۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
لوزه سوم، بیماری نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماری تحت عنوان لوزه سوم وجود ندارد، لوزه سوم "آدنوئید" قسمتی از سیستم ایمنی بدن است که در درگاه ورودی هوایی و غذایی متمرکز است و نقش ایست بازرسی را در بدن ایفا می‌کند.

امیرعباس کارگشایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری تحت عنوان لوزه سوم وجود ندارد، لوزه سوم  "آدنوئید" قسمتی از سیستم ایمنی بدن است که در درگاه ورودی هوایی و غذایی متمرکز است و نقش ایست بازرسی را در بدن ایفا می‌کند، اظهار کرد: وظیفه مجموعه بافت لنفاوی "حلقه لوزه‌ای والدیر" این است که هر موادی که از طریق دهان وارد بدن شود را کنترل و به سیستم ایمنی بدن هشدار دهد تا برای مواجه با آن فعال شود. 

وی افزود: بافت لنفاوی "حلقه لوزه‌ای والدیر" متشکل از لوزه‌ها توده‌ در دو طرف گلو قرار دارد که "لوزه‌های کامی" می‌گویند و در عقب گلو دیده می‌شود. لوزه‌ حلقی یا لوزه سوم "آدنوئید" در سقف حلق قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه لوزه‌ها مانند سایر اندام‌های دستگاه لنفاوی به عنوان بخشی از دستگاه ایمنی هنگام مواجه با عفونت‌ها کمک شایانی به بدن می‌کند، ادامه داد: لوزه‌ها در مقابله با عفونت‌های حلقی و بخش فوقانی دستگاه تنفس اهمیت بسیاری دارند که به این مجموعه بافت لنفاوی"حلقه لوزه‌ای والدیر" می‌گویند.

 کارگشایی اضافه کرد: اوج فعالیت لوزه سوم یا "آدنوئید" در سنین سه تا شش سالگی است که پس از این سن به مرور تحلیل رفته و خاموش می‌شود و علت علمی این مسئله هنوز به اثبات نرسیده است. از طرفی اگر لوزه سوم  "آدنوئید" دچار التهاب شود و با درمان از بین نرود این امکان وجود دارد که تا سن ۱۰ سالگی لوزه باقی بماند و نیاز به جراحی دارد؛ اگر سن به ۲۰ سال رسید و التهاب از بین نرود،  در دسته بیماری‌های تومور قرار می‌گیرد.

متخصص گوش و گلو بینی _ حراجی سروگردن تصریح کرد: التهاب  لوزه سوم "آدنوئید" باعث انسداد هوایی و فوقانی کودک شده که وقفه های تنفسی ایجاد می‌کند، خرخر شبانه نیز یکی از دلایل  شایع انسداد هوایی است که فرد خواب عمیق ندارد و این کم خوابی اختلال تکاملی ذهنی و جسمی در فرد ایجاد می‌کند؛ که این موضوع برخی کودکان را در طول روز دچار بیش فعال و برخی را دچار خواب آلودگی می‌کند.

وی گفت: التهاب و بزرگ شدن لوزه سوم "آدنوئید" ممکن است بر حرف زدن کودکان اثر منفی داشته باشد و صدای کودک تودماغی شود و از طرفی این التهابات بر بوی بد دهان نیز اثر  دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانب ا بیان اینکه علل شایع التهابات لوزه سوم "آدنوئید" آلودگی و خشکی هوا است و فرد  باید از محیط آلوده دور شود، ادامه داد: برای کاهش اتهاب باید  با سرم گرم شستشو داده ، مصرف داروهای ضد التهاب مانند اسپری، بخور داده و داروهای آنتی بیوتیک برای رفع علائم عفونت مصرف شود تا بیماری کنترل شود.

متخصص گوش و گلو بینی _ حراجی سروگردن با بیان اینکه بیماری‌های مکرر عفونی لوزه سوم " آدنوئید" آن را عملکرد  طبیعی خود خارج کرده و دچار اختلال  می‌کند، ادامه داد: عفونت‌های مکرر لوزه سوم "آدنوئید" در گوش تاثیرات بسیار منفی دارد و تهویه آن را مختل می‌کند، فشار منفی پشت گوش ایجاد کرده که موجب گوش درد و گرفتگی مایع پشت گوش می‌شود.

کارگشایی با بیان اینکه نود درصد سرماخوردگی‌ها  ویروسی است و یک عفونت ویروسی به دلیل عدم رعایت بهداشت و ازدحام در مهدکودک‌ها اتفاق می‌افتد، آلودگی هوا، حساسیت‌ها و آلرژی‌ها موجب التهاب لوزه سوم "آدنوئید" غیرعفونی می‌شود و نیاز به آنتی‌‍ بیوتیک نیست، افزود: متاسفانه مصرف سرانه آنتی‌بیوتیک در کشور برای سرماخوردگی‌های ویروسی زیاد است اما برای  لوزه سوم "آدنوئید" باکتریال وعفونت‌های فوقانی چرکین نیاز به آنتی بیوتیک است. اگر عفونت مکرر اتفاق افتاد نیاز به جراحی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد:افراد برای درمان التهابات لوزه سوم  "آدنوئید" به جای مراجعه به پزشکان متعدد متخصص باید سیر درمان خود را با پزشک خانواده دنبال کنند و تصمیم جراحی را بر عهده پزشک حاذق قرار دهند . از طرفی پزشکان برای جراحی لوزه سوم "آدنوئید"  کودکان زیر سه سال  تمایل ندارند چون حجم خون کودک پایین است وعوارض جراحی در این سن بیشتر است.

کارگشایی با بیان اینکه برای جراحی باید شدت، زمان و علائم پاسخ به درمان التهابات لوزه سوم "آدنوئید" باید سنجیده شود تا زمان ریسک جراحی مشخص شود، خاطرنشان کرد: گرچه  در خصوص جراحی در طول تاریخ  اختلاف نظر میان  پزشکان وجود داشته و تحقیقات بسیاری در مورد اهمیت لوزه‌ سوم "آدنوئید انجام شده ولی به نظر می رسد هنگامی که لوزه‌ها را برمی‌داشته می‌شود، در مجموع هیچ تاثیر منفی بر روی دستگاه ایمنی و سلامتی افراد ندارد.

کد خبر 360698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.