"پچل‌خان" زاینده رود را پر آب می‌کند

با خشکی زاینده رود نه تنها سی و سه پل و تصویر زنده اصفهان، بلکه "سی و سه دون" نیز در معرض تخریب است و در صورت تخریب سی و سه دون همه غول‌ها به اصفهان می‌آیند.

به گزارش خبرنگار  ایمنا، "پچل‌خان" نشسته در میان حیاط خانه مادر بزرگ، تشنه است و می‌گوید: شهرمان دارد خراب می‌شود. ماجرا را برای مادر بزرگ تعریف می‌کند و با هم همراه می‌شوند تا فرشته ابر ها را از دست جادوگر بدجنس نجات دهند تا زاینده رود دوباره پر آب شود و بتواند به شهر خودش بازگردد. در این میان پچل خان در خصوص مصرف بهینه و صرفه جویی آب نیز آموزش می‌بیند.فرشته ابرها به اصفهان بازمی‌گردد و زاینده رود پر  آب می‌شود و پچل خان به خانه اش بازمی‌گردد.

این داستان نمایشی است که جمال نوروز باقری در خانه کودک روی صحنه برده است. نمایشی که در خانه کودک در کنار بستر خشک زاینده رود برای کودکان از مصرف بهینه می‌گوید؛ این نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سطح فرهنگ مردم با یکدیگر متفاوت است. متاسفانه تئاتر کودک در اصفهان مانند تئاتر کمدی در سطح کیفیت پایین اجرا می‌شود. کمدی در اصفهان از کمدی به سبک ارحام صدر و کمدی انتقادی به سطح پایین رسیده است.

وی افزود: متاسفانه توقعی که از تئاتر کودک می‌رود این است که یک موسیقی شاد بگذاریم، یک نفر نیز روی صحنه شادی کند و برنامه هیچ مضمونی نداشته باشد. مقصر در این زمینه ارگان ها و سازمان هایی مانند شهرداری و کانون پرورش فکری هستند. باید در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت کنند که تئاتر کودک صحیح در اصفهان نهادینه شود تا مردم بدانند که تئاتر کودک خنده و شادی گذرا نیست. باید پیام و مفهوم نمایش را دریابند.

نویسنده و کارگردان تئاتر "پچل خان" در خصوص مضمون این نمایش تصریح کرد: تئاتر پچل خان در مورد مسئله کمبود آب است که موضوع روز اصفهان است و مدام با آن رو به رو هستیم. خشکی زاینده رود، کمبود آب و... مسئله ای است که از قدیم با آن رو به رو بوده‌ایم و در آینده نیز با این مشکل مواجه هستیم. در بحث مصرف مناسب آب همه فقط شعار می‌دهیم. باید با مسئله کنار بیاییم و راهکار های مناسب آن را بیندیشیم. باید با هنر و تئاتر این مسئله را در کودکان نهادینه کنیم.

نوروز باقری با بیان این که هیچ ارگانی از این نمایش حمایت نکرد، گفت: مسئله آب برای مسئولان اصفهان یک شعار است. امیدوارم در فاز دوم که در دی‌ماه آغاز می‌شود شاهد حمایت مسئولان باشیم. در بحث تئاتر کودک به دلیل خاص بودن محدوده مخاطبان کم لطفی چند برابر است.

وی با بیان اینکه تئاتر اصفهان مخاطب ندارد، افزود: تئاتر کودک تئاتری نیست که بتوان دوستان و آشنایان را دعوت کرد زیرا مخاطبان خاص خود را دارد. کانون پرورش فکری دو سال است که بخش تئاتر خود را تعطیل کرده است. تنها مکانی که در حال حاضر تئاتر کودک کار می‌کند خانه کودک است که در تابستان و بهار فعالیت نمی‌کند. در نیمه دوم سال نیز نهایتا دو تئاتر اجرا می‌شود.

نویسنده و کارگردان تئاتر "پچل خان" در خصوص علت انتخاب فعالیت در زمینه تئاتر کودک گفت: مخاطب تئاتر کودک دلی پاک دارد و اگر از تئاتر خوشش نیاید به راحتی آن را عنوان می‌کند و راحت تر نتیجه کار را دریافت می‌کنم. اگر قرار است فرهنگ سازی کنیم باید از سنین کودکی شروع کنیم. اگر کودکان بیاموزند که تئاتر تماشا کنند در بزرگسالی نیز از تئاتر حمایت می‌کنند. تئاتر در اصفهان یک کالای لوکس است و فقط قشر مشخصی تئاتر تماشا می‌کنند. به دلیل شرایط اقتصادی کارگردان مجبور است بلیت های تئاتر را گران بدهد.

نوروز باقری افزود: برای حمایت از این تئاتر به سازمان های مختلفی از جمله اداره آب و خانه فرهنگ نیز مراجعه کردم، اما هیچ ارگان و اداره ای حمایت نکرد. فقط شهرداری سالن اجرا در اختیارمان قرار داد که درصدش  را از درآمد می‌گیرد. از سوی مدارس استقبال خوبی شد و راضی بودیم. بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند خانه کودک کجا هست. عملا فعالیت تخصصی کودک در اصفهان نداریم.

وی افزود: بسیاری از نارضایتی خانواده ها به دلیل کمبود امکانات است.اینجا سالن برگزاری جشن عروسی است، سیستم صوتی مناسب ندارد. این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا تماشاگر ناراضی باشد. تئاتر نیز ناگزیر است در این شرایط اجرا کند. امیدوارم به تئاتر کودک نگاه ویژه شود و بتوانیم جشنواره تئاتر کودک را نیز مانند جشنواره فیلم کودک در اصفهان پایه‌گذاری کنیم. در دوره ارحام صدر اصفهان پایه گذار تئاتر انتقادی بود.

نویسنده و کارگردان تئاتر "پچل خان" گفت: تلویزیون برای مردم ذهن‌سازی کرده است که برنامه کودک به معنی عموپورنگ و خاله شادونه است که با آهنگ شاد و بالا پایین پریدن بحث کودک را خاتمه می‌دهند. نباید شعور کودکان را دست کم بگیریم. افرادی که بخواهند تئاتر کودک را اصولی کار کنند با شرایط موجود آسیب زیادی می‌بینند و متاسفانه توجه زیادی به تئاتر کودک نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، فاز نخست تئاتر "پچل خان" تا نوزدهم آذر ماه ادامه دارد. فاز دوم این تئاتر از هشت الی ۲۷ دی‌ماه، صبح ها ویژه مدارس و بعد از ظهرها برای عموم اجرا خواهد شد.

کد خبر 360679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.