فرهنگ رویارویی با آلودگی هوا را در خانواده‌ها ارتقا دهیم

کارشناس فنی مرکز کنترل کیفیت هوای محیط زیست اصفهان گفت: یکی از اساسی‌ترین نیازهای فعلی جامعه، ارتقاء فرهنگ خانواده‌ها در استفاده نکردن از خودروهای شخصی در زمان آلودگی هوا است.

ستار مصری‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:  متاسفانه زمانی که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند بسیاری از خانواده‌ها همراه با فرزندان خود برای خرید و تفریح به مرکز شهر می‌روند.

وی یکی از اساسی‌ترین نیازهای فعلی جامعه را ارتقاء فرهنگ خانواده‌ها در استفاده نکردن از خودروهای شخصی در زمان آلودگی هوا دانست و گفت: زمانی که شهروندان برای کنترل آلودگی هوا همکاری نمی‌کنند به جای تبعات مثبت از تعطیلی مدارس در کاهش آلاینده‌ها، شاهد افزایش تبعات منفی ناشی از تعطیلی هستیم.

کارشناس فنی مرکز کنترل کیفیت هوای محیط زیست اصفهان با اشاره به پایش میزان آلاینده‌های هوا از طریق تجهیزات به روز دنیا در شهرداری خاطرنشان‌کرد: از طریق این تجهیزات داده‌های هوا روزانه مورد پایش قرار می‌گیرد و به طور دقیق جزییات مربوط به گازهای سمی بررسی می‌شود.

مصری‌پور اضافه کرد: دو پروژه بزرگ با همکاری شهرداری، دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان برای تعیین سهم آلاینده های متحرک و ثابت تا اواخر امسال به اتمام می‌رسد، سپس نتایج هر دو طرح و سهم هر یک از منابع آلاینده در اختیار استانداری اصفهان گذاشته می‌شود. 

وی با بیان اینکه خشکی رودخانه زاینده رود در افزایش آلودگی هوای شهر تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: در زمان جاری بودن رودخانه، ذرات معلق آلاینده به آب رودخانه جذب می‌شد، اما اکنون به دلیل خشک بودن رودخانه، این ذرات در هوا معلق می‌شود، همچنین با توجه به نوع جایگاه اصفهان که اطراف آن را کوه فرا گرفته است، آلودگی‌ها در فصولی از سال در این شهر پایدار می‌شود.

این کارشناس با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی که هفت سال است اذعان کرد: عمر ناوگان اتوبوسرانی در شهر اصفهان در مقایسه با ناوگان های دیگر در کشور عمر کمتری دارد و اکنون با راه اندازی مراکز معاینه فنی ویژه برای ناوگان اتوبوسرانی شاهد بهبود وضعیت هوای شهر هستیم؛ اتوبوس‌هایی که از لحاظ فنی مشکل دارد از سوی شهرداری شناسایی و عیوب آنها از سوی نیروهای متخصص در اتوبوسرانی رفع می‌شود.

مصری پور تاکید کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد، خودروهای بزرگ که حمل و پخش کالا به سوپر مارکت‌ها را برعهده دارند، فعالیت نخواهند کرد و همچنین به منظور کاهش آلاینده های هوا از آتش زدن زمین های زراعی جلوگیری می شود و اداره خدمات شهری با این گونه تخلفات برخورد جدی خواهد کرد.

کد خبر 360562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.