درهای بسته اشتغال معلولان

رشته‌های بی‌بازار دانشگاهی در کشور این بار گریبان معلولانی را گرفته که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود اما همواره با درهای بسته برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب روبه رو می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درصدد دفن حس ناامیدی هستند، سال‌ها برای تحصیل در مدرسه و دانشگاه جنگیده‌اند تا شاید بتوانند جایی برای خود در عرصه رقابت یافتن شغل باز کنند، هر چند برخی‌شان موفق به دریافت جایگاه شغلی می‌شوند اما معلولیت‌، محدودیتی را برایشان رقم زده تا کمتر از نصف یک فرد معمولی حقوق دریافت کنند اما هزینه‌های درمان و زندگی‌شان چند برابر آن‌ها باشد.

جای خالی برنامه‌ریزی منسجم برای اشتغال معلولان نیز در همه بخش‌ها حس می‌شود و همه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که برای  اشتغال معلولان امضا می‌شود روی کاغذ می‌ماند و کمتر موردی را شاهد هستیم که اجرایی شده باشد.

الیاس میرزایی، جوانی ۲۸ ساله و نابینا است، کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان است، سال‌هاست که با مشقت‌های فراوان از شمالی‌ترین نقطه شهر اصفهان یکه و تنها راهی دانشگاه می‌شد تا امروز مدرکی برای اشتغال داشته باشد.

به گفته خودش حدود هشت ماهی است که به مراکز مختلف برای پیدا کردن شغل سر زده و همواره با درهای بسته به بهانه‌های مختلف رو به رو شده است...

پرداخت تسهیلات اشتغال معلولان به افراد غیر معلول

آمارهای ایجاد اشتغال برای معلولان از استان اصفهان نیز بیانگر حال ناخوش بازار کار معلولان است؛ هر چند بازار کار افراد عادی نیز حال و روز خوشی ندارد اما معلولان در این بازار آسیب پذیرتر هستند و به استناد اظهارات علی اصغر شاهزیدی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان از ابتدای امسال تا کنون تنها به ۶۰۷ درصد معلولان تسهیلات اشتغال پرداخت شده که با توجه به شرایط اقتصادی کشور دردی را درمان نمی‌کند و نمی‌توان با ۱۳ میلیون تومان اعتبار که با طی بروکراسی‌های سخت اداری پرداخت می‌شود شغل مناسبی را راه‌اندازی کرد.

شاهزیدی می‌افزاید: همچنین باید توجه داشت که ۲۳ درصد از وام اشتغال معلولان به افراد غیر معلول پرداخت شده است.

 او همچنین از ایجاد ۸۳۳ فرصت شغلی برای معلولان استان اصفهان در هفت ماهه ابتدایی امسال اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این میزان اشتغال، توانسته جوابگوی تنها ۳۵ درصد از متقاضیان در این بخش باشد.

مناسب با نیاز بازار کار، معلولان را آموزش می‌دهیم

ایجاد زمینه‌های اشتغال برای معلولانی که امکان تحصیل نداشته‌اند از دیگر دغدغه‌های این قشر در جامعه است، دغدغه‌ای که آرش اخوان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان انعقاد تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزیستی را راهکار تعریف شده برای آن می‌داند و می‌گوید: تفاهم نامه مذکور در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای سهولت دسترسی معلولان و جانبازان به امکانات و فضاهای فیزیکی ساختمان های اداری و آموزشی و ارائه آموزش‌های مهارتی به جامعه هدف منعقد شده است.

او راهکار ارائه آموزش برای معلولان را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: برای این امر از طریق مناسب سازی و توسعه مراکز موجود و یا تاسیس آموزشگاه ها و مراکز آموزشی نسبت به ارتقای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای افراد دارای معلولیت اقدام می شود و در ارائه حمایت‌ها لازم و تامین تجهیزات تخصصی مهارت آموزی متناسب با شرایط کارآموزان دارای معلولیت کمک هزینه این افراد را پرداخت می کند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بر این باور است که در حوزه اشتغال نیازسنجی شغلی بر نیازسنجی آموزشی اولویت دارد و توانمندسازی و ارائه آموزش‌ها بایستی بر اساس نیازسنجی شغلی صورت پذیرد. برای ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با جامعه هدف بهزیستی، این اداره کل آماری از افراد تحت پوشش خود را تهیه و با توجه به علاقه‌مندی، شرایط، توانایی‌های جسمی و ذهنی هر فرد و نیاز بازارکار، نیازسنجی شغلی با همکاری ارگان های مربوطه برای این افراد انجام می دهد.

او ادامه می دهد: در همین راستا این اداره کل به معلولان را در هفت ماهه سال ۹۷ تعداد ۶۹۱ نفر دوره و ۱۲۰ هزار ۸۰۶ نفر ساعت آموزش مهارتی ارائه  کرده است که در زمینه صنایع دستی، هنر و خدمات قالیبافی، خیاطی، آشپزی، کامپیوتر و صنایع غذایی است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان یادآوری می کند: همچنین به منظور تامین کیفیت و بازدهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی و  آموزش و پرورش استثنایی کشور باید با اخذ مشاوره‌های تخصصی، استانداردها و نظام نامه جامع آموزش مهارت های فنی وحرفه‌ای کارآموزان دارای معلولیت را تنظیم و به مراکز موضوع این ماده ابلاغ کنند.

کد خبر 360130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.