تعامل صنعت و دانشگاه، اصفهان را فراصنعتی می کند

سطح همکاری‎ دانشگاه و صنعت در کشور ما براساس آمار موجود فاصله بسیاری با کشورهای پیشرفته دارد و باوجود توافق عمومی بر ضرورت و اهمیت این موضوع، هنوز رابطه دانشگاه و صنعت سیستمی و پیوسته نیست و شکلی گاه‌ به ‌گاه و گسسته دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران دارای سابقه‌ای ۷۰ ساله برابر با عمر دانشگاه در کشور است و در سیاست‌های کلی، بر ارتباط مؤثر بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت، بخش‌های مربوط جامعه و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته موردنیاز تأکید شده است.

به عقیده کارشناسان، توسعه همکاری مراکز دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، به‌ویژه در استقرار واحدهای فناوری دانشگاهی در شهرک فناوری اصفهان، می‌توان اصفهان را از یک استان صنعتی به استانی فراصنعتی تبدیل و زمینه اشتغال بخش بزرگی از فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی را در بخش صنعت فراهم کرد.

 در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است به‌طوری‌که می‌توان گفت فناوری، عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه در رشد تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد و استفاده از بهترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست، اهمیت دانشگاه بیش ‌از پیش روشن می‌شود زیرا دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد موجب پیشرفت خواهد شد.

ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند تأثیری تعیین‌کننده در رشد اقتصادی آن کشور داشته باشد و از طرفی همکاریهای دوجانبه این دو نهاد فعالیت‌هایی را در برمی‌گیرد که هر یک از آن‌ها به‌تنهایی قادر به انجام آن‌ نیستند ضمن آنکه با توجه به‌ضرورت حضور قدرتمندتر صنعت و فناوری ایران در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی لازم است زمینه تعامل سازنده صنعت و دانشگاه فراهم شود.

درواقع مفهوم ارتباط آن‌ها باید به سمت مدل‌های عملی برود؛ روش‌هایی که این ارتباط را به محصول و ثروت تبدیل کند. هرچند باوجود منافع فراوان این ارتباط دو طرفه، برخی ارتباط صنعت و دانشگاه را غیرحرفه‌ای می‌دانند و اعتقاد بر رقابت ناپذیر بودن دانشگاه و صنعت دارند.

موضوع قابل‌تأمل آن است که در شرایط موجود شرط ماندن در بازار رقابت جهانی توجه به دانش است.

در همین پیوند رییس شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در گفت‌و گو با ایمنا با ارزیابی تقریبا مثبت از ارتباط صنایع نوپا با دانشگاه‌ها، گفت: رتبه اصفهان در سه سال گذشته در فن بازارها بالا بوده به‌طوری‌که اصفهان در این سال‌ها در کشور رتبه دوم یا سوم را به دست آورده و این نشان می‌دهد فعالیت ما در این زمینه خوب بوده و ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی به‌خوبی برقرار شده است.

به گفته محمدجواد بگی با توسعه همکاری مراکز دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، به‌ویژه در استقرار واحدهای فناوری دانشگاهی در شهرک فناوری اصفهان، می‌توان اصفهان را از یک استان صنعتی به استانی فراصنعتی تبدیل و زمینه اشتغال بخش بزرگی از فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی را در بخش صنعت فراهم کرد.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان افزود: اگر صاحبان این صنایع خواهان فعال بودن هستند، لازم است درزمینه تحقیق و توسعه اقدامی جدی کنند زیرا برای افزایش کیفیت وتنوع محصول، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی ضرورت ارتباط صنایع با مراکز علمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه، سال‌ها قبل از طریق میزگرد تخصصی دولت، دانشگاه و صنعت راه‌اندازی شد و سعی شده است که در کلینیک کسب‌وکار شاهد حضور فعال صنعت دانشگاه باشیم، حضوری که در پنج سال اخیر اتفاق افتاده است اما در همین سال‌ها شرایط اقتصادی به نحوی بوده که سرمایه‌گذاران بیشترین فرصت خود را صرف بازاریابی وتامین مواد اولیه برای تولید کرده‌اند.

