«نه»ی دسته جمعی به نادیده گرفتن اصفهان

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مختلف اظهار نظر کردند، اما استعفای دسته جمعی آنها در اعتراض به حذف پروژه‌های انتقال آب به اصفهان در ردیف بودجه سال ۱۳۹۸، مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه- ۱۱ آذرماه- مجلس بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی که وجود دارد و گزارش خوبی که برای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است پیشنهاد دارم یک هفته از زمان مجلس را به این موضوع اختصاص دهیم.

وی افزود: در این یک هفته از دولت دعوت کنیم و با دولت برای هر معضلی مانند رکود، تورم، ارز و ... گفتمان داشته باشیم تا مشخص شود اگر دولت برای برون رفت برنامه‌ای داشته باشد آن برنامه بهتر است. چرا که بدنه کارشناسی کشور در اختیار دولت است. در آن زمان با حضور اعضای دولت این راهکار را به بحث می‌گذاریم یا اگر برنامه برون رفت ندارند برنامه برون رفتی که از سوی مرکز پژوهش‌ها در حدود ۱۳۰ صفحه تهیه شده مورد تبادل نظر قرار گیرد.

علی مطهری در پاسخ به وی اظهار کرد: پیشنهاد شما قابل تامل و بحث است. این موضوع را در جلسه امروز هیات رییسه پیگیری می‌کنم.

ابطحی: چرا برطرف کردن مشکل پولشویی را به خارجی‌ها بسپاریم

سیدمحمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه شنبه-۱۳ آذرماه- مجلس بیان کرد: آیا در حادثه تروریستی اهواز افق دید غرب را درک نکردیم که برخی اصرار بر پیوستن به CFT دارند. عده‌ای برای خوشایند اربابان ضلالت، امنیت نظام الهی را در چنگال دشمنان اسلام قرار دادند. آقای ظریف اصلا حق با شما است و ما دچار پولشویی گسترده هستیم پس چرا کارتل‌های مواد مخدر، تجارت اعضای بدن، تجارت زنان و کودکان به جای ایران در بانک‌های سوئیس سرمایه‌ گذاری می‌کنند. پس چرا کسی با سوئیس کاری ندارد؟ فرضا ما دچار پولشویی هستیم، چرا برطرف کردن این مشکل را به خارجی‌ها بسپاریم و این مشکل را در داخل حل نکنیم. مگر ما برای اجرای قانون داخلی مبارزه با پولشویی عاجز هستیم.

فریاد مردم یمن را بشنوید

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که «آقای ظریف و آقای روحانی آیا فریاد مظلومین یمن، نیجریه و میانمار را نمی‌شنوید؟ » مدعی شد: چرا وزارت خارجه در این خصوص تحرکی ندارد. تا کجا و تا چه زمانی باید سیاست وادادگی در مقابل غرب ادامه پیدا کند. ذلت تا کجا؟ وزیر گستاخ انگلستان آزادانه به ایران بیاید توهین کند و بازگردد و کک شما هم نگزد. آقای ظریف فکر می‌کنید آمریکا به این دلیل از برجام خارج شد که برجام به نفع ایران بود. آیا آمریکا به این خاطر از برجام خارج نشد که می‌دانست ایران در برجام می‌ماند و شما جرات اعمال ماده ۳۷ برجام را ندارید.

چرا تحقیق و تفحص از مجلس اجرایی نمی‌شود؟

وی افزود:  آقای رییس مجلس شورای اسلامی چرا تحقیق و تفحص از مجلس اجرایی نمی‌شود؟ شفافیت را از مجلس شورای اسلامی آغاز کنید سفرهای خارجی، انعقاد قرارداد پیمانکاران، انتصابات و استخدام‌ها، خبرگزاری خانه ملت، مرکز پژوهش‌ها چرا از خودمان شروع نکنیم؟ اینها باید اجرایی شود یا خیر؟ تنباکوکاران خمینی‌شهر خسارت دیده‌اند. بیمه تکمیلی ایثارگران حذف شده است مجلس مگر مجلس مدرس نیست؟ هیات تطبیق فرامین مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت را باطل اعلام کند.

ابوترابی: دولت از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کند

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد، تیران و کرون در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه‌شنبه-۱۳ آذرماه- با اشاره به جنگ پیچیده فعلی ایران گفت: امروز دشمن با جنگ روانی بسیار پیچیده با عنوان جنگ «مخلوط شن و ماسه» در حال از بین بردن تمام دستاوردهای مهم نظام است. دشمن با ابزار مدرن به خصوص پیام‌رسان‌های خارجی سعی در ناامید کردن مردم و حذف تمام دستاوردهای مهم نظام دارد، یعنی با مخلوط کردن انبوه اخبار دروغ با تعداد کمی اخبار درست به اهداف خود می‌رسد.

