از پست گرفتن زنان در افغانستان تا فساد گسترده در عراق

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما افشای پرونده‌های فساد در عراق، انتظارات ترکیه از ناتو، تشکیل کابینه جدید بحرین، آمادگی کابل برای مذاکره بدون پیش شرط با طالبان، ناکامی پارلمان عراق برای تعیین وزرا، دعوت عربستان از قطر از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی، با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

دیدار سید عمار حکیم و نوری مالکی

image.png

نوری مالکی، رییس ائتلاف دولت قانون روز یکشنبه- ۱۱ آذرماه- با حضور در دفتر جریان حکمت ملی با سید عمار حکیم، رهبر این جریان و رییس ائتلاف اصلاح و سازندگی دیدار کرد و طرفین ضمن گفت‌وگو بر ضرورت تسریع در روند تعیین تکلیف وزارتخانه‌های باقی مانده در کابینه دولت عراق تأکید کردند.

طرفین در این دیدار ضمن بررسی تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق به ویژه روند تکمیل کابینه دولت، در خصوص نهادمندسازی ائتلاف اصلاح و سازندگی و ائتلاف سازندگی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حکیم در این دیدار بر لزوم تسریع در روند تعیین تکلیف وزارتخانه های باقیمانده تأکید کرد و افزود: این امر اجرای برنامه‌های دولت و خدمات‌رسانی به شهروندان را شتاب می‌بخشد.

برگزاری اولین آیین عشای ربانی مسیحیان در عربستان

عربستان کلیسا

 الانبا مرقس، اسقف کلیسای "شبرا الخیمة" واقع در شمال قاهره در گفت‌وگویی با روزنامه اخبار الیوم اعلام کرد، در جریان سفرش به عربستان که بنا به دعوت دفتر پادشاهی عربستان صورت گرفت، اولین آیین عشای ربانی مسیحیان در عربستان برگزار شد.

مرقس که از اسقف‌های ارشد کلیسای مصر است و تا کنون چند بار به عربستان سفر کرده، اظهار کرد: سفر اولم به عربستان برای دیدار با قبطی‌ها در عربستان و جویا شدن احوال آنها در کشور دومشان انجام شد.

این مسئول کلیسای مصر تاکید کرد: قبطی‌ها در کشور دومشان اقامت دارند. سفر کنونی با دعوت دفتر پادشاهی عربستان انجام شده است و تا ۱۷ ماه جاری میلادی ادامه می‌یابد.

وی در ادامه ساخت هرگونه کلیسا را در خاک عربستان تا این لحظه تکذیب کرد.

رد درخواست آزادی دمیرتاش 

دمیرتاش

دادگاه آنکارا روز یکشنبه- ۱۱ آذرماه- درخواست وکلای دمیرتاش را رد کرد و حکم صادر شده توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر که اعلام کرده بود حبس دمیرتاش باید به پایان برسد را نادیده گرفت.

حزب دموکراتیک خلق در بیانیه‌ای در واکنش به حکم دادگاه آنکارا علیه دمیرتاش اظهار کرد: تصمیم دادگاه آنکارا بر اساس دلایل سیاسی گرفته شده است و این تصمیم به دلیل فشارهای وارده از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و دولت وی اتخاذ شده است.

دمیرتاش ۴۵ ساله متهم به انجام تبلیغات تروریستی برای پ.ک.ک است، اگر او محکوم شود، با ۱۴۲ سال حبس مواجه است، اما وی این اتهامات را رد می‌کند.

ممکن است این اتفاق و عدم پیروی از تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا عضویت ترکیه در شورای اروپا را به خطر اندازد.

پارلمان عراق در تعیین وزرای باقیمانده ناکام ماند

پارلمان عراق

پارلمان عراق جلسه رأی‌گیری درباره وزرای باقیمانده دولت عادل عبدالمهدی را به پنجشنبه موکول کرد. قرار بود پارلمان عراق روز سه‌شنبه-۱۳ آذرماه- جلسه‌ای برای رأی‌گیری درخصوص تعیین بقیه وزرای دولت عادل عبدالمهدی برگزار کند، اما نمایندگان خشمگین این جلسه را ناکام گذاشتند. آن‌ها در مقر پارلمان شعارهایی علیه نامزدهای پیشنهادی عبدالمهدی برای وزارتخانه‌های باقیمانده سر دادند.

