۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
"تقرچه" در بند بی‌مسئولیتی

سمیرم- پارک‌های کوهستانی و مرتفع یکی از اصلی‌ترین مناطق گردشگری هر شهرستانی به شمار می‌رود تا جایی که در برخی از شهرها شاهد ساخت پارک‌های کوهستانی مصنوعی هستیم، اما متأسفانه شهر سمیرم با داشتن پتانسیل‌های بالای طبیعی سال‌ها است از داشتن چنین پارکی محروم مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان سمیرم با توجه به کوهستانی بودن و قرار گرفتن در مسیر رشته‌کوه زاگرس یکی از مناطق مناسب برای ساخت پارک‌های کوهستانی به شمار می‌رود که متأسفانه با وجود پتانسیل‌های بالای طبیعی در این شهر هنوز اقدامی شایسته برای افتتاح چنین پارکی صورت نگرفته است.

منطقه کوهستانی تقرچه که از چند سال قبل برای ساخت پارک کوهستانی مدنظر شهرداری سمیرم قرار گرفته، باوجود هزینه‌های بالایی که برای سکوبندی، روشنایی و امکانات بهداشتی شده هنوز به‌صورت یک پارک متروکه در قسمت شمالی شهر سمیرم قرار دارد.

"تقرچه" که به گفته برخی از گذشتگان به دلیل موقعیت بسیار خوب آن، محل استقرار طایفه "قراچه" بوده و اسم آن از تخت قراچه آمده است، امروز مورد استقبال مردم و گردشگران قرار نگرفته است.

فرصتی که تهدید شد

این پارک بیش از پنج سال است که به صورت نیمه تمام باقی مانده و هنوز هیچ اقدامی برای تکمیل، بهبود، بازسازی و بهره برداری از آن در دستور کار قرار نگرفته است و متاسفانه اگر در سیاهی شب سری به این پاتوق پارک گونه بزنید شاهد خرید فروش مواد مخدر و یا استعمال دخانیات در این محل خواهید بود.

چشم‌انداز شهر از این نقطه تا جایی زیبا و جذاب است که با ساخت این پارک، فضایی مطبوع، مناسب و مفرح برای شهروندان فراهم و تبدیل به یک پارک فرا منطقه‌ای برای عموم خواهد شد و بدون شک مردم از این پارک کوهستانی بزرگ استقبال بسیار خوبی خواهند داشت.

نادیده گرفتن پتانسیل‌ها باعث سردی گردشگران

پارک تقرچه با داشتن دو آبشار که در نوع خود کم‌نظیر است، می‌تواند به‌عنوان یکی از زیباترین پارک‌های کوهستانی آبشاری کشور به شمار آید تا چشم هر بیننده‌ای را حیرت‌زده کند.

شهر سمیرم با توجه به پتانسیل بسیار بالای گردشگری، تفریحی و توریستی‌ که در خود دارد متأسفانه تنها با داشتن دو منطقه گردشگری آبشار و پارک دریاچه در زمان حضور مسافران با کمبود مکان‌های تفریحی شهری روبه‌رو است که همین موضوع موجب سردی گردشگران برای حضور در شهرستان می‌شود.

دربند سمیرم را دریابید

سجاد احمدی یکی از جوانان سمیرمی در این باره به ایمنا می‌گوید: تقرچه سمیرم چیزی از کوه صفه اصفهان یا دربند کمتر نداره تنها مسئولان به فکری نداشته، آخه تا کی باید ببینیم مسافران توی پیاده‌روهای شهرمون چادر میزنن و میخوابن؟ اینم توی شهری مثل سمیرم با این همه جاذبه طبیعی واقعا انصاف نیست.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌خواهم به مسئولان شهرم بی‌احترامی کنم ولی انصافاً شهر ما مثل همون ۲۰ سال پیششه که بوده، نه جای تفریحی خوبی داره نه پارک درست و حسابی اینجا همه چیز به‌صورت طبیعی برای پارک آماده است.

پیمان یکی از مسافران تهرانی که به پارک تقرچه سمیرم آمده به ایمنا می‌گوید: واقعاً این پارک بسیار جای خوبی برای شب‌های گرم تابستان و هوای دلکش بهار است.

وی می‌افزاید: واقعاً این محل برای ساخت پارک کوهستانی منحصر به فرد است اما انگار از طرف مسئولان مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

بخش خصوصی استقبالی از مجموعه نداشته است

اصغر سلیمی، نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دعوت از بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری این شهرستان اظهار می‌کند: متاسفانه در حال حاضر هیچ سرمایه گذاری این پارک کوهستانی را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده است.

وی با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته برای ساخت پارک کوهستانی "اشکفت رز" واقع در ضلع شرقی شهر سمیرم و در نزدیکی مجموعه گردشگری آبشار سمیرم می‌گوید: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های مهم پارک سازی شهری سمیرم به حساب می آید که مطالعات آن در حال انجام است.

نمی‌توانیم هزینه‌ای کنیم

حسینعلی صادقی، شهردار سمیرم در این باره می‌گوید: پارک تقرچه سمیرم یکی از مناطق گردشگری بسیار مناسب از نظر جغرافیایی است که نیاز به حضور بخش خصوصی برای انجام اقدامات لازم در زمینه راه اندازی را دارد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی برای همکاری با بخش خصوصی در این رابطه تصریح می‌کند: شهرداری سمیرم در حال حاظر با توجه به نداشتن ردیف بودجه با نام و بودجه مازاد برای این پارک نمی‌تواند هزینه‌ای در این محل انجام دهد.

صادقی با اشاره به حضور چند سرمایه گذار بخش خصوصی برای فعالیت در این منطقه می‌افزاید: متاسفانه هیچ سرمایه گذار مناسبی که توان مدیریتی این پارک را داشته باشد تاکنون برای دستگیری این منطقه اعلام آمادگی نکرده و افرادی که برای انجام این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند هیچ طرح مناسبی برای این مکان ارائه نداده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت مسیر این منطقه می‌گوید: ایمن سازی سطح بالایی این پارک و دیواره‌های آن یکی از موضوعات مهم بوده که در نخستین گام برای راه اندازی و حتی قبل از راه اندازی باید برای ایمن سازی آن اقدام شود.

شهردار سمیرم تاکید می‌کند: راه دسترسی به این پارک نیز که در مسیر عبور آب‌های کشاورزی است در صورت حضور بخش خصوصی از طرف شهرداری مناسب سازی و تعمیر خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: این قول را می‌دهم که در صورت حضور سرمایه گذار مناسب پارک تقرچه سمیرم را در سال اول حضور سرمایه گذار را به صورت رایگان واگذار کند.

گزارش از، سید محمد مهدی قائم مقامی، خبرنگار سرویس شهرستان خبرگزاری ایمنا

کد خبر 360455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.