی در حفظ پیمان هسته ای بسیار مهم ارزیابی می شود.

وی نقش چین در شرایط پیچیده کنونی منطقه و بین الملل را مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه روابط ایران و چین در سطح بالایی قرار دارد و رایزنی های سیاسی ۲ کشور در سطوح مختلف نشاندهنده عمق روابط است.

چین مشکل همکاری‌های بانکی را پیگیری می کند

نایب رییس مجلس ملی جمهوری خلق چین در این دیدار گفت: حفظ ثبات و تقویت همکاری های تجاری در حوزه عملیاتی مهم است و امیدواریم با تلاش کشورها، کنفرانس مجالس ۶ کشور با موفقیت برگزار شود.

«چن زو» افزود: با وجود وضعیت خاص منطقه ای و بین المللی، هدف چین برقراری روابط درازمدت با ایران است و امیدواریم با همکاری با طرف ایرانی نقش آفرینی در عرص منطقه ای و بین المللی را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: چین برای حفظ برجام تلاش می کند؛ زیرا ایران سال ها بزرگ ترین شریک تجاری چین بوده است و تفاهمنامه های همکاری زیادی میان ۲ کشور وجود دارد.

چن زو همچنین از تمایل چین برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران خبر داد و افزود: چین در پروژه های عمرانی مختلفی در ایران حضور دارد و مشکل همکاری های بانکی را که دغدغه ایران است پیگیری می کنیم.

وی تاکید کرد باید مجلس ۲ کشور دبارهر تبادل تجربیات و قانونگذاری ها بویژه اصلاح قوانین دوجانبه و امضای تفاهمنامه های بیشتر با یکدیگر همکاری داشته و در این زمینه اقدام عملی صورت دهند.

نشست کارشناسی دومین کنفرانس رییسان مجالس ۶ کشور آسیایی جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه، چین و روسیه برای مقابله با تروریسم از امروز (جمعه) در تهران آغاز شد و فردا (شنبه) به صورت رسمی در هتل پارسیان آزادی گشایش می یابد.

کد خبر 360714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.