تولید آب آشامیدنی از نور خورشید

کمبود آب یکی از بزرگترین چالش‌های دنیای امروز است اما نوآوری‌های جدیدی در دنیا وجود دارد که می توان از طریق آن آب آشامیدنی سالم تهیه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Zero Mass Water یک استارت آپ جدید است که با استفاده از تکنولوژی جدید، از هوا آب آشامیدنی تولید می‌کند. Zero Mass با سازمان‌های سراسر جهان همکاری می‌کند و سیستم‌هایی در مناطقی همچون اکوادور، اردن، مکزیک و فیلیپین که زیرساختی برای آب آشامیدنی ندارند، نصب کرده است.

آزمایشات مربوط به این نوآوری در مراحل ابتدایی هفت سال وقت گرفت و در طول این مدت تکنولوژی‌های جدید بسیاری برای آن به کار رفت. در حال حاضر تأسیسات نیروی پلیس پرت در غرب استرالیا و سازمان غیر دولتی دختران Samburu در شمال کنیا از این طریق به آب آشامیدنی دسترسی دارند. همچنین این تأسیسات خورشیدی پس از طوفان ماریا به پورتوریکو اهدا شد و در دسترس ساکنان محلی قرار گرفت. در ایالات متحده نیز سیستم‌های این شرکت  در ساختمان‌های تجاری و  مسکونی از جمله مدارس، ادارات، خانه‌ها و کلیه مناطقی که در آن‌ها نیاز به آب سالم و غیرآلوده احساس می‌شود، نصب شده است.

در این فناوری، از هیدروپنل‌های قابل حمل خورشیدی استفاده شده است که رطوبت هوا را جذب می‌کنند. یک پنل خورشیدی منبع به طور متوسط آب آشامیدنی کافی برای دو یا سه نفر را تامین می‌کند و دو پنل می‌توانند روزانه حدود ۱۹ لیتر آب معادل ۲۰ بطری تولید کنند. هزینه راه‌اندازی این تأسیسات ۴۵۰۰ دلار است که کمتر از میزان پرداختی لازم برای بطری‌های آب در طول چهار سال می‌شود و حتی سهم بسزایی در کاهش نیاز به استفاده از بطری ونهایتا حفظ طبیعت دارد.

این هیدروپنل‌ها یک طراحی نسبتا ساده دارند که طی آن نور خورشید به نوع دیگری از انرژی تبدیل می‌شود. هنگامی که نور خورشید بر مواد اسفنج مانند درون هیدروپنل‌ها تابیده می‌شود آن‌ها را گرم کرده و باعث ایجاد چگالی و میعان (تبدیل گاز یا فاز گازی به مایع تحت شرایط فیزیکی و شیمیایی مانند تغییر فشار، دما و ... ) شده و مایع حاصل از آن در یک مخزن ۳۰ لیتری جمع می‌شود. پس از اضافه کردن مواد معدنی و ازن به منظور بهبود طعم و خلوص، آب به سمت شیر آب یا مخزن آب یخچال پمپاژ می‌شود و از آنجایی که در طول این فرآیند از پنل‌های خورشیدی و انرژی خورشید استفاده می‌شود پس می‌توان گفت که یک تکنولوژی دوستدار محیط و کاملا سازگار با طبیعت است. از آنجایی که در کل فرآیند تولید آب، از پنل‌های انرژی خورشید استفاده می‌شود پس می‌توان گفت که یک تکنولوژی دوستدار محیط و کاملا سازگار با طبیعت است.

کد خبر 360480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan BG ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    جالب بود