تخت‌فولاد و وادی‌السلام خواهرخوانده می‌شوند

مدیر مجموعه تخت‌فولاد گفت: وادی‌السلام بزرگ‌ترین قبرستان دنیا در نجف و تخت‌فولاد اصفهان به‌زودی قرارداد خواهرخواندگی امضا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته کاردار فرهنگی سفارت عراق میزبان معاون فرهنگی شهرداری اصفهان و مدیر مجموعه تخت فولاد بود. محور ویژه این جلسه آشنایی گردشگران با جاذبه‌های گردشگری تخت فولاد و انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین اولین و دومین گورستان بزرگ جهان تشیع یعنی وادی‌السلام در نجف و تخت فولاد اصفهان بود.

سیدعلی معرک‌نژاد مدیر مجموعه تخت فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره این جلسه اظهار کرد: یکی از سیاست‌های شهردار اصفهان که همیشه برآن تأکید داشتند گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های در سطح شهر در این راستا است. یکی از این ظرفیت‌های ویژه و پنهان اصفهان تخت فولاد است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف گردشگری مانند دینی، فرهنگی، هنری و تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این نکته که برای راهبرد اهداف خود نیازمند زیر ساخت‌هایی هستیم تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم تخت فولاد را برای گردشگری داخلی و خارجی مهیا و آماده کنیم نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم. برنامه‌های در سطح شهری، ملی و بین‌المللی تدارک دیده‌ایم که شروع فعالیت‌های بین‌المللی ما با کشور عراق و محوریت امضا قرارداد خواهرخواندگی بین تخت فولاد اصفهان و گورستان وادی‌السلام نجف با همکاری سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری برگزار شد.

مدیرمجموعه تخت فولاد ادامه داد: وادی‌السلام بزرگ‌ترین گورستان دنیا و مهم‌ترین قبرستان در جهان تشیع است که به‌ واسطه تشابه‌های فرهنگی و مذهبی بین مردم ایران و عراق امضا تفاهم نامه می‌تواند بسیار موثر باشد. گردشگران عرب‌زبان کشور عراق سهم قابل توجهی از گردشگران ورودی به ایران تشکیل می‌دهند و شهرهایی مانند مشهد و شیراز با سرمایه‌گذاری روی این گردشگران به سودهای خوبی رسیده است، اما شهر اصفهان تا کنون برنامه‌ای در این زمینه نداشت و اقدام خاصی برای جذب این گردشگران نداشت. همکاری مشترک تخت فولاد و وادی‌السلام می‌توند زمینه را برای ورود گردشگران عراقی به اصفهان فراهم کند.

معرک‌نژاد با اشاره به جلسه‌ای که با کاردار فرهنگی سفارت برگزار شد، تصریح کرد: این جلسه در سفارت جمهوری عراق برگزار شد و به همراه دکتر عیدی در این جلسه حضور داشتیم. در این جلسه به بحث و تبادل نظر در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی و هنری پرداخته شد و دو طرف بسیار علاقه‌مند به توسعه روابط بودند. محور اصلی جلسه انعقاد قرارداد خواهر خواهندگی بین وادی‌السلام نجف و تخت فولاد اصفهان بود که مقدمات کار فراهم شد.

وی این قرارداد را اولین قرارداد خواهرخواندگی بین دو مکان در اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: اصفهان تا کنون ۱۳ خواهرخوانده در سطح "شهر با شهر" دارد و این نوع قرارداد که بخش‌هایی از شهر با بخشی از شهر دیگری خواهرخوانده شوند برای اولین بار است در اصفهان اجرا می‌شود. در دنیا این نوع خواهرخواندگی بسیار مرسوم است که مثلاً ساختمانی در یک شهر با ساختمانی در شهر دیگر خواهرخوانده می‌شوند.

مدیر مجموعه تخت فولاد این نوع خواهرخواندگی را عملیاتی‌تر خواند و گفت: برای همکاری‌های مشترک اینکه ضلعی در یک شهر با ضلع شهر دیگری خواهرخوانده شود کارآمدتر است. در سطح‌های کلان معمولا همکاری‌ها ابهامات زیادی دارد و دیر به نتیجه می‌رسد و گاهی اصلا به نتیجه نمی‌رسد.

معرک‌نژاد افزود: در سفارت عراق زمینه‌ای مختلفی برای همکاری از جمله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطرح شد، اکنون که بازار هدف مشخص شده است حضور این گردشگران می‌تواند به اقتصاد شهر اصفهان کمک بسزایی کند. در برنامه‌های ما بهبود فضای وادی‌السلام با توجه به تجربه مجوعه تخت فولاد در چند سال گذشته وجود دارد.

کد خبر 360403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.