در هر منطقه یک بوستان ویژۀ معلولان مناسب‌سازی می شود

شهردار کرمان با بیان اینکه شهر باید به‌صورت همه‌جانبه برای معلولان مناسب‌سازی شود، گفت: ساختمان‌های ساخت جدید که ضوابط مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان را در نظر نگیرند مشمول هزینه‌های سنگینی می‌شوند.

به گزارش ایمنا، سیدمهران عالم‌زاده با بیان اینکه مناسب‌سازی شهر باید به‌صورت همه‌جانبه باشد، اظهار کرد: در این زمینه باید وضعیت تمام معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و ... در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی ادامه داد: اگر در ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شود، ضوابط مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان در نظر گرفته نشود، علاوه بر ارسال پرونده به کمیسیون ماده پنج و برگرداندن به حالت قبل، هزینه‌های سنگینی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه به منظور مناسب‌سازی ساختمان‌هایی که پیش از این ساخته شده، مؤلفه‌های تشویقی در نظر گرفته خواهد شد، تصریح کرد: به خیرانی که آمادگی دارند در مناسب‌سازی به‌صورت عمومی یا در قالب ساخت فضاهایی برای معلولان اقدام کنند، زمین و پروانۀ ساختمانی رایگان داده خواهد شد.

شهردار کرمان مناسب‌سازی شهر را یکی از اولویت‌های مهم شهرداری کرمان دانست و بر برگزاری جلسات ستاد مناسب‌سازی شهر برای معلولان به‌صورت ماهانه تأکید کرد و گفت: در صورت نیاز، کارگروه‌هایی زیرمجموعۀ این ستاد تشکیل خواهد شد. کارشناسان مناطق باید در این زمینه ریزبین باشند تا شهر مناسبی برای تمام اقشار داشته باشیم.

عالم‌زاده با بیان اینکه طبق قانون اگر مهندس ناظر ضوابط مربوط را رعایت نکند، مشمول مجازات‌های سنگینی خواهد شد، گفت: مهندسان شهرداری نیز ضوابط مربوط را هنگام صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان‌کار کنترل می‌کنند، اما اگر در کنترل ضوابط توسط مهندسان شهرداری، نکته‌ای از قلم افتاد، رافع مسئولیت مهندس طراح نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ضوابط مربوط به مناسب‌سازی، از ابتدای بهمن‌ماه اجرا خواهد شد؛ ساختمان‌های در حال ساخت نیز باید برای رعایت مناسب سازی برای معلولان کنترل شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه در هر منطقه، باید یک بوستان ویژۀ معلولان مناسب‌سازی و تجهیزات مورد نیاز معلولان در این بوستان‌ها نصب شود، خاطرنشان کرد: نصب علائم و تابلوهای ویژۀ معلولان در نقاط مختلف شهر و سامان‌دهی محل تردد معلولان در تمامی نقاط شهر، از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد. حمل‌ و ‌نقل عمومی ویژۀ معلولان نیز باید بتدریج سامان‌دهی شود.

کد خبر 360515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.