توسعه خدمات با رویکرد شاخص پذیری در برنامه عملیاتی دو ساله شهرداری

سی و نهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اصفهان با حضور شهردار، روسای کمیسیون های شورای اسلامی شهر، معاونان و مدیران شهرداری اصفهان به منظور تدوین برنامه عملیاتی دوساله شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در این جلسه بررسی مقاصد، سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه عملیاتی شهرداری اصفهان در بازه زمانی سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت.    

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در این خصوص اظهار کرد: این برنامه عملیاتی در راستای برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان بررسی و تدوین می شود و قرار است ارتباطی بین برنامه های راهبردی، بودجه های سالیانه و عملیات و اقدامات شهرداری برای سال های آتی باشد.  

سعید فردانی با بیان اینکه دو رویکرد بسیار مهم برای این برنامه عملیاتی مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: تدوین برنامه بر اساس نتایج نه بر اساس وظایف و کمی نمودن برنامه در قالب شاخص های سنجش پذیر دو رویکرد مهم برنامه عملیاتی شهرداری اصفهان هستند. در صورتی‌که بتوانیم این دو اتفاق را در موعد زمانی خود و با مشارکت مدیران شهری اجرایی کنیم توافق جمعی قبل از تخصیص منابع یا بودجه های سالیانه انجام شده و برنامه بر اساس اولویت بندی ها اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این برنامه به دنبال این هستیم که اولویت‌های راهبردی در برنامه عملیاتی و بودجه سالیانه تسری پیدا کند، ارتباط منطقی و کیفی بین برنامه عملیاتی و راهبردی شکل گرفته و عدالت اجرایی شود.

کاهش هزینه‌های شهرداری با افزایش استفاده از فناوری‌ها

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه توسعه خدمات با رویکرد عدالت را برای سال آینده مدنظر قرار داده ایم، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موضوع کاهش هزینه ها در دستور کار قرار گرفته است. این کاهش در دو بعد کاهش هزینه های نگهداری شهر و کاهش هزینه های اداره شهر با استفاده از فناوری های نوین صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: حدود پنج ماه تیم کارشناسی و حوزه برنامه ریزی معاونت سرمایه انسانی شهرداری درگیر تدوین برنامه الگوی عملیاتی است. همچنین جلسات بسیار خوبی با مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف و موسسات وابسته برگزار شده و تعامل شایسته ای با ذینفعان و واحدهای مختلف شهرداری صورت گرفت.

فردانی با بیان اینکه برای تدوین برنامه عملیاتی شهرداری اصفهان بیش از یک هزار نفر ساعت کار کارشناسی و مدیریتی صورت گرفته است، گفت: مهمترین چالش ما بررسی و تصمیم گیری در خصوص پروژه های نیمه تمام، تخصیص منابع محدود و پروژه های بسیار زیاد از سال های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی است. گفتمان حال حاضر مدیریت شهری تمرکز روی پروژه هایی است که بیشترین اثرگذاری را روی توسعه شهر و رضایت شهروندان خواهد داشت.  

وی اضافه کرد: مدیریت شهری معتقد است با استفاده از بررسی روش های متعدد تامین مالی برای پروژه ها و یا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توانیم چالش کمبود منابع و پروژه های نیمه تمام را پشت سربگذاریم.  

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به چالش هایی که شهرداری اصفهان در سال های اخیر با آن مواجه بوده رویکرد نتیجه محوری به جای وظیفه محوری یک اختیار نیست بلکه یک الزام است، ‌ تاکید کرد: به طور مثال زمانی که بر اساس وظیفه خیابان سازی انجام شود این خیابان‌سازی توسعه پیدا می‌کند، اما وقتی بر اساس نتایج تصمیم گیری می کنیم و قرار است سرعت سفر در معابر شهری و خیابان ها را بالا ببریم شاید لزوما خیابان سازی ما را به این نتیجه نرساند بنابراین لازم است روی راهکارهای دیگر مانند ساماندهی مشاغل، استفاده از حمل و نقل همگانی و یا توسعه خدمات الکترونیک تمرکز کنیم که هزینه هایی به شدت کمتر از توسعه معابر و اثرگذاری بیشتر در راستای روان سازی معابر خواهد داشت.           

وی گفت: کاهش آلایندگی‌ها، روان سازی عبور و مرور، تاب آوری و افزایش ایمنی در محیط‌های شهری، بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و تاریخی در شهر و سرزندگی فضاهای شهری از جمله مقاصد و برنامه‌هایی است که در برنامه عملیاتی شهرداری برای شهر اصفهان در نظر گرفته شده است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان افزود: مقصد راهبردی که در این برنامه برای شهرداری در نظر گرفته شده افزایش بهره برداری بهینه از دارایی های شهرداری است. شهرداری قرار است در سه سال آینده بر دارایی های اقتصادی، سرمایه اقتصادی، سرمایه اطلاعاتی و سرمایه انسانی خود تمرکز کند تا بهبود را در این حوزه ها رقم بزند.

کد خبر 360610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.