عدول از قانون اساسی ضربات سنگینی به پیکره جامعه می‌زند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق اصول پیشروی قانون اساسی در حوزه‌های مختلف اجرا، قضاوت و در اداره دستگاه‌های ذیربط موجب پیشرفت و عدالت اجتماعی خواهد شد و عدم رعایت اصول قانون اساسی ضربات سنگینی بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد.

حجت الاسلام احمد سالک در رابطه با ۱۲ آذرماه، روز قانون اساسی و اهمیت توجه به این قانون، به خبرنگار ایمنا گفت: روز قانون اساسی را باید به ملت ایران تبریک گفت؛ مهمترین مسئله‌ای که در ارتباط با قانون اساسی وجود دارد، این است که چهارچوب تشکیلاتی و ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی و در راستای احیای ارزش‌ها شکل گرفته است.

وی گفت: بنابراین همه امور کشور در چارچوب قانون اساسی به عنوان قانون بالادستی پیش می‌رود و تمام قوانین زیر بخشی باید به قانون اساسی توجه و استناد کنند؛ البته باید این نکته مهم در نظرگرفته شود که همه ابعاد قانون اساسی بر اساس قوانین اسلام است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه تحقق اصول پیشروی قانون اساسی در حوزه‌های مختلف اجرا، قضاوت و در اداره دستگاه‌های ذیربط موجب پیشرفت و عدالت اجتماعی خواهد شد و عدم رعایت اصول قانون اساسی ضربات سنگینی بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که حضرت امام (ره) نخستین مطلب خود را در مجلس خبرگان رهبری، ترتیب دادن قانون قرار دادند.

جایگاه محوری اصل ۱۱۰ قانون اساسی

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه آیت الله بهشتی از تنظیم کنندگان قانون اساسی بودند، گفت: وی حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارد؛ گرچه در مجلس خبرگان اول فراز و فرودهای هم وجود داشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از جمله نکات مهم در تنظیم قانون اساسی، اصل ۱۱۰ آن است(که به وظایف و اختیارات رهبر انقلاب پرداخته است)، در همان موقع اختلافاتی بر سر این اصل وجود داشت؛ به عنوان نمونه بنی‌صدر در آن جلسه اعلام کرد که اگر این اصل ۱۱۰ تصویب شود، «دیکتاتوری آخوندی» بر جامعه حاکم خواهد شد؛ اما «شهید دکتر سید حسن آیت» و دیگران در پاسخ به وی گفتند که محور حاکمیت دینی ایران ولایت است.

وی تاکید کرد: اصل ۱۱۰ قانون اساسی از افتخارات نظام است و با استناد به همین اصل قانون اساسی در طی ۴۰ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی داشته‌ایم و کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم.

به گزارش ایمنا، در روز ۱۲ آذرماه ۱۳۵۸ متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی به همه‌پرسی عمومی گذاشته شد. آنچه در این روز به عنوان متن پیشنهادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رفراندوم گذاشته شد، حاصل ده‌ها جلسۀ مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

کد خبر 360297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.