یکی از اعضای پارلمان گفت که بیشتر این نمایندگان عضو فراکسیون مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هستند که به نامزدی فالح الفیاض برای پست وزارت کشور اعتراض دارند و برخی از آن‌ها نیز در لیست حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق قرار دارند. در پی تنش، عبدالمهدی و وزرایی که قرار بود معرفی کند مقر پارلمان را ترک کردند و رییس پارلمان نیز جلسه را به پنجشنبه موکول کرد.

عبدالمهدی روز دوشنبه در پیامی به رییس‌ پارلمان عراق اعلام کرده بود که فالح الفیاض را به عنوان وزیر کشور و فیصل الجربا را به عنوان وزیر دفاع به پارلمان پیشنهاد می‌دهد. از سوی دیگر نوری مالکی، رییس ائتلاف دولت قانون عراق از تمامی گروه‌های سیاسی خواست اختلافات را کنار بگذارند.

دعوت عربستان از قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس

پادشاه عربستان، امیر قطر

پادشاه عربستان چند ساعت پس از درخواست شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت از وی در خصوص دعوت از امیر قطر، در پیامی از امیر قطر دعوت کرد در سی‌ونهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس که در نهم دسامبر مصادف با روز یکشنبه-۱۸ آذرماه- در ریاض برگزار خواهد شد؛ شرکت کند. به همین منظور روز سه شنبه -۱۳ آذرماه-  عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پیام دعوت پادشاه عربستان را به سلطان بن سعد مریخی، وزیر مشاور امور خارجه قطر در دوحه تقدیم کرد.

از آغاز بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه، این نخستین پیام مکتوب سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به امیر قطر و سفر الزیانی به دوحه هم نخستین سفر اوست.

بررسی جدی پرونده خاشقجی در اجلاس گروه ۲۰

جمال خاشقجی

رییس‌جمهوری ترکیه روز سه شنبه-۱۳ آذرماه- اعلام کرد، در اجلاس سران گروه ۲۰ پرونده قتل جمال خاشقجی به صورت جدی مطرح شد و مورد مذاکره قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه پس از بازگشت از آرژانتین، پاراگوئه و ونزوئلا، اعلام کرد: در روزهای پیش‌رو همچنان پرونده جمال خاشقجی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به سفرهایش به پاراگوئه و ونزوئلا و تأکید بر گسترش روابط با کشورهای آمریکای جنوبی، گفت: قرار است پاراگوئه و ونزوئلا سفارت‌خانه‌های خود را در ترکیه به زودی افتتاح کنند. اردوغان در ادامه اظهاراتش بر گسترش هرچه بیشتر روابط با آمریکای لاتین و جزایر کارائیب تاکید کرد.

هشدار امیر کویت نسبت به خطرات بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس

امیر کویت

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت روز سه شنبه-۱۳ آذرماه- ضمن هشدار نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت بی‌ثبات منطقه از همگان خواست تا این خطرات که بیانگر مداخله‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است را درک کنند.

وی در ادامه افزود: این اختلافات تاثیرات مخرب و مضری را بر امنیت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و ملت‌های آن خواهد گذاشت و هدف کویت آشتی و بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه است.

امیر کویت همچنین تصریح کرد: شورای همکاری خلیج (فارس) الگویی برای تحقق همکاری سازنده در سطح گسترده میان امت عربی است.

وی خواستار پیروی از روش کویت جهت آرام‌ کردن امور و ممانعت از جنگ لفظی سخیف به خاطر مهار بحران کنونی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد و گفت: آنچه باعث اتحاد میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) می‌شود بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که باعث تفرقه آن‌ها می‌شود. امیر کویت بر لزوم باقی ماندن شورای همکاری خلیج فارس به عنوان نمادی برای افتخارات، امنیت و آرامش تاکید کرد.

