تیزپای حیات وحش در خطر انقراض است

نود درصد جمعیت یوزپلنگ‌های وحشی جهان در یک قرن اخیر نابود شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز سیزدهم آذرماه برابر با چهار دسامبر "روز جهانی یوزپلنگ آسیایی" نامگذاری شده است که هدف آن آگاه سازی عموم مردم و نسل جوان در خصوص شرایط بحرانی و رو به انقراض این گونه ارزشمند حیات وحش است. این روز به ما یادآوری می کند یوزپلنگ ها مانند سایر گونه های حیات وحش در زمین  گنجینه ای هستند که حفاظت آنها و سرنوشتشان بر عهده ما و نسل آینده است.

یوزپلنگ‌ها  از خانواده گربه‌سانان هستند اما به دلیل داشتن دست و پایی بلند، بدنی کشیده و باریک و سینه ای فراخ تا حدود زیادی به سگ های تازی شباهت دارند. یوزپلنگها سریع ترین گونه حیات وحش به شمار می روند آنها قادرند ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بدوند و کمتر از سه ثانیه به این سرعت می رسند. هر گام آنها در زمان دویدن شش تا هفت متر است، دم بلند و عضلانی یوزپلنگ‌ها تعادل آنها را در زمان دویدن حفظ و کنترل می کند.

مشخصه  یوزپلنگ‌ها خط اشکی است که از گوشه چشم تا دهان امتداد دارد و مانند یک عینک آفتابی از چشمان یوز در برابر نور خورشید محافظت می کند.  پوست بدن این گربه سانان را خال های ریز و درشتی پوشانده است ، آنها گوشتخوارند و طعمه آنها عمدتا آهوها و غزال آفریقایی است. زیستگاه یوزها آفریقا و آسیا است.

گرچه تنوع ژنتیکی و جمعیتی آنها در عصر یخبندان و پس از آن به شدت کاهش یافته است اما نسل این تیزپای حیات وحش طی سه میلیون سال در زمین زندگی کرده است و متاسفانه در حال حاضر به دلیل از بین رفتن زیستگاه های طبیعی و انقراض آهسته این گونه ارزشمند، کمتر از هشت هزار یوزپلنگ در زیستگاه‌های طبیعی جهان زندگی می کنند و بر اساس آمارها  کمتر از ۵۰ یوزپلنگ آسیایی در ایران باقی مانده است.

بیشتر یوزهای ایرانی در جاده‌ها بر اثر تصادف با خودروها کشته می‌شوند. طی ۱۷ سال گذشته طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته شده بین المللی مثل صندوق محیط زیست جهانی و برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای بقای یوزها در ایران تلاش کرده اند چرا که یوزها یک میراث جهانی بشمار می رود.

به تازگی پژوهشکده محیط زیست با همکاری پژوهشگاه رویان برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی از طریق کشت بافت  اقدام کرده است که مورد تایید و استقبال سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

 اگر امروز برای حفظ این گونه ارزشمند تلاش نشود یوزپلنگ ها برای همیشه از سیاره ما ناپدید می شوند. یوزپلنگ‌ها نه فقط در روز چهار دسامبر که همیشه برای بقا به کمک نیاز دارند

کد خبر 360400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.