مدیریت یکپارچه در حوزه فناوری هزینه‌های اداره شهر را کاهش می‌دهد

مدیر مرکزخلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مدیریت یکپارچه  و حذف دیدگاه‌های جزیره‌ای از ابتدای ورود فناوری به فرایندهای شهرداری و نیازسنجی تا مرحله استقرار آن، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

محمد حسین قورچانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از چندین بُعد می‌توان به ارزان‌تر اداره شدن شهر نگاه کرد، اظهارکرد: برنامه ریزی برای اصلاح فرایندهای شهرداری، اصلاح حجم و کیفیت نیروی انسانی که خدمات ارایه می دهد و محصولاتی که شهرداری برای ارایه خدماتش خریداری می‌کند، کاهش هزینه‌های اداره شهر را به‌دنبال دارد.

وی با تاکید براینکه این فرایندها به یکدیگر مرتبط است، افزود: نمی‌شود فرآیندی را کوتاه کرد اما به ساختار آن بخش دست نزد، به‌عنوان مثال حجم نیروی کار را با توجه فرآیندهایی که آن نوع از فناوری کوتاه یا وظایفی که حذف می کند، کاهش نداد.

مدیر مرکزخلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: اگر بخواهیم که با ورود فناوری یا نوآوری به فرآیندهای شهری کاهش هزینه داشته باشیم باید بهره‌بردار، دانش و تخصص استفاده از آن را داشته باشد.

قورچانی با بیان اینکه یک چرخه مدیریت یکپارچه برای استفاده از فناوری‌ها در شهرداری اصفهان ایجاد شده‌است، افزود: به‌منظور جلوگیری از موازی کاری‌ها وخریدهای فناوارانهای که هزینه‌بر است، فناوری‌هایی که به یکدیگر ارتباط ندارد و قابلیت شیفت (انتقال) به دیگر پروژه‌ها و فرآیندها را ندارد، خریداری نمی‌شود و فناوریی‌ خریداری می‌شود که در فرآیندهای دیگر نیز به کار برده شود.

وی اضافه کرد: باید از بُعدهای مختلف به خرید یک فناوری نگاه شود و علاوه‌ بر اصلاح بودجه و ساختار،  برای استقرار فناوری؛ مباحث تعمیر و نگهداری و انتقال دانش فنی نیز در نظر گرفته شود.

مدیر مرکزخلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بی شک فناوری به منظور انجام فعالیتی وارد شده و وظیفه آن کوتاه کردن فرآیندها و بهبود عملکردها است، گفت: فناوری؛ یا نیروی کاری را حذف می‌کند، یا زمان انجام فرآیند را کاهش می‌دهد تا آن فرآیند را بهینه کند.

قورچانی ادامه داد: با ورود فناوری مورد نظر، شرح وظایف متفاوت می‌شود و بودجه‌ای که یک فعالیت سال‌های قبل دریافت می‌کرد، تغییر می‌کند؛ به عنوان مثال فرآیندی که بر اساس نیروی انسانی، متریال (مواد) و نوع ماشینی که استفاده شده تا کنون بودجه دریافت کرده است، حال باید بر اساس فناوری جدید برای آن بودجه تعریف کرد.

وی افزود: در گذشته این فرآیندها مغفول واقع می‌شده ، فناوری خریداری می‌شده و بودجه همانند قبل در نظر گرفته می‌شده، اگر  به همه این‌ها با دید یکپارچه نگاه شود، خروجی آن کاهش هزینه های اداره شهر را درپی خواهد داشت.

مدیر مرکزخلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری با ورود فناوری به فرآیندهای شهری به دنبال کاهش هزینه هاست، خاطر نشان کرد: اگر چرخه  ورود تا استقرار فناوری به طور کامل و یکپارچه دیده و فرایندهای انجام پروژه های شهری با یکدیگر در ارتباط باشد، بی شک این مهم دست یافتنی خواهد بود.

قورچانی افزود: فناوری باعث کوتاه کردن فرآیندها و افزایش سرعت خدمت رسانی به مردم شده و خدمات در دسترس تر، ساده تر و با صرفه اقتصادی بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: به فناوری نباید فقط با این دید که هزینه‌ای برای خرید آن صرف می‌شود، نگاه کرد در صورتی‌که گاهی این هزینه‌ها بعد از مدت کوتاهی در قالب سرمایه بازگشته و صرفه اقتصادی قابل توجهی را در بلندمدت ایجاد کند.

ساخت و تولید بومی قطعات قطار شهری

مدیر مرکزخلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشتر قطعات مترو وارداتی است و تحریم‌ها معضلاتی را در این حوزه برای شهرداری به وجود آورده، گفت: با وضع تحریم ها بی شک برای تامین قطعات قطار شهری به مشکل برخواهیم خورد بنابراین به دنبال تولید داخلی این قطعات هستیم.

وی افزود: بنابراین برای ورود شرکت های دانش بنیان به فرآیند ساخت تجهیزات مترو، راهکاری که در نظر گرفته شده این است که با شهرک عملی تحقیقاتی و معاونت فناوری ریاست جمهوری وارد مذاکره شدیم و ساخت تجهیزات جدید توسط این شرکت‌ها را پیگیر خواهیم شد.

قورچانی با بیان اینکه شهرداری نیازهای فناورانه خود را کاملا مشخص به شرکت های دانش‌بنیان ارائه می‌کند، افزود: اکنون سازمان قطار شهری و شهرداری با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان وارد مذاکره شده تا این مهم را با فرآیند صحیح و ساختارمند پیش برده و بتوانیم آن را پیگیری کرده به نتیجه برسانیم.

وی اضافه کرد: شهرداری به عنوان مشتری بالقوه برای خرید نیازهای خود، آمادگی دارد ولی باید کیفیت خدماتی که از طرف شرکت‌های دانش بنیان به ما ارایه می‌شود دقیقا با نمونه‌های خارجی مطابقت داشته باشد به دلیل اینکه بخشی از این‌ها به طور مستقیم با امنیت جانی شهروندان در ارتباط است، باید استاندارد ها و پروتکل های خاص ساخت یک قطعه طی شود و این موضوع ممکن است، زمان‌بر باشد.

کد خبر 360310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.