این در حالی است که پادشاه عمان هم پیام مکتوبی را از پادشاه عربستان جهت حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس دریافت کرد.

عادل عبد المهدی: عراق یکی از فاسدترین کشورهای جهان است

عادل عبدالمهدی

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق روز چهارشنبه- ۱۴ آذرماه- در کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد اعلام کرد که با وجود ۱۳ هزار پرونده باز در زمینه فساد در کشور،  دولت به طور جدی تصمیم گرفته است اقداماتی را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند.

عبدالمهدی در ادامه افزود: با ممانعت اشخاص از منافع عمومی به عنوان پرونده فساد برخورد خواهد شد و از این پس اجازه نخواهیم داد مفسدین پشت هر چیزی پنهان شوند.

نخست وزیر عراق با اشاره به تشکیل نشدن جلسه رای‌گیری در روز سه‌شنبه، خاطرنشان کرد:  قبل از جلسه حالتی از هرج و مرج میان نمایندگان به وجود آمده بود که رای‌گیری برای تکمیل کابینه درخصوص وزرای باقیمانده با مشکل رو به رو شد و امیدواریم که رای‌گیری در جلسه آتی صورت بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: عراق به موجب شاخص‌های سازمان شفافیت بین‌المللی در سال‌های گذشته یکی از فاسدترین کشورهای جهان شناخته شد و طبق گزارش‌های بین‌المللی همچنان روند اختلاس و هدر دادن اموال عمومی در این کشور وجود دارد.

انتظارات ترکیه از ناتو

چاووش‌اوغلو

مولود چاووش‌اوغلو، وزیرخارجه ترکیه که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه ناتو به بروکسل رفته بود، روز چهارشنبه- ۱۴ آذرماه - در پیامی در توئیترش ضمن اعلام اینکه ترکیه به عنوان یکی از کمک کننده‌های اصلی ناتو انتظار همبستگی از سوی این ائتلاف دارد، نوشت: پیوند "ترنس آتلانتیک" یک مساله کلیدی برای ناتو و امنیت جمعی ماست.  

در اولین روز نشست ناتو در بروکسل، چاووش‌اوغلو در جلسه‌های متعددی از جمله جلسه‌های "گرجستان و اوکراین" و "امنیت ترنس آتلانتیک" شرکت کرد و در حاشیه این نشست با وزرای خارجه آلمان، اسپانیا، ایتالیا و رومانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

تشکیل کابینه جدید بحرین

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین روز چهارشنبه- ۱۴ آذرماه-  نخست وزیر مستعفی را بار دیگر مسئول تشکیل کابینه کرد. کابینه جدید بحرین به ریاست خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر سابق این کشور شامل ۱۸ وزیر و با حفظ وزیران سابق و تغییر سه وزیر مجددا تشکیل شد.

به موجب دستور پادشاه بحرین، "سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه"، ولیعهد این کشور به عنوان "معاون اول نخست وزیر" تعیین شد. وزرای پست‌های اصلی مانند وزارت خارجه، کشور و دادگستری در پست‌های خود باقی ماندند و  عبدالله بن حسن النعیمی، به عنوان وزیر دفاع جدید انتخاب شد.

کابل: برای مذاکره غیرمشروط با طالبان و بررسی تغییر قانون اساسی آماده‌ایم

کنفرانس صلح افغانستان

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به دنبال کنفرانس صلح افغانستان در مسکو روز چهارشنبه- ۱۴ آذرماه - گفت‌: دولت افغانستان اعلام کرده است هیچ پیش شرطی را برای مذاکره صلح مستقیم با طالبان ندارد  و  آمادگی برای توافق پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید نیز وجود دارد.

شورای عالی صلح که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط حامد کرزای، رییس جمهوری وقت افغانستان تاسیس شد یکی از هیات‌های دولتی مهم مسئول مذاکرات صلح با طالبان است.

