تدابیر شهرهای گردشگری جهان برای ویلچرنشینان

معلولیت باعث محدودیت‌هایی در زمینه‌های مختلف در زندگی یک فرد می‌شود که به واسطه ناتوانی در انجام بعضی از فعالیت‌ها ممکن است وی را به گوشه‌گیری سوق دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معلولیت هر چند برای فرد و خانواده او چالش‌های جدیدی به وجود می‌آورد ولی دلیلی برای خالی شدن زندگی از شادی و لذت بردن از آن نمی‌شود. در همین راستا مدیریت بسیاری از شهرهای جهان امکاناتی برای رفاه حال افراد معلول برای گشودن فصلی تازه در زندگیشان ایجاد کرده‌اند و برایشان زمینه‌های لازم برای امکان گردشگری و ایجاد شادی فراهم کرده‌اند. در ادامه به برخی از این شهرها اشاره می‌شود.

سیدنی، استرالیا

یکی از شهرهای مدرن با میزان بالای گردشگر که در سراسر شهر امکانات دسترسی مناسبی برای افراد معلول دارد، سیدنی است. ساحل بوندی یکی از بهترین سواحل برای مسافرانی است که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند حتی یک ساحل مخصوص این افراد دارد که از طریق یک رمپ به ساحل اصلی وصل می‌شود. همچنین خانه اپرای معروف سیدنی و منطقه Harbour Bridge به خوبی مناسب‌سازی شده‌اند و حتی مسافران ویلچر نشین در نظرسنجی که از آن‌ها شده است به آنها اشاره کرده‌اند.

بریجتاون، باربادوس

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که سواحل و صندلی‌های چرخ دار همخوانی چندانی با هم ندارند و به همین دلیل اکثر ویلچرنشینان، کارائیب را در پایین‌ترین بخش لیست انتخابی خود برای مسافرت قرار می‌دهند ولی این جزایر به لطف حمل و نقل مناسب‌سازی شده و استراحتگاه‌های سازگار برای کاربران صندلی‌های چرخدار، یکی از مناسب‌ترین مکان‌های توریستی برای آن‌ها به حساب می‌آید. صندلی‌های شناور ساحلی، بازدید از غار "هریسون" با استفاده از تراموا و رفتن به کلیسای تاریخی "سنت جان"، ایجاد امکان گردش در اطراف Heroes’ Square، بازدید از خانه جورج واشنگتن و بهره بردن از غذاهای ملی در رستوران‌های شگفت انگیز آن، از جمله مناسب‌سازی‌های این شهر برای ویلچرنشینان است.

دوبلین، ایرلند

دوبلین یکی از شهرهای فوق‌العاده برای گردشگری ویلچرنشینان است. اتاق‌های بسیاری از هتل‌ها دوش‌های تلفنی دارند، مناطق توریستی مانند کتابخانه ترینیتی مناسب‌سازی شده‌اند و اکثر پیاده‌روهای اصلی دارای سطوح مسطح و جدول‌های کوتاه هستند. حمل و نقل عمومی بسیار آسان است و در حال حاضر تنها مجوز تاکسیرانی برای ماشین‌هایی صادر می‌شود که برای حمل و نقل صندلی چرخدار مناسب هستند. بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها دارای رمپ‌ هستند و مردم در برخورد با ویلچرنشینان، مهربان‌ترین برخوردهای به دور از ترحم را از خود نشان می‌دهند.

لیوبلیانا، اسلوونی

آب و هوای خوب لیوبلیانا باعث می‌شود که اکثر رستوران‌ها محلی برای نشستن در محیط باز داشته باشند و تقریبا همه آن‌ها برای استفاده ویلچرنشینان مناسب‌سازی شده‌اند. همچنین مناطق مخصوص پیاده‌روی در این شهر کاملا مسطح هستند و امکان عبور و مرور با ویلچر را فراهم می‌کنند. هتل مرکزی شهر اطاقی بزرگ با دو حمام دارد که برای استفاده ویلچرنشینان به خوبی طراحی شده است. تمام قسمت‌های قلعه لیوبلیانا، به استثنای برج‌های کوچک بالای قلعه که پله دارد، قابل دسترسی ویلچرنشینان است و امکان بازدیدی خاطره‌انگیز از محوطه اطراف و زمین‌های قلعه را فراهم می‌کند.

مسیری که به قلعه منتهی می‌شود، مجهز به یک راه‌آهن فولیکولی با قابلیت دسترسی به صندلی چرخدار است که توالتی مخصوص استفاده معلولین دارد، البته این توالت در دسترس عموم قرار ندارد و استفاده از آن منوط به درخواست از نگهبان برای باز کردن قفل آن است. علاوه بر قلعه، تمام مناطقی که در یک سطح صاف واقع شده‌اند از جمله بازار قابل استفاده ویلچرنشینان است و حتی می‌توان برای عبور از رودخانه و یا گردش روی آب نیز یک قایق کرایه کرد.

وین، اتریش

با وجود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، پیاده‌روهای عالی با جدول‌های کوتاه، دسترسی راحت به تمام مناطق شهری و تاریخی و ده‌ها محل دیدنی زیبا، وین یکی از مناسب ترین شهرها برای مسافرت استفاده کنندگان از صندلی چرخدار است. ساکنان وین با رفتارهای فوق‌العاده دوستانه و روحیه کمک‌رسانی با تمام وجود به ویلچرنشینان کمک می‌کنند و در رستوران‌ها تمام نیازها برای آن‌ها فراهم شده است.

اسلو، نروژ

سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های مناسب برای حمل صندلی‌های چرخدار، مناسب بودن مناطق توریستی مهم همچون موزه مونک، پارک ویگالند و خانه اپرا برای ویلچرنشینان، وجود کشتی‌ها و قایق‌های مناسب برای جابجایی آن‌ها و هتل‌هایی که اتاق‌هایش به دوش‌های تلفنی مجهز هستند، شهر باستانی و مدرنیته، اسلو را تبدیل به تجربه‌ای شگفت انگیز برای کاربران صندلی‌های چرخدار می‌کند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 360167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.