تهران به شهر انسان محور تبدیل شود

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر ضرروت توجه به توانیابان برای حضور در فضاهای شهر و استفاده برابر از امکانات شهر گفت: باید شهر تهران از شهری خودرو محور به شهری انسان محور بدل شود .

به گزارش  ایمنا به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری در مراسم افتتاح بوستان مناسب سازی شده برای توانیابان در منطقه ۱۴ شهرداری تهران اظهار کرد: واقعیت این است که ما برای توانیابان خیلی بیشتر از مناسب سازی یک پارک یا معابر باید زحمت بکشیم، جامعه توانیابان به امکاناتی بیشتر از یک پارک مناسب سازی شده و نظایر آن نیاز دارند و البته این نباید سبب شود تا از زحمات عزیزان شهرداری منطقه ۱۴ قدردانی نکنیم و من تشکر می کنم از تمام کسانی که در ساخت و تجهیز پارک مناسب توانیابان حضور داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز بسیاری توانیابان ما برای حضور در جامعه و تردد در سطح معابر شهر دچار مشکل هستند و این مساله ای است که نیاز است در تهران دنبال شود و بتوانیم مشکل را حل کنیم. ما در مدیریت شهری و دوره پنجم شورای شهر تهران هم در این زمینه برنامه جدی داریم و خوشبختانه آقای دکتر حناچی هم که با شعار تحقق عدالت در شهر و شهر برای همه روی کار آمدند در این زمینه برنامه های خوبی دارند و من مطمئنم که در دو سال و نیم آینده شاهد اقدامات شگرفی در سطح شهر تهران خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به حواشی انتخاب شهردار برای تهران گفت: متاسفانه بخشی از فرصت را به دلیل مسائلی که به ما در شورای شهر بار شد از دست دادیم. ما می پذیریم که تا امروز شاید مدیریت شهری تهران نتوانسته  آنطور که باید به جامعه توانیابان خدمت کند و حقیقتا اقدامات زیادی می توان انجام داد که امیدوارم در دوسال و نیم آینده در این زمینه بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

نظری افزود: در عین حال نمی توان بسیاری از زیرساخت ها و امکانات را که طی چندین دهه قبل بدون توجه به توانیابان ساخته شده، طی مدت چند سال تغییر داد اما تمام تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد.

وی پیشنهاد داد که در سینماهای کشور برای توانیابانی که  مشکل شنوایی دارند، سانس هایی را در نظر گرفته شود که که فیلم با زیرنویس اکران شود، همچنین در فروشگاه ها نیز امکان درج نام و قیمت محصولات با خط بریل فراهم شود. امکانات شهری نظیر ساختمان های عمومی، خیابان ها و پل های عابر پیاده هم برای توانیابان مناسب سازی شود.

نظری با تاکید بر اینکه لازم است شهر تهران از شهر خودرو محور به شهری انسان محور تبدیل شود، گفت: متاسفانه اقدام خوبی که در چهارراه ولیعصر در حال انجام بود و این فرصت فراهم شده بود تا شهروندان بتوانند از عرض خیابان عبور کنند، اما در کمال تاسف چهارراه ولیعصر دوباره بسته شد و همه مجبورند از زیرگذر عبور کنند. سوال اینجاست که چطور یک معلول حرکتی با ویلچر می تواند از این محل عبور کند و چرا ما باید برای تردد خودرو، انسان را به زحمت بیاندازیم. متاسفانه این اتفاق نه فقط در چهارراه ولیعصر بلکه در بسیاری از نقاط شهر تهران در حال رخ دادن است که باید آن را اصلاح کنیم. در همین خصوص نیز لازم است معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور این معابر را را بازکند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، اضافه کرد: لازم است ستاد مناسب سازی معابر در سطح شهر تهران اقدامات خود را جدی پیگیری کند چرا که به رغم گذشت یکسال اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات صداوسیما و دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی در قبال توانیابان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در صداوسیما و تولیدات فرهنگی ما با کج سلیقگی در مواجهه با معلولان روبه رو هستیم و طوری در فیلم ها و تولیدات لصری به مخاطب القا می شود که گویا خوشبختی تنها  در سلامت کامل جسمی است و اگر فردی دچار معلولیت باشد دیگر خوشبخت نیست، درحالی که چنین چیزی به هیچ عنوان درست نیست.

نظری اضافه کرد: ما باید به جایی برسیم که یک همکاری بین بخشی در بین قوا و مدیریت شهری نیز ایجاد شود و با هم این را پیگیری کنیم. باید تمام ارگان ها پای کار بیایند و اتفاقا در حوزه پیشگیری نیز وارد عمل شوند،  می دانید بسیاری از افرادی که دچار معلولیت شده اند، در طول زندگی و عمدتا بر اثر سوانح  رانندگی دچار این مشکل شده اند که از این رو لازم است دستگاه قضایی با جدیت با تخلفات در این حوزه برخورد کرده و دیگر نهادها نیز برای پیشگیری از معلولیت اقدام کنند.

کد خبر 360330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.