خلیج گرگان تا بحرانی شدن یک گام فاصله دارد

نماینده گلستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خلیج گرگان در شرایط بحرانی نیست اما شرایط آن با درجات کمی پایین‌تر از بحران قرار دارد، گفت: بخش هایی از این خلیج به دلیل پایین رفتن سطح آب خشک شده است.

به گزارش ایمنا، تاج محمد بخشی زاده در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات سازمان محیط‌ زیست برای احیای خلیج گرگان اظهار کرد: در کمیته ملی نجات خلیج گرگان مقرر شده اس تا با بررسی‌ها انجام گرفته اقدام فیزیکی در خلیج گرگان صورت گرفته  و یکی از مسیرهای ورودی یا دهانه‌های خلیج گرگان به‌نام "چپاقلی" برای بهبود جریان آب تعمیر شود.

بخشی زاده با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۱۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است توضیح داد: در صورت انجام عملیات عمرانی بر روی دهانه چپاقلی می توان به بهبود وضعیت خلیج گرگان امیدوار بود.

 نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها، با یادآوری این نکته که خلیج گرگان در شرایط بحرانی نیست اما شرایط آن با درجات کمی پایین‌تر از بحران قرار دارد، توضیح داد: بخش هایی از این خلیج به دلیل پایین رفتن سطح آب خشک شده است. بنابراین افزون بر اقدام فیزیکی برای بهبود شرایط دهانه ورودی آب به این خلیج، باید برای احیای بخش‌های خشک شده آن اقدامات دیگری انجام گردد.

وی ادامه داد: ازجمله این اقدامات می تواند تأمین پوشش گیاهی که مانع توسعه گردوغبار شود، آموزش جامعه محلی برای فشار کمتر به تالاب میانکاله و خلیج گرگان و استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان استان برای احیای این خلیج باشد.

بخشی زاده آغاز اقدامات حفاظت را از حوزه آبخیزداری دانست و تصریح کرد:  فشارهای سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای مدیریت صحیح زمین‌های کشاورزی و مزارع پرورش ماهی اطراف خلیج گرگان به‌گونه‌ای بود که مالکان این مزارع را مجبور به استفاده بهینه از منابع آبی خلیج کرد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه وضعیت خلیج گرگان مناسب است گفت: براساس مطالعات مرکز ملی تحقیقات آب دریای خزر، سال گذشته ۱۰ سانتی مترمکعب از روند کاهش آب در خلیج کاسته شده که به‌معنای بهبود وضعیت و توقف نرخ تراز سالانه را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای مازندران و در حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است. این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

کد خبر 360117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.