وی خطاب به رییس جمهور افزود: تا کی ما باید در این فضای مسموم مجازی شیمیایی، شهید و مجروح بدهیم. مقام معظم رهبری بارها در خصوص حفظ امنیت ملی صحبت کرده‌اند. شما شخصا نسبت به تکمیل پروژه عظیم شبکه ملی اطلاعات غفلت کرده اید و از پیام رسان‌های داخلی حمایت نمی‌کنید.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر جنگ روانی، دشمن وارد جنگ اقتصادی نیز شده است. ما به لحاظ ساختارهای غلط قانونی دچار بیماری مزمن اقتصادی شده‌ایم و تا زمانی که مجلس شورای اسلامی و دولت ساختارهای بنیادی اقتصادی و اداری را اصلاح نکنند وضعیت مملکت اصلاح نمی‌شود.

چرا پول سرگردان مردم را برای پیشرفت و اشتغال جذب نمی‌کنید؟

وی عملکرد جلسات شورای هماهنگی اقتصادی در زمینه زمین زدن غول نقدینگی را راضی‌کننده ندانست و افزود: سوال من از سران قوا این است که حال که همه چیز از جمله نیروی انسانی، نعمت خدادادی نفت و گاز و سایر امکانات وجود دارد، چرا دست روی دست گذاشته، اقدام مناسبی در جذب پول سرگردان مردم برای پیشرفت و اشتغال نمی‌کنند؟ آیا بهتر نیست شورای هماهنگی اقتصادی، دبیرخانه، سخنگو و اجرای احکام داشته باشد؟ چرا سران قوا به امورات خرد مصرح قانون می‌پردازند؟ اینها سوالاتی است که باید به مردم جواب داده شود.

حاجی دلیگانی: گویی مسئولان توزیع سبد کالا جدول ضرب بلد نیستند

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه- در تذکر شفاهی با اشاره به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه گفت: قانونی را ما تصویب کردیم تا حقوق مقامات و مدیران در معرض دید مردم قرار داده شود، الان یک سال و ۹ ماه از تصویب این قانون و ۹ ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد. خواهش من این است که این موضوع را پیگیری کنید.

نماینده‌ مردم شاهین شهر در مورد شیوه‌ توزیع سبد کالا متذکر شد: پول بیت‌المال در حال توزیع است و از لحاظ کلیات نیز درست است و مشکلی ندارد،  اما گویی برخی از افراد و مسئولان جدول ضرب بلد نیستند. طوری دارند توزیع می‌کنند عوض اینکه مشکلات کشور کم‌تر شود، بیشتر می‌شود. مثلا به آن کسی که هیچ شغلی ندارد و تحت پوشش هیچ جایی نیست و شغلی هم نیست که سر کار برود سبد کالا تعلق نمی‌گیرد. بعد می‌گویند اگر سبد کالا می‌خواهید بروید به کمیته امداد. خب این که باعث می‌شود مددجویان کمیته‌ امداد بیشتر بشوند.

کامران: تفحص لولو نیست، بگذارید انجام شود

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه- در تذکر شفاهی با اشاره به شخصیت ساده‌زیست شهید مدرس خطاب به پزشکیان، رییس جلسه گفت: چه قدر راجع به ساده زیستی ایشان در این چند روز صحبت شد. زبان ما برای "اجرای تفحص از مجلس" مو درآورد. بگذارید ما تفحصمان را انجام بدهیم. تفحص لولو نیست. تفحص مچ گیری نیست.

کامران ادامه داد: چطور ما در مورد رویه‌ وزراتخانه‌ها و قوه قضائیه تفحص می‌گذاریم به خودمان که می‌رسیم فراموش می‌کنیم؟ من حتی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم شکایت کردم، چون کمیسیون بودجه مانع است. خدمت شما و آقای مطهری هم نامه نوشتم و چند بار تذکر نیز دادم. پا در میانی کنید که این مورد انجام بشود چون اگر انجام نشود می‌گویند پشت پرده خبرهایی است.

حق آبه اصفهانی‌ها را بدهید

نماینده مردم اصفهان با بیان این مطلب که وزیر نیرو به علت مشکلات آب یک‌بار کارت زرد گرفته است، گفت: ایشان گفتند که برای آب پاییزه‌ شما یک کاری می‌کنیم. باران هم آمد خداوند به آنها کمک کرد، کاری صورت نگرفت. برداشت غیرقانونی آب وجود دارد و به مسائل حق آبه داران رسیدگی نمی‌شود. در این موضوع وزیر مربوطه کوتاهی دارد. چرا کوتاهی دارد؟ به دلیل اینکه قادر نیست. ما می‌گوییم حق آبه را اول در سد بریز و بعد آب باران را به آن وارد کن.

استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان

پس از آنکه مشخص شد در ردیف بودجه سال ۹۸ دولت، هزینه پروژه‌های آبرسانی استان اصفهان حذف شده است، نمایندگان اصفهان روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه-  به صورت دسته جمعی استعفای خود را تقدیم رییس مجلس کردند.

البته آنگونه که از متن نامه این استعفا مشخص است، علی بختیار، نماینده گلپایگان به جمع بقیه نمایندگان اصفهان نپیوسته و در این حرکت جمعی شرکت نکرده است.

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، چادگان و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل این استعفا به خبرنگار ایمنا گفت: مشکل اصلی استان اصفهان و البته همه کشور در حال حاضر آب شرب است، این پروژه‌های آبرسانی هم همه برای تأمین آب شرب بوده اند. حال با حذف ردیف بودجه این پروژه ها، احساس نمایندگان این است که این همه رایزنی و تلاش که حتی تا دیشب هم ادامه داشت، بی فایده بود و دیگر جایی برای کار نمایندگان و انجام وظایف نمایندگی نمانده است در نتیجه استعفای خود را تقدیم مجلس کردیم.

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایمنا تأکید کرد: سی ماه است به عنوان نمایندگان  اصفهان به طور مستمر  از همه ظرفیت‌های نمایندگی چه تقنینی و چه نظارتی برای احیای زاینده رود استفاده کرده‌ایم، آنچه از دیپلماسی آب باید انجام می دادیم، انجام دادیم و با همگان مذاکره کردیم؛ در حال حاضر تنها چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد استعفای دسته جمعی است، لااقل اینطور میان اختیار و تکلیف در رسالت نمایندگی‌مان تعادل ایجاد می‌شود.

در بخشی از نامه استعفای نمایندگان مردم استان اصفهان خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی آمده است:  متاسفانه با وجود این که آقای رییس‌جمهور در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی، احیای زاینده‌رود را در حضور مردم اعلام و سال‌ها از آن قرار می‌گذرد، احیای زاینده‌رود که هیچ، سازمان برنامه و بودجه علی‌رغم پیگیری بسیار زیادی که انجام شد حتی از گذاشتن اعتبار در ردیف مرتبط با تأمین آب شرب (که در سال جاری تا مرز بحران پیش رفت) خودداری کرده است، لذا در صورتی که حداقل نتوانیم حق مردم استان و جمعیت چندین میلیونی را برای تأمین آب شرب آن‌ها از طریق این دولت تأمین نماییم دلیلی برای حضور در مسؤلیت نمایندگی نمی‌بینیم.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

سیدناصر موسوی لارگانی به وزیر نیرو: لزوم تسریع در تکمیل پروژه های فاضلاب شهرهای فلاورجان و ... باتوجه به تخصیص ردیف بودجه ملی در بودجه ۹۷ و انتظار مردم از دولت.

به وزیر راه و شهرسازی: لزوم تامین روشنایی اتوبان ذوب آهن اصفهان در محدوده شهرستان فلاورجان در اسرع وقت با توجه به تصادفات متعدد ناشی از عدم روشنایی جاده و گذشت حدود دو سال از شروع این پروژه.

 به وزیر کار و رفاه اجتماعی: لزوم برخورد با دخالت مسئولان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در انتخابات اتاق تعاون استان اصفهان

حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر بهداشت: استقلال شغلی و حقوقی مسئولان فنی صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی.

به رییس جمهور: الزام مردم به مراجعه به نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی جهت اثبات استحقاق دریافت سبد کالا مغایر شان و کرامت مردم است. دستور فرمایید مشکل ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان سریعتر برطرف گردد. انصافا میزان دستمزد کارگران ساختمانی با توجه به تورم و گرانی های امروز کشور هیچ تناسبی ندارد لطفا فکری بکنید.

به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت تجدیدنظر و بازنگری در طرح جامع شهر دستگرد به دلیل عدم رعایت حقوق مردم و ملاحظات محلی.  

احمد سالک به رییس جمهور: چرا هزینه‌های جانبازان از دستگاه ها حذف شد و هزاران جانباز ۷۰ درصد و غیره را سرگردان کرده و با سرمایه های کشور به طور حذفی برخورد می کنید؟

کد خبر 360666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.