پیش‌تر کابل خواسته بود که این جنبش شبه نظامی سلاح‌های خود را زمین گذاشته، به قانون اساسی احترام بگذارد، اما در حال‌ حاضر این دو مساله مطرح و اصلی محسوب نمی‌شوند.

برای اولین بار؛ یک زن معاون وزیر کشور افغانستان شد

image.png

حسنا جلیل نخستین زنی است که از روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه- به عنوان معاون راهبرد و سیاست وزارت کشور افغانستان گماشته شده است. او پیش از این به عنوان سرپرست «ریاست تحلیل، ارزیابی و سیاست» وزارت معادن و نفت افغانستان فعالیت می‌کرد.

او از دانشگاه آمریکایی افغانستان مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و تجارت دارد. انتصاب او واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. منتقدین او، خانم جلیل را برای این پست "جوان و بی‌تجربه" خوانده‌اند. آنها می‌گویند او تجربه نظامی ندارد و این سمت باید به یک نظامی سپرده می‌شد.

موافقان او اما از تعیین یک زن و یک جوان در این پست استقبال می‌کنند و می‌گویند، بسیاری از عالی‌ترین مقام‌های نظامی در عرصه نظامی تحصیل کرده نیستند.

تصمیم برای تقویت ظرفیت‌ تسلیحات اتمی خود

 والری گراسیموف، رییس ستادکل ارتش روسیه روز پنجشنبه-۱۵ آذرماه-اعلام کرد:  هم‌زمان با این که آمریکا در حال تقویت و استقرار سپر موشکی جهانی خود است، روسیه نیز پتانسیل جنگی نیروهای اتمی استراتژیک خود را افزایش می‌دهد.

وی افزود: به طور خاص، نیروی موشکی استراتژیک روسیه با سیستم‌های موشکی یارس و سیستم موشکی آوانگارد مجددا مسلح شده است. روسیه در حال ساخت سامانه موشک بالستیک جدیدی برای جایگزینی سامانه موشکی بالستیک ووی وودا است. در سال ۲۰۱۸ سامانه جدید با موفقیت آزمایش‌های اولیه را طی کرد. زیردریایی‌های استراتژیک روسیه به صورت دائم در حال انجام وظایف نظامی خود هستند و گشت‌زنی‌های خود را ازجمله زیر یخ‌های قطب شمال انجام می‌دهند.

گرایسموف تأکید کرد: آمریکا این توانایی را دارد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ظرفیت حملات اتمی خود را افزایش دهد.

وی افزود: پتانسیل نیروهای اتمی استراتژیک هوابرد از طریق به‌روزرسانی بمب‌افکن‌های استراتژیک تی یو- ۱۶۰ و تی یو-۹۵ تقویت خواهد شد. روسیه این بمب‌افکن‌ها را که ساخت شرکت توپولوف است، با موتورهای قدرتمندتر و تجیهزات مدرن مجهز خواهد کرد و برد تسلیحاتی آن‌ها را افزایش خواهد داد.

وقوع حادثه تروریستی در چابهار

حمله تروریستی چابهار

پیش از ظهر امروز پنجشنبه-۱۵ آذر ماه- یک عامل انتحاری اقدام به انفجار بمب داخل یک خودرو در یکی از خیابان‌های چابهار کرد که این حادثه چند شهید و مجروح داشت. به گفته محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان خودرو وانت تویوتا حامل مواد منفجره در ساعت حدود ۹:۵۵ دقیقه صبح قصد ورود به مقر ستاد انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با مقاومت ماموران انتظامی روبه رو شد و عامل انتحاری، این خودرو را درب ورودی این ستاد منفجر کرد و به هلاکت رسید.  

محمدرضا ناصح، رییس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز گفت: حادثه تروریستی صبح امروز چابهار ۲۸ مجروح و دو شهید داشته است. ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده در این حادثه به شهادت رسیدند.

گزارش از پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 360561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.