بگی افزود: اما باز هم با توجه به لزوم پایداری در عرصه جهانی، ضرورت عرضه محصولات بروز وعلمی وجود دارد و درهرصورت نیاز است که صنایع با دانشگاه‌ها مرتبط باشند.

ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها در حد شعار باقی مانده است

باوجود تأکید فراوان برخی مسئولان و کارشناسان بر ارتباط صنعت و دانشگاه، برخی نیز معتقدند پژوهش‌های‌ دانشگاهی‌ تاکنون در جهت‌ رفع‌ معضلات‌ صنعتی‌ کشور گامی کارآمد برنداشته‌ و دلیل‌ آن‌ توجه‌ نکردن به نیازهای‌ تحقیقاتی‌ صنایع‌ است، به طوریکه باوجود گفته‌ها وشعارهای بسیار در رابطه با ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها تاکنون شاهد چنین فرایندی نبوده‌ایم و اگر ارتباطی نیز شکل گرفته، بسیار ناچیز بوده است.

در واقع دانشگاه‌ها به خودی خود توان چنین اقدامی را ندارند زیرا نه‌تنها نسلی آشنا به ادبیات ارتباطات دانشگاه و صنایع بر سرکار نیستند بلکه چنین تفکری نیز میان دانشگاهیان از بین رفته است، اینکه پروژه‌ای از صنایع آورده شده، بین دانشجویان توزیع شود بسیار اندک است و البته صنعت نیز خود تفکر استفاده از دانشگاه را ندارد.

صنایع نوپا بر اقتصاد کشورها بسیار اثربخش و از این رو مورد توجه است

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در مورد رابطه صنعت و دانشگاه، گفت : اصولاً صنایع نوپا درهمه کشورهای دنیا به دلیل اثربخشی بسیار بر اقتصاد مورد توجه بسیاری قرار دارند به‌طوری‌که اغلب فعالیت خود را با این نوع از صنایع آغاز می‌کنند و از آن‌ها نیز حمایت می‌کنند.

مرتضی سامتی افزود: در واقع یکی از الگوهای این کشورها افزایش حمایت از صنایع کوچک و رشد و توجه ویژه در ایجاد زیرساخت‌ها برای آن‌ها است که دولت در ایجاد این زیرساخت‌ها در هیچ زمان موفق عمل‌نکرده و حتی بازار سرمایه مورد نیاز آن‌ها نیز دولتی نبوده و همواره با یاری بخش خصوصی این صنایع توسعه‌یافته‌اند.

وی گفت: اگر به دنبال حمایت واقعی از صنایع نوپای کشور هستیم، باید درهای کشور را به روی جهان و ایجاد فضای رقابت بازتر کنیم و در این زمینه باید برای حذف مجوزهای غیرضروری، کاهش مالیات‌ها، کاهش دخالت‌ها در کسب‌وکارها و بهبود قوانین مناسب برای حقوق مالکیت‌ها اقدام کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: درواقع زمانی که بخش خصوصی باعث رشد صنایع می‌شود افرادی باقابلیت لازم وارد صحنه فعالیت می‌شوند که ریشه‌ای از جنس رقابت دارند ولی از آنجا که در کشور ما اساس شکل‌گیری این نوع از صنایع، دولتی است آن موفقیتی که لازمه وجود چنین صنایع است، ایجاد نمی‌شود.

سامتی افزود: همچنین به دلیل غیر رقابتی بودن این صنایع سراغی از علم دانشگاه نیز نمی‌گیرند، معمولاً صاحبان این نوع از صنایع افرادی وابسته به قدرت دولت هستند که به‌جای رفتن به سمت تولید، به‌سوی واردات می‌روند زیرا بنیه تولید را ندارند و آسانترین کار برای آن‌ها واردات است، اگر فعالیت تولیدی نیز انجام دهند مبنی بر علم و رقابت نیست.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر پروژه‌ها پایان‌نامه‌های پژوهشی بسیاری در دانشگاه‌ها انجام‌گرفته ولی تأثیر آن‌ها بر اقتصاد و صنعت بسیار ناچیز بوده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